Ska köpa mitt första hästsläp

Listi

Trådstartare
Dags för att köpa hästfinka. :angel:

Nu undrar jag såklart vilka märken och modeller ni rekommenderar.

Jag ska lasta en islandshäst på cirka 400 kg och vill att det ska vara bra åkkomfort för hästen. Gärna innerbelysning och hållbar interiör. Självklart en boggie, safety first! Jag har bara B-kort så det bör vara ett hyfsat lätt släp.

Det viktigaste är att den rullar bra bakom bilen, att hästen får åka bekvämt och att den håller i många år.

Vad säger ni?
 
Med de kriterierna finns det typ hur många släp som helst på marknaden. Fundera mer på vad du vill ha.
Hur mycket får den kosta?
Urlastning fram?
Sadelkammare?
Plyfa, glasfiber eller aluminium? Dyr, dyrare, dyrast. På ett begagnat plyfasläp får golvet inte vara äldre än tio år. Räkna med 5-7000 för ett byte på verkstad.
Säkerhetsbommar fram? Den snabbaste utlösningen för säkerhetsbom har Thule, sen har många säkerhetsbommar som kan utlösas utifrån, men samtliga andra kräver nån sorts utrustning.
Hur mycket får din bil dra i totalvikt på släpet på ditt b-kort?
Kan du fixa själv eller är det verkstad som gäller? Gäller bromsar framförallt som på äldre släp i princip får justeras efter varje besiktning. Kostnad allt mellan 500 - till 5000 (om de behöver bytas)
 
De flesta Kylinge har också säkerhetsbommar fram. Ett måste enligt mig!
Tycker även det är praktiskt att kunna ta ur mellanväggen för att ställa in en stor höbal eller om man flyttar annat. :)

Annars tycker jag fönster som släpper in ljus, ventil framme, vitmålat inuti, lätt ramp o.s.v. kan vara stora fördelar.
 
Dags för att köpa hästfinka. :angel:

Nu undrar jag såklart vilka märken och modeller ni rekommenderar.

Jag ska lasta en islandshäst på cirka 400 kg och vill att det ska vara bra åkkomfort för hästen. Gärna innerbelysning och hållbar interiör. Självklart en boggie, safety first! Jag har bara B-kort så det bör vara ett hyfsat lätt släp.

Det viktigaste är att den rullar bra bakom bilen, att hästen får åka bekvämt och att den håller i många år.

Vad säger ni?
Jag valde ett Boj Bravo EH -09.

Älskar att det är dörrar bakom hästen och spiltan är lite längre. De åker bra och transporten känns luftig.

En vanlig Boj hade också räckt men det var lite akut när jag köpte min. Har bara ponnyer så de hade inte behövt åka så strort
 
Med de kriterierna finns det typ hur många släp som helst på marknaden. Fundera mer på vad du vill ha.
Hur mycket får den kosta?
Urlastning fram?
Sadelkammare?
Plyfa, glasfiber eller aluminium? Dyr, dyrare, dyrast. På ett begagnat plyfasläp får golvet inte vara äldre än tio år. Räkna med 5-7000 för ett byte på verkstad.
Säkerhetsbommar fram? Den snabbaste utlösningen för säkerhetsbom har Thule, sen har många säkerhetsbommar som kan utlösas utifrån, men samtliga andra kräver nån sorts utrustning.
Hur mycket får din bil dra i totalvikt på släpet på ditt b-kort?
Kan du fixa själv eller är det verkstad som gäller? Gäller bromsar framförallt som på äldre släp i princip får justeras efter varje besiktning. Kostnad allt mellan 500 - till 5000 (om de behöver bytas)

Den får kosta max 60 000 kronor. Behöver inte vara fronturlastning. Sadelkammare är bra att ha. Har ingen aning om vilket alternativ som är bäst av plyfa, glasfiber eller aluminium. Säkerhetsbommar är antagligen en självklarhet? Safety first som sagt. Jag har en Skoda Octavia -13 (diesel) som fick pris för bästa dragbil för ett par år sedan så den får dra 1200 cirka på B-kort, men är inte helt säker. Vi kan inte fixa själva, så det är verkstad som gäller.

Jag har märkt att många renoverar sina släp på egen hand. Jag litar dock inte på privatpersoners kompetens. Vissa släp ser för jävliga ut när de varit där själva och pillat. Jag vill ha "proffs" som jobbar på verkstad. Är det för mycker begärt? :devil:
 
Jag har kikat ganska mycket på en Rausch 330. Den verkar ju skitbra! Någon som har erfarenheter av denna?
 
Får inte bilen dra mer än 1200 kg kommer du få problem att hitta ett rejält boggiesläp.
Enhästars kan däremot funka.
 
Får du bara dra 1200 tror jag de kan bli mkt svårt för dg att hitta ett släp överhuvudtaget, möjligen en enaxlat enhästars släp.
Jag skulle faktiskt byta bil till en som iaf får dra en 1300 mitt förr enaxlade kylingekärra var totalvikt på 1300 och fick lasta 720 i den och bilen fick dra 1310 å B körkort.

Så mitt råd är att hitta ett släp du vil ha och byt bil så du kan dra ditt släp.
 
De flesta Kylinge har också säkerhetsbommar fram. Ett måste enligt mig!
Tycker även det är praktiskt att kunna ta ur mellanväggen för att ställa in en stor höbal eller om man flyttar annat. :)

Nu är ju Kylinge ett Thulesläp. Eller blev, efter uppköp. Nu har även Thule slutat med nya hästsläp vad jag vet. Lite krångligt det där.

Själv har jag ett Ifor-W, där du ha en fördel att du som ensam person kan plocka ut hela inredningen själv. Fast det är nog inget för TS, de är ofta för tunga för B-kort. Men just plocka ut innanmätet själv har jag lärt mig uppskatta.
 
Med viktbudget om 1200kg är det nog knappt något släp som passar. Kanske en äldre Värmlandsvagn? Jag har en nyare dubbelaxlad Värmlandsvagn som jag tycker är helt okej med tanke på priset. Den rullar rätt mycket och en del på grusväg året runt och är fortfarande i helt okej skick. Jag är dock inte så kräsen och förmodligen inte mina hästar heller (de kliver i princip på självmant) eftersom det finns så många andra som aldrig skulle skaffa en VV.

Om jag skulle köpa nytt nu skulle jag ha en dubbelaxlad med sadelkammare och öppningsbara fönster. Fönstren är i princip det bästa på mitt släp :D Är faktiskt rätt säker på att det är fönstrens förtjänst att hästarna står lugnt när vi parkerar någonstans för fikarast, de ser vad som händer utanför.
 
1600 låter å andra sidan mycket för totalvikt på B-kort. Jag har själv en Scout, fast något äldre än din en -09. Jag har för mig att släpvagnsvikten för B-kort är 1450kg. Men har de höjt är det ju bra.
Om jag inte har missuppfattat totalt så är det väl dels vad bilen får lov att dra, men även den totala vikten på ekipaget, vilket på b kort får lov att uppgå till 3500 kg.

Edit; @Tora du får gärna förtydliga för jag hänger inte med!
 
Om jag inte har missuppfattat totalt så är det väl dels vad bilen får lov att dra, men även den totala vikten på ekipaget, vilket på b kort får lov att uppgå till 3500 kg.

Edit; @Tora du får gärna förtydliga för jag hänger inte med!
Visst är det så,totalvikt på ekipaget på B-kort 3500kg, totalvikt på ekipage på B-E 7000kg
 

Liknande trådar

Utrustning Ja, nu är det dags. Dragbilen med stort D ska inhandlas. Efter år av runtåkande med våran fullständigt värdelösa Volvo V70 -04 så ska...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 858
Senast: Larka
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 386
Senast: moonstruck
·
C
Utrustning Hej! Hoppas tråden hamnat rätt nu, hittade ingen utrustningsflik.. Jag letar efter ett hästsläp och har lite funderingar om vad man...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: Seabaz
·
F
Utrustning Behöver förslag på nya hästtransporter, då min sjunger på sista versen :( Så nu ska den renoveras och säljas. Har haft ett äldre...
2
Svar
33
· Visningar
4 581
Senast: ang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp