Ska köpa mitt första hästsläp

Bilens totalvikt är 1900. Släpet får då väga 1600, tillsammans blir det 3500 och det är max vad man får dra med ett B-kort.
 
Bilens totalvikt är 1900. Släpet får då väga 1600, tillsammans blir det 3500 och det är max vad man får dra med ett B-kort.


Tyvärr är det totalvikten man gå på när man har B körkort bara.. SLÄPET totalvikt och inte släpets egna vikt.

Som med mitt släp själva släpet väger bara 1080 kilo.. så många tror att man iaf får koppla på och köra de tomt eller upp till 1300 om bilen får dra de om man bara har B.
Men tyvärr får man inte ens köra mitt släp tomt om man bara har BE. då totalvikten på mitt släp är 2500 och en bil på 1000 kilo som får dra 2500 har jag svårt å se=)

däremot jag som har BE behöver bara tänka på Bruttovikten på släp och bil=)
 
Bilens totalvikt är 1900. Släpet får då väga 1600, tillsammans blir det 3500 och det är max vad man får dra med ett B-kort.

Jag är intresserad av vad bilen får dra på de olika behörigheterna (tre olika siffror). Att räkna själv funkar inte, det kan finnas många förutsättningar som gör att det inte fungerar enligt ovan.
 
Nu hänger jag med på vad du menar, skyller på att jag var trött igår. :)
Det är inte så att det löser sig för TS om hon tar utökat b kort?
Inget om utökat B. Bara konstaterar har du B-kort får bil och släps totalvikt inte överstiga 3500kg. Har du B-E (tungt släp) får bil och släps totalvikt inte överstiga 7000kg. Varken mer eller mindre.
 
Bilens totalvikt är 1900. Släpet får då väga 1600, tillsammans blir det 3500 och det är max vad man får dra med ett B-kort.

Tittar man på Scoda Diesels tekniska specifikation så stämmer det att maxvikten för bromsat släp är 1600kg. Det är inte samma sak som att du får dra ett släp med totalvikten 1600kg på B-kort. Tro oss! :)
Du måste titta på just din bils spec, enklast tycker jag är att skriva in reg.nr här: https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx
 
Tittade på några olika Skoda och de får dra:
---
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvikt kg, obromsad: 650
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1310
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg: 2060
---

Alltså 1310 kg på b-kort.
 
Verkar skilja en del bland modellerna. De jag tittade på fick dra 1535 kg på b kort men bara 1400 kg i maximal släpvagnsvikt
 
Tittade på några olika Skoda och de får dra:
---
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvikt kg, obromsad: 650
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1310
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg: 2060
---

Det är här som folk tolkar fel.. de som har utökat tänker.. wii vad bra jag får lasta och dra 2060 med denna bil..
Men så är det inte.. bilens krok får aldrig belastas mer än 1600 inte ens med BE.


Alltså 1310 kg på b-kort.
 
Tittade på några olika Skoda och de får dra:
---
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvikt kg, obromsad: 650
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1310
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg: 2060
---

Alltså 1310 kg på b-kort.

Jag har använt släpvagnskalkylatorn på Trafikverket där jag skrev bilens reg-nr och ett släp vi är intresserad av (Rausch 330) det stod uttryckligen 1600 kg.
 
...jag är fortfarande skeptisk.
Enligt Skodas hemsida får värsta turbodieseln dra totalt 1600kg, åter igen inte samma sak som att du får dra ett 1600kg släp med B-kort.
Men skit samma, åk inte dit bara, det har jag varit med om, om än som passagerare. Dyrt som stryk och egentligen får du inte lämna platsen.
 
Jag har använt släpvagnskalkylatorn på Trafikverket där jag skrev bilens reg-nr och ett släp vi är intresserad av (Rausch 330) det stod uttryckligen 1600 kg.

Men du måste separerasakerna ifrån varandra..
BILENS dragkrok får belastas MAX 1600
Detta är INTE samma sak som att man får dra 1600 om man bara har B körkort, TOTALVIKTEN får inte överstiga3500 om du har B.
dvs har du en bil med en totalvikt på 2500 får totalvikten bara vara 1000 på släpet osv.
Utökat B så är totalen utökat till 4250
BE så går man på bruttovikt ist och kör jag samma bil som max har 1600 så kan jag lasta mer för om släpet väger 500 kilo kan jaa alltså lasta upp 1600 dvs jag lasta 1100 kilo

Ta mitt släp som ett .. har du BE eller utökat får du inte ens koppla på släpet efter bilen lagligt så totalvikten är 2500 och släpet väger 1080. En bil som tar en totalvikt på 1000 kilo finns inte.
Min volvo fårdra 1800 på kroken vilket gör att jaag får lasta 720 kilo med BE med min bil
 
när du ordnat ut vad du får dra ;).
thule royal är ett trevligt släp med sadelkammare, bra ventilation, stabil inredning, panikbommar fram och snabba bommar bak. (föregångaren är brenderup, liknande utförande med sadelkammaren men andra bomlösningar och hade problem med att regnet tog sig in i väggarna.)

thule diamant är också ett trevligt släp, finns sadelkammare som tillval och frontutlastning, (föregångarna är star safir och diamant och kylinge apollo och euro trailer,
likadana konstruktioner och inredningar, och väldigt populära släp på beg marknaden. släpen från 2000 har oftast panik bommar fram, star har en snabb bom bak medans kylinge har med sprintar.)

dessa släp är mina favoriter, de är stabila och bekväma att köra och hästarna brukar tycka om dem :).
går att få en ok lastvikt på dem även om man måste väga ner dem.
 
Angående åkkomfort, om man bara kör en liten häst på typ 400 kg.
Ett jämförelsevis lätt släp, som vårt Böckmann på typ 800 kg(tomt), kan faktiskt bli lite skumpigt för en liten häst.
Märkte det när vi testade lite olika, han åker gärna själv i Ume eller Boj-släpen men i vårt Böckmann är han inte lika nöjd. Är kompisen med så är det inga problem.
Vi har en extra matta i transporten, och jag märkte att när vi kör ponnyn själv så åker mattan omkring en massa under färd, så blir det inte när storhästen står på den. Det måste betyda att ponnyn "lättar" i gupp och liknande, och det gillar han inte.
Vi hade en bil med för styva dämpare för dess vikt (veterinärbil gjord att köa med en massa utrustning) och det var stor skillnad på åkkomfort när vi lastade den med ett lass grus.

Så, om jag skulle köpa ett släp för bara en ponny, så skulle jag välja något av de som är lite tyngre i egenvikt.
 
håller med att åkkomforten är bättre i tyngre släp (eller med tyngre last), känns tydligt med mina lilla kylinge kärra. med storhäst i så ligger den som en padda, tomt så är det väldigt skumpigt.
men med 400kr ponny i så är det också väldigt stabilt, märktes ingen större skillnad mot när 600kg storhästen åker.
 
Men du måste separerasakerna ifrån varandra..
BILENS dragkrok får belastas MAX 1600
Detta är INTE samma sak som att man får dra 1600 om man bara har B körkort, TOTALVIKTEN får inte överstiga3500 om du har B.
dvs har du en bil med en totalvikt på 2500 får totalvikten bara vara 1000 på släpet osv.
Utökat B så är totalen utökat till 4250
BE så går man på bruttovikt ist och kör jag samma bil som max har 1600 så kan jag lasta mer för om släpet väger 500 kilo kan jaa alltså lasta upp 1600 dvs jag lasta 1100 kilo

Ta mitt släp som ett .. har du BE eller utökat får du inte ens koppla på släpet efter bilen lagligt så totalvikten är 2500 och släpet väger 1080. En bil som tar en totalvikt på 1000 kilo finns inte.
Min volvo fårdra 1800 på kroken vilket gör att jaag får lasta 720 kilo med BE med min bil

Fast bilens totalvikt är 1900 kg. Den kan då dra ett släp på totalvikt 1600 kg. Tillsammans blir det 3500 kg.

Det blev nya regler i januari 2013.

"Kravet på att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt tas bort. B-behörighet kommer fortfarande att ge rätt att dra ett lätt släpfordon som väger högst 750 kg i totalvikt, men även tyngre släp än 750 kg totalvikt (till exempel 1 500 kg), förutsatt att dragfordonets och släpvagnens sammanlagda totalvikter inte överstiger 3 500 kg."
 
när du ordnat ut vad du får dra ;).
thule royal är ett trevligt släp med sadelkammare, bra ventilation, stabil inredning, panikbommar fram och snabba bommar bak. (föregångaren är brenderup, liknande utförande med sadelkammaren men andra bomlösningar och hade problem med att regnet tog sig in i väggarna.)

thule diamant är också ett trevligt släp, finns sadelkammare som tillval och frontutlastning, (föregångarna är star safir och diamant och kylinge apollo och euro trailer,
likadana konstruktioner och inredningar, och väldigt populära släp på beg marknaden. släpen från 2000 har oftast panik bommar fram, star har en snabb bom bak medans kylinge har med sprintar.)

dessa släp är mina favoriter, de är stabila och bekväma att köra och hästarna brukar tycka om dem :).
går att få en ok lastvikt på dem även om man måste väga ner dem.

Tack! Det var därför jag startade tråden, för att få tips på bra släp, inte nödvändigtvis argumentera hur mycket man får dra eller inte. :p
 
Fast bilens totalvikt är 1900 kg. Den kan då dra ett släp på totalvikt 1600 kg. Tillsammans blir det 3500 kg.

Det blev nya regler i januari 2013.

"Kravet på att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt tas bort. B-behörighet kommer fortfarande att ge rätt att dra ett lätt släpfordon som väger högst 750 kg i totalvikt, men även tyngre släp än 750 kg totalvikt (till exempel 1 500 kg), förutsatt att dragfordonets och släpvagnens sammanlagda totalvikter inte överstiger 3 500 kg."
Det stämmer nog, jag kollade upp en Octavia TDI -13 med 150hk som var till salu på Blocket och fick följande data av transportstyrelsen:
"
Skattevikt, kg: 1350
Tjänstevikt (faktiskt vikt), kg: 1355
Totalvikt, kg: 1905
Ursprunglig totalvikt, kg: 1905
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvikt kg, obromsad: 670
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1595
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg: 2345
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3505
"
 

Liknande trådar

Utrustning Ja, nu är det dags. Dragbilen med stort D ska inhandlas. Efter år av runtåkande med våran fullständigt värdelösa Volvo V70 -04 så ska...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 857
Senast: Larka
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 386
Senast: moonstruck
·
C
Utrustning Hej! Hoppas tråden hamnat rätt nu, hittade ingen utrustningsflik.. Jag letar efter ett hästsläp och har lite funderingar om vad man...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: Seabaz
·
F
Utrustning Behöver förslag på nya hästtransporter, då min sjunger på sista versen :( Så nu ska den renoveras och säljas. Har haft ett äldre...
2
Svar
33
· Visningar
4 581
Senast: ang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp