Bukefalos 28 år!

Ska män få jobba med barn? utbruten från P1 dokumentär hästgården

Men vad tjänar du på att fokusera på just mäns övergrepp istället för att motverka övergrepp generellt?
Det handlar väl om att titta på vem som är förbrytare för att kunna hantera problemet vid källan. Jag anser dock inte att män inte skulle få hantera barn eller ungdomar det vore ju väldigt märkligt om det skulle bli så. Det finns ju redan en otrolig sned könsfördelning i omvårdnadsyrken.
 
Det handlar väl om att titta på vem som är förbrytare för att kunna hantera problemet vid källan. Jag anser dock inte att män inte skulle få hantera barn eller ungdomar det vore ju väldigt märkligt om det skulle bli så. Det finns ju redan en otrolig sned könsfördelning i omvårdnadsyrken.
Man kan och bör absolut titta på vad det finns för gemensamma nämnare bland utövare för att kunna förebygga och förhindra det innan det sker men att konstatera att det oftast är män och att stanna vid den nivån av gemensamma nämnare är inte särskilt hjälpsamt för då hamnar man i lösningar som just att "borde män få arbeta med barn".

För att hantera övergrepp när det skett så bör hanteringen och bemötandet vara samma oavsett kön.
 
Man kan och bör absolut titta på vad det finns för gemensamma nämnare bland utövare för att kunna förebygga och förhindra det innan det sker men att konstatera att det oftast är män och att stanna vid den nivån av gemensamma nämnare är inte särskilt hjälpsamt för då hamnar man i lösningar som just att "borde män få arbeta med barn".

För att hantera övergrepp när det skett så bör hanteringen och bemötandet vara samma oavsett kön.
Fast det kanske är den enda gemensamma nämnaren?
 
Men hur är då könet den enda gemensamma nämnaren om det inte är biologiskt och medfött betingat?
För det är det man vid en utredning kunnat se är gemensamt för dessa sexförbrytare. Sedan får man väl fortsätta forska i vad det är som gör att det är just män som är i majoritet och sedan utgå ifrån det man kommer fram till.
 
För det är det man vid en utredning kunnat se är gemensamt för dessa sexförbrytare. Sedan får man väl fortsätta forska i vad det är som gör att det är just män som är i majoritet och sedan utgå ifrån det man kommer fram till.
Jo precis men då kan man inte stanna vid att det är män vilket var poängen jag försökte göra. Sen är det två sidor till det hela, ska man forska på vad som orsakar det hela och komma fram till förebyggande lösningar och hur man agerar när det väl skett. När det väl skett så är könsperspektivet helt ointressant.
 
Jo precis men då kan man inte stanna vid att det är män vilket var poängen jag försökte göra. Sen är det två sidor till det hela, ska man forska på vad som orsakar det hela och komma fram till förebyggande lösningar och hur man agerar när det väl skett. När det väl skett så är könsperspektivet helt ointressant.
Jag förstår nog inte vad du menar, vi ska väl försöka förhindra att övergreppen sker?
 
Och för att inte kapa tråden ännu mer med orelevanta frågeställningar.
Kan vi inte prata om faran i att ha män som ledare för barn och ungdomar inom idrotten?

Hur ska vi försäkra oss om att män inte använder sin maktställning till att begå dessa övergrepp som sker om och om igen.

Så du menar att alla idrottsledare för alla barn och ungdomar måste vara kvinnor?
 
Så du menar att alla idrottsledare för alla barn och ungdomar måste vara kvinnor?

Nej, långt ifrån.

Däremot menar jag att vi behöver prata om hur vi ska göra för att män som arbetar inom idrottsrörelsen ska förhindras att begå övergrepp.
Och ja, MÄN, jag tycker att det är viktigt att fokusera på just könet i den här frågan när gruppen män är så extremt överrepresenterade som förövare. Jag tycker också att det är viktigt att fokusera på könet för ingenstans i samhället ser jag män som lyfter dessa frågeställningar eller problematiserar faktumet att det begås alldeles för mycket övergrepp inom idrottsrörelsen. (den här tråden är väl ett talande exempel - var finns de manliga användarna som hakar på frågan med lösningar istället för inteallamän-gnäll?)

Jag har själv haft schyssta manliga idrottstränare som har varit briljanta förebilder, men så länge alldeles för många män missbrukar sina positioner skulle jag helt ärligt som mamma föredra en kvinnlig idrottsledare. Om inte skulle jag vilja ha en extremt tydlig bild från förbundets sida med vad man gör för att motverka övergrepp. Det räcker inte med nolltolerans mot dömda sexbrottslingar - vi måste agera INNAN de här brotten sker.
 
Det handlar väl om att titta på vem som är förbrytare för att kunna hantera problemet vid källan. Jag anser dock inte att män inte skulle få hantera barn eller ungdomar det vore ju väldigt märkligt om det skulle bli så. Det finns ju redan en otrolig sned könsfördelning i omvårdnadsyrken.

bekymret är väl att veta var "källan" finns någonstans.
Åter kommer ett förslag om att alla män ska leva under vissa restriktioner (i det här fallet, de ska inte få vara idrottsledare för barn och ungdomar).

Det bästa vore väl om det funnes något sätt att snabbt uppfatta olämpligt beteende från en individ, och kunna agera. Innan det blivit mer än ett litet grand.
Oavsett vem individen är.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 765
Senast: hastflicka
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 076
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
3 982
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp