Bukefalos 28 år!

Ska män få jobba med barn? utbruten från P1 dokumentär hästgården

Fast du skriver ju gång på gång att man inte ska titta på kön utan på något annat, oklart vad när det gäller idrottsledare. Precis som @mandalaki sammanställt i sitt inlägg. Det är nog det jag inte förstår, hur du kan få ihop det, dels genom att säga att inte alla män är förövare (ingen som har påstått heller) och sen att kön spelar så liten roll när det gäller idrottsledare (trots att den absoluta majoriteten av förövare av de manliga idrottsledarna är män) att man inte ska bry sig om det, utan man ska vara fördomsfri och närvarande förälder i stället eftersom de barnen löper minst risk för sexuella övergrepp (självklart är det så, ingen som har påstått något annat heller). Jag tycker det låter väldigt oklokt, och framförallt så lämnar man ju de barn som redan är utsatta och därmed löper störst risk för övergrepp av olika slag i sticket genom att inte problematisera kön, alls. Det är ju inte så att de män som ska ta och förgripa sig på barn har någon slags rosa triangel på sig direkt utan de råkar vara män, ergo jag måste vara vaksam på alla män pga deras kön. Det hade ju varit så enkelt om den manliga idrottsledaren som är en förövare också råkade vara en ful och snuskig gubbe med sociala svårigheter men så är det ju sällan, ta bara viljo nosiainen som förgrep sig på Patrik Sjöberg, han var en mycket duktig och framgångsrik tränare.
Men var går gränsen? Ska man få vara förskolepersonal? Fritidsledare? Lärare? Kalasledare på lekland? Ska vi stänga ute män från alla situationer där de kan möta barn?
 
Som du ser var det du själv som skrev om rättvisa.

Det är rätt magstarkt att prata om ”fördomsprofil” om 96-99 proc av förövarna är män. Siffrorna säger oss att vi bör vara enormt mycket mer uppmärksamma på manliga ledare/tränare än på kvinnliga.
Det gjorde jag. Där som svar på en direkt fråga. Det betyder inte att det är det som jag tycker är den viktigaste anledningen.

Mvh,
Lady_S
 
Det hjälps inte, tycker jag. Du vojade dig över att ”peka finger och skuldbelägga en viss grupp.” Inteallamän i ännu en form. Det skulle jag säga är ett minimalt problem jämfört med tränares/ledares övergrepp på barn.
Och det står jag för. Om du tycker att jag är en inteallamän så kan jag leva med det. Jag håller med om att det är ett mycket mindre problem, men jag vidhåller att det är ett problem.

Och jag tycker att det finns bättre lösningar, som jag tror träffar bättre och som är schysstare.

Mvh,
Lady_S
 
Men var går gränsen? Ska man få vara förskolepersonal? Fritidsledare? Lärare? Kalasledare på lekland? Ska vi stänga ute män från alla situationer där de kan möta barn?
Ja det kan man nog fråga sig faktiskt. jag vet inte. Jag har inget bra svar på frågan, jag kommer ihåg när jag arbetade i USA en sommar med ungdomar för mycket länge sen, att man hade ett system där inget barn fick vara ensamt med en vuxen. Kanske något liknande bör införas för män, framförallt för att skydda barnen men också de män som är helt oskyldiga.
 
Och det står jag för. Om du tycker att jag är en inteallamän så kan jag leva med det. Jag håller med om att det är ett mycket mindre problem, men jag vidhåller att det är ett problem.

Och jag tycker att det finns bättre lösningar, som jag tror träffar bättre och som är schysstare.

Mvh,
Lady_S
Det vore väldigt intressant om du kunde redovisa bättre lösningar som leder till att män slutar begå övergrepp på barn.
 
Jag har som 17-åring blivit utsatt av en manlig läkare. Mycket framgångsrik och trevlig givetvis, en bekant till familjen. Ironiskt nog hjälpte han mig efter en idrottsskada.
För femton år sedan anlitade jag en privatläkare i norra Sverige som hade landstingsavtal och folk anlitade honom bla. för att ta bort födelsemärken med laser - landstingets läkare tog alltid till skalpellen på den tiden.
Jag var själv dit vid två tillfällen och eftersom mitt märke satt i ansiktet behövde jag inte ta av mig några kläder. När jag däremot ville ta bort ett jag har nedanför naveln skulle jag vara tvungen att ta av mig både tröja och BH. Jag backade, eftersom märket inte störde mig eller skavde nämnvärt.
När jag pratade med kompisar om detta tyckte de att jag kommit lindrigt undan... Även om han inte "tafsade regelrätt" krävde han i princip total nakenhet vid ALLA undersökningar.
Googlade hans namn innan jag skrev inlägget och ser att han har blivit anmäld för brott mot läkaretiken flera gånger.
 
Olycklig trådrubrik. Det är väl självklart att män ska få jobba med barn, nu låter det som att vi som diskuterar frågeställningen i startinlägget tycker att män inte borde få det.

TS: ”Kan vi inte prata om faran i att ha män som ledare för barn och ungdomar inom idrotten?
Hur ska vi försäkra oss om att män inte använder sin maktställning till att begå dessa övergrepp som sker om och om igen.”
 
Olycklig trådrubrik. Det är väl självklart att män ska få jobba med barn, nu låter det som att vi som diskuterar frågeställningen i startinlägget tycker att män inte borde få det.

TS: ”Kan vi inte prata om faran i att ha män som ledare för barn och ungdomar inom idrotten?
Hur ska vi försäkra oss om att män inte använder sin maktställning till att begå dessa övergrepp som sker om och om igen.”
Det är rimligtvis bättre att ha ett förhållningssätt där man lär sig hantera övergreppen oavsett förövarens kön det verkar väldigt onödigt att fokusera på att lära sig hantera just mäns övergrepp när det är övergrepp som vi vill ha bort. Oavsett hur det fördelar sig mellan grupperna så är det fortfarande alla övergrepp man vill ha bort, alla övergrepp är hemska.
 
Det är rimligtvis bättre att ha ett förhållningssätt där man lär sig hantera övergreppen oavsett förövarens kön det verkar väldigt onödigt att fokusera på att lära sig hantera just mäns övergrepp när det är övergrepp som vi vill ha bort. Oavsett hur det fördelar sig mellan grupperna så är det fortfarande alla övergrepp man vill ha bort, alla övergrepp är hemska.
Se tidigare siffror i tråden.
 
Jag tycker att det är oerhört otrevligt och snudd på obehagligt att demonisera män på det sättet som somliga i tråden gör.

Självklart ska inte män som begått sexualbrott inte ha någonting med barn och unga att göra, samt att män som på något sätt beter sig olämpligt inom ramen för sitt uppdrag ska åka huvudstupa ut med detsamma, det säger sig själv.

Däremot tror jag att det är oerhört farligt att demonisera på ett allmänt plan. vanligt är det trots allt inte, även om det skrivs mycket när någonting väl händer. Om jag bara ska exemplifera från mitt liv, och de jag känner, så har jag faktiskt inte stött på en enda man som på något sätt betett sig olämpligt mot barn och unga. Då har jag ändå gått i sammanlagt 8 skolor (före högskolan) och varit aktiv i en knapp handfull ideella föreningar. Inte någonstans har jag stött på en man som inte betett sig 100% schysst mot barn och unga. Känner också ett drygt 10-tal killar som är/har varit väldigt föreningsaktiva med ledarroller, och som nu utbildar sig till fritidspedagoger och lärare. De verkligen brinner för att barn och unga ska ha det bra, och är otroligt ödmjuka och pedagogiska i sitt ledarskap. Vet dock tyvärr att flera av de blir demoniserade för sitt utbildningsval och engagemang, vilket faktiskt skär i mig.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 634
Senast: hastflicka
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 053
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
3 968
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp