Ska man dra öronen åt sig?

Sv: Ska man dra öronen åt sig?

Om du brinner för shettisarna och kan tänka dig att behålla den om de tröttnar så köp en shettis. Vill du att de ska kunna ha ponnyn längre satsa på en B-ponny. Russen är ju mindre än isisarna. Ca 122-130 är väl ganska normalt. En shettis går väl sällan över 105 cm. (kan minnas tokigt, var ett tag sen jag lämnade småponnyerna :D)

En viktig fråga är ifall om intresset håller i sig och du köper en shettis som de kan rida säg två år. Är det då ok och sälja den sen eller behåller ni den och köper en större ponny också?

Några andra alternativ är ju foder ( som du säkert redan tänkt på) samt att köpa en betydligt äldre häst och ge ett sista hem så blir hästbytet lite mer naturligt. ( låter hemskt att säga).

En islandshäst är ofta ganska stor och kraftig för sin höjd och russ oftast betydligt mindre både hur man upplever dem och faktisk mankhöjd så jag tror inte det blir något problem.

Foder har jag funderat på men det evrkar väldigt svårt att hitta en trevlig foderponny faktiskt. Alla annosner jag sett har varit sådana som de vill lämna ut för tävling och det är inte aktuellt.

Men jag tar till mig dina åsikter och tittar vidare på annonser. Självklart kan ajg även ha kvar ett russ om det visar sig att barnen inte är intresserade.

En islandshäst är ofta ganska stor och kraftig för sin höjd och russ oftast betydligt mindre både hur man upplever dem och faktisk mankhöjd så jag tror inte det blir något problem.

Okej! Vet att jag var och titta på ett russ för 2 år sedan den var då 130 och jag tyckte den kändes gigantisk. Iofs var ungarna betydligt mindre då också

KL

Jag tillhör telefongenerationen och när jag tar min första kontakt ringer jag helst om det finns ett nummer angivet... Annars gör jag väl som de flesta andra, slänger ihop ett mail där jag berättar vad vi söker, varför jag stannade till på just deras annons och en hel del om oss och vad vi kan erbjuda... sen lämnar jag mitt mobilnummer och ber dom höra av sig om vi låter intressanta...

Vill dom är det helt ok att skicka ett svarsmail där dom ger mig deras nummer, alternativet ett sms där dom ber mig ringa upp funkar också... och jag påpekar att jag är ganska värdelös på att kolla min mail ofta så det kan faktiskt ta upp till ett dygn innan jag läst deras svar....

Har alltid funkat för oss... Har i princip köpt det vi sökt och fått fin kontakt med gängse säljare....:D

*kl*
tänkte ge er en uppdatering i ponnyletar djungeln. Har en ponny som står nära på gång och den ska jag kolla på i morgon. Tyvärr är den nog i minsta laget skulle jag tro.

Har även en ponny på gång som står lite längre bort som är 110 cm. Funderar på om inte det blir i minsta laget i alla fall?

Mailade i dag på ett russ de ville lämna på foder för senare köp. Vet inte hur den ser ut eller hur stor den är eller något men får förhoppningsvis svar så får vi se. Fanns inget telefon nummer så bara hoppas på att de kolla mailen ofta.

Håller tummarna och kollar av ibland hur det går för dig. Hoppas barnen snart har sin ponny i stallet :laugh:

Voff

Vad svårt det är. Nu har jag en b-ponny och en c-ponny som jag ska titta på. C-ponnyn känns som den kan bli lite stor åtminstone åt de små. Samtidigt tänker jag att de kan ha den i princip ända tills det är dags att flytta upp till storhäst i så fall. Det är en ganska smäcker ponny welsh/New forest. Ligger på ca 135 cm. Vad tror ni om det?
B-ponnyn är inte större än 116

Är det köpponnyer eller foderponnyer? Är det foder så kan ju den på 116 funka för det är ju lättare att byta ut den sen, men som du tidigare sa så var den kortaste killen redan 116 själv, och attans vad de växer.

Skulle jag köpa så hade jag nog sattsat på en ponny de kunde rida i minst två år. Men så vill du ju gärna köra den med så körpotensialen ska väl också vägas in. Humm.....försök att föreställa dig vilken häst ni kommer ha mest glädje av under en tvåårsperiod.

Är det köpponnyer eller foderponnyer? Är det foder så kan ju den på 116 funka för det är ju lättare att byta ut den sen, men som du tidigare sa så var den kortaste killen redan 116 själv, och attans vad de växer.

Skulle jag köpa så hade jag nog sattsat på en ponny de kunde rida i minst två år. Men så vill du ju gärna köra den med så körpotensialen ska väl också vägas in. Humm.....försök att föreställa dig vilken häst ni kommer ha mest glädje av under en tvåårsperiod.

C-ponnyn har bra gångarter och en tjej som är duktig körtjej hade varit och tittat på honom för 1 år sedan och vilel då köpa honom och hans bror för parkörning. Just för att de rörde sig trevligt och hon ansåg att han hade potential för att bli bra körhäst. Men av någon anledning blev inte köpet av då.

Båda är foder för eventuellt senare köp och båda är egentligen relativt unga.

Absolut c-Ponnyn. Då har du en trevlig häst för ditt körintresse, barnen har häst längre och du tjänar mest på den den dagen du vill/om sälja. En bättre investering. Barnen kanske är liiite små i början och lite försiktigare men de lär växa med uppgiften. Behöver du sen extrahjälp med ex tillridning/ utbildning av ett mer erfaret barn är det ju lättare att hitta en duktig ryttare till c-ponny.

Men båda kan säkert bli jättebra. Stort lycka till. Hoppas alla bitar kommer att falla på plats för dig.

Voff

C-ponnyn var grymt snygg i alla fall tyckte pojkarna cokså när så vi såg kort. Ska titta på den på måndag så får vi se.

Jag tycker att ni båda är märkliga. Som säljare väljer jag den köpare som passar min häst bäst och det kan jag inte veta förrän jag har träffat köparen. Att sälja till någon som man känner sig osäker på skulle jag inte göra. Så att du skulle ha någon första tjing bara för att du mailat och pratat med dem på telefon är för mig obegripligt. Man säljer ju till vem man vill. Och kan vägra sälja till någon med. Det är djur det handlar om.

Hälsning Maja

Är det jag förutom Mysan som är märklig eller vem syftar du på?

Jag tycker att ni båda är märkliga. Som säljare väljer jag den köpare som passar min häst bäst och det kan jag inte veta förrän jag har träffat köparen. Att sälja till någon som man känner sig osäker på skulle jag inte göra. Så att du skulle ha någon första tjing bara för att du mailat och pratat med dem på telefon är för mig obegripligt. Man säljer ju till vem man vill. Och kan vägra sälja till någon med. Det är djur det handlar om.

Hälsning Maja

Grejen var ju att jag sa att jag blev tvugen att diskutera men skulle höra av mig inom ett dygn. Då säger hon att hon hoppas jag göra det efter som det verkar så perfekt hos oss

Jag vet flera som blivit tilldelade en större ponny (för stor) av sina föräldrar. Och det är ju svårare att rå på den...

I början går det ju bra, då "åker" man ju mest runt med ledare, och sen när de blir äldre och större kan de ju rida ordentligt själva. Perioden i mitten är lite krånglig - när man är lite liten men lite för duktig för att bara åka omkring. Det är svårt att ha så mycket att säga till om om ponnyn är envis :D;)

Det funkar ju säkert, men jag skulle nog välja en B ponny :p

Ingen av dem är tillräckligt duktiga för att säga ifrån själva utan ännu så ligger det på nivån åka omkring. Det jag kan känna lite är att om jag tar en c-ponny så har en kompis som kan rida igenom den ibland och i värsta fall skulle jag faktiskt kunna rida den själv en sväng också.

Kan tillägga att när jag var 10 år så köpte mina föräldrar stor häst åt mig. Och jag kände mig absolut inte liten på den.

Tänkte inte starta en ny tråd för mitt ponnyletande utan kör vidare i denna.

Nu har jag 3 stycken som verkar bra på gång. Alla på foder

Vill gärna ha synpunkter på dem.

Ponny 1
Sto, 13 år, 133 cm. Trevlig, snäll i all hantering. Står i dag utlånad till ridskola men klarar inte av alla dessa människor utan behöver komma till ett ställe där det är lugnare.

Ponny 2
Vallack 13 år, 140 cm. Haflinger snäll i all hantering, trevlig och lättsam att rida. Viktbärande (jag borde kunna sitta upp och rida till den ibland). Enligt ägaren enda olaten är att han när han kommer ny till ett ställe blir väldigt kompisberoende. Vilket iofs inte är några problem för mig då min travare är likadan. Så det blir alltid lång gå och bekanta sig tid när flocken ändras.

Ponny 3
Vallack, 18 år, 145 cm. Snäll i all hantering. Trafiksäker och inga direkta olater. Vet inte så mycket mer än om honom utan väntar på mer info från ägaren. Nackdelen jag kan se där skulle väl vara att han är lite i största laget åt mina barn.

Men barnen är ny mätta och är 136 cm , 127 cm och 117 cm så de är ganska långa redan.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 863
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 311
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 7 8 9
Svar
177
· Visningar
22 757
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 968
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka