Ska man tänka på?

LaMaya

Trådstartare
Nu har vi äntligen fått tag på en stor betes hage till våra två åringar.
Var i förmidags borta och kollade in hagen och såg att den hade taggtråd :(.
Hagen är JÄTTE stor och kommer finnas massor med mat till dom.
Sen så är det ju en bit ifrån stallet och ingen bor längst hagen, det går bara en hård tafikerad väg.
Vad bör vi tänka på och vågar man släppa två sprattliga unghingstar med taggtråd?
:confused:

NEJ!!! Man ska inte ha hästar bakom taggtråd!! De kan få hemska skador om de går igenom eller på annat sätt fastnar i ett sådant stängsel!

Jag hade aldrig satt hästar i en sådan hage och speciellt inte unghingstar!

Okej, vi funderar på att dra eltråd framför.
men tanke på att det kommer finnas mat och den är VÄLDIGT stor så tycker jag inte att dom ska försöka ta sig igenom..
men man vet ju aldrig.. :(

Är tråden ordentligt spänd bör det inte vara några problem. Så länge det finns tillräckligt med mat går de inte ut (såvida de inte blir skrämda då).

Dom kan riva sönder sig på taggtråden. Behöver inte vara att dom försöker gå ut eller nått. Men på sommarn kliar alla småkryp och då ser många hästar stängslet som en skön kli-manick. Har varit i ett stall med taggtråds hage en gång våra hästar tyckte de var jätte skönt att klia och luta sig mot tråden. Jag skulle föreslå att ni bytte helt till eltråd.

problemet är ju den att hagen är över 1200 m lång och 300 m bred, det är GANSKA mycket att byta..
Ska sätta eltråd överst, har ju skogs område också..
men vi får se, vill ju inte ha skador.

Har för mig att det är olagligt att ha taggtråd till hästar men jag vet inte säkert. Jag hade i alla fall inte släppt där, hur bra betet än må vara.

Det är inte olagligt bara väldigt olämpligt!

Det är däremot olagligt att ha ett strömförande taggtrådsstängsel till hästar.

Lånar knapp
Ta bort taggtråden, snälla. Ska ni ändå dra eltråd så är två trådar inte mycket jobb.
Att ta bort taggtråd går fort med handskar,en bra hovtång, en hink och något att rulla tråden på.
Om ni inte tänker så här långt så gör jag det......
Historia ur verkliga livet
ÄLG i hagen - PANIK - springer in i eltråden och taggtråden - fastnar och har nu strömförande taggtråd runt benen - ännu mer panik = nödslakt.
Om ni nu måste ha taggtråden kvar så ha inte eltråd någonstans. En livsfarlig kombination.
Att ha häst är ibland att tillbringa en helg med staketgöromål.

Jag tror inte vi kommer att ta bort taggtråden eftersom hagen hyrs.
Sen så ska vi ha eltråd som är ca 30 cm ifrån staketet, och inte ha el i den.
Båda två har väldig respect för eltråden och ena av dom fick med taggtråd och eltråd utanpå som liten tillsammans med mamman.
Men jag ska framföra detta till resten i stallet så vi kan få ev. hjälp att byta om vi får det för ägaren!

tack för svaren! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 746
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 029
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 396
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
953
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18