Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

seahawk

Trådstartare
Ägaren har frågat mig flera gånger om jag skulle vilja rida hens häst någon dag i veckan, då ägaren skulle vilja ha lite avlastning. Jag tackade ja endast för att hjälpa denna person.
I samband med provridning säger ägaren att om hästen eller utrustningen skadas under den dag/dagar jag har hand om hästen ska jag ersätta detta (köpa nytt eller betala självrisk + resterande % på försäkringen).

Jag är mycket ordningsam av mig, men olyckor kan ju hända! Jag rider som sagt endast hästen för att underlätta för ägaren och att då riskera att få betala en ny sadel eller stå för veterinärkostnader känns inte riktigt schysst. Självklart ska man ersätta om man varit oaktsam eller agerat dumdristigt, men om hästen/utrustningen skadas genom en olycka, ska jag då riskera att betala för detta?

Jag har själv haft medryttare till egenägda hästar och jag skulle aldrig kräva ersättning från medryttaren om något skadats genom en olycka. Nu känns det nästan som att jag inte vågar rida hästen, för att inte riskera något…

Tänker jag fel? Hur har ni som är medryttare/ägare gjort upp?
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Aldrig hört talas om något liknande, eller fått något sådan krav på mig. Inget jag heller skulle kräva av någon annan.

Som sagt hjälper du ju hästägaren, och jag förstår att du inte är lika sugen på det längre..
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Det är därför jag hade tagit ut en avgift varje månad som kan gå till just sådant, då behöver inte medryttaren betala någonting om den inte varit väldigt oaktsam.
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Om ngn rider min häst kommer jag alltid överens med hen om att allt som har m häst och utrustning att göra är mitt ansvar och allt som har med ryttaren att göra är ryttarens ansvar. Jag hade inte ridit ngn annans häst på det villkor du beskriver - hästen kan ju bli halt just när du rider utan att det alls har med din Ridning att göra t ex. Man kan ju oxå undra om hästägaren tänker sig att ersätta dig om hästen kastar av dig och du blir skadad ..
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Jag har haft det såhär; vid oaktsamhet betalar medryttaren allt som går sönder inkl hästens veterinärvård, vid olycka står ägaren för veterinär och vi gör upp om ersättning för utrustningen (kan ju vara olika åsikt om vad som är en olycka). MEN då stod det även med i kontraktet att mitt ansvar var att se till att utrustningen var hel och lämplig till hästen samt att jag skaffade lite annan utrustning som medryttaren använde (eget billigt träns då jag var rädd om mitt dyra och inte ville byta bett varje gång då hon red på ett annat bett, köpte säkerhetsstigbyglar även till allroundsadeln då hon satt bättre i den mm).

Som medryttare har jag på några hästar haft förmånen att ha haft allt betalt men köpte själv in nya grejer när de gamla gick sönder. Då fick jag ersättning av ägaren om de tyckte att saken behövdes, ibland var det min grej som jag använde till deras häst (och tog med mig när jag inte längre red den hästen). På andra hästar har det inte varit något uttalat och de flesta av dem har av olika skäl rört sig om kortare samarbeten.
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Som ägare så hade jag aldrig krävt någon ersättning för olyckor, om det varit grov försumlighet så möjligen. Då kan man möjligen få ersättning via medryttarens hemförsäkring, men mest hade jag förbannat mig för att jag inte insett att medryttaren inte var att lita på.

I ditt ställe hade jag sagt tack men nej tack, inte ska du gå med på ett sådant avtal när du blivit ombedd att rida hästen.
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

KL

Jag hade en medryttare som var lite "rörig" så henne köpte jag en annan sadel till ;)
Ang hästens hälsa skulle jag ta referenser på medryttaren om jag kände mig osäker på dennes hästkunskap.

Alldeles för konfliktsökande med sådant avtal du beskriver :eek:
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Om medryttaren inte har gjort som man kommit överens om och hästens skadats eller utrustning gått sönder skulle jag krävt ersättning, men aldrig generellt som du skriver. Ett sånt avtal hade jag aldrig skrivit på eller krävt att någon skulle godkänna.
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Mina medyttare har alltid haft den uppgörelsen att OM dom gör sönder något - så betalar man eller ersätter.
Om det är en olycka som händer pga oaktsamhet.
Är det en situation som lika gärna kunde ha hänt mej, eller en situation utöver det vanliga så var det synd att det hände.
Med andra ord så behöver dom inte betala.

Skulle aldrig sätta veterinärvården i händerna på en medryttare.
Ska denne betala veterinärvård så kan det ju hända att dom även vill "välja" veterinärvården.
Man får helt enkelt vara mer kräsen i sitt val av medryttare om man är rädd att denne ska skada hästen.
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Om vi säger såhär.
Du lånar din väns bil för att kunna köra ditt släp och din häst för att tävla då din bil är trasig.

Du får sladd eftersom det är halt du kunde inte ha kört bättre utan det är helt enkelt oturen som slår till.

Skulle du lämna tillbaks bilen till din vän och bara säga oj hehe råkade köra lite i diket hoppas det är oki.??


Så om du lånar en häst och du låter den klia sig lite på benet efter att du har ridit och hästen fastnar och har sönder tränset..
Lämnar du bara tillbaks tränset och säger ojsan det gick visst sönder.. hoppas de inte var så dyrt.:crazy:

Självklart rider du hästen för egen vinning med, tar hästägaren inte betalt tycker jag det är vett och ettikett att man betalar i alla fall självrisken.

Har man en drulleförsäkring går den in och täcker skador man orsakar tex tappar sadeln i backen så den går sönder eller vad nu som kan hända=)

Normal slitage skall skrivas in i kontraktet att de skall man inte bli ersättningsskyldig för,
Ja de kan bli en liten reva i sadeln osv. det är normalt sånt kommer man inte undan med.
Benskydd får revor på sig och kommer med åren att gå sönder de är helt normalt.


Jag skulle inte betala allt om hästen blir sjuk det skulle jag inte göra men att man iaf betalar självrisken,
Det handlar ju inte om 1 miljon utan om 1500-3000 kr OM skadan skulle va framme=)

Vill man inte betala för sig när man lånar saker av andra djur som ting så börja på ridskola.:)
Där ingår en försäkring som gör att om hästen snubblar och skadar sig när du rider så behöver du inte betala nått!


Om jag var du skulle jag skriva ett kontrakt jag skulle gå med på att betal självrisken men inge mer. Och självklart saker som ev går sönder som understiger självrisken.
ELLER betala en summa i månaden MEN då inte betala ett öre om nått går sönder utan månadsavgiften skall täcka skador på häst och utrustning.
Vi säger att du betalar 1000 i månaden. Det är 12000 om året och detta skall ägaren spara på ett konto och händer nått att ett träns går sönder när du rider har ägare pengar att köpa nytt!


Så gör jag min medryttare betalar 500 månaden jag har 6000 om året att lägga undan på hästen utifall medryttaren har sönder nått.
Hon betalar inte en krona om hon råkar ha sönder nått :)

Men att rida andras hästar gratis och sedan rycka på axlarna om man har sönder något är inte rätt anser i alla fall jag!


Vet inte hur många gånger man lånat ut saker till folk som haft sönder saker och som bara lämnar tillbaks det sedan och tycker inte att de ska betala ersätta saken de lånat.

Så det har slutat med att idag lånar jag inte ens ut en hovkrats längre, folk frågar om de får låna saker och jag säger som alltid nej!

Tyvärr drabbas de som sköter sig när folk som inte sköter sig lånar saker.
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Jag hade tackat för mig o sagt att jag inte var intresserad av att hjälpa denne.

Denne är väldigt angelägen om att du ska rida dens häst och du är juste och ställer upp o hjälper. Då tycker inte jag att ägaren ska ställa sådana krav.
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Håller absolut INTE med dig här! Om en person tjatar sig till att jag ska rida en häst och jag till slut går med på det får faktiskt vederbörande stå för det. Sen att jag som person gärna ersätter det jag har sönder utan problem är en annan sak. I TS fall, som TS beskrivit det, skulle hästägaren faktiskt få stå för ev. repor eller om tränset går sönder under normal användning... Nu hade jag dock bemött hästägaren mer tydligt med att denne fått rida sin häst själv med dom kraven...

...och att som du jämföra med att man lånar en bil? Vilken bilägare tjatar om att få låna ut bilen?:meh:
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Jag skulle aldrig gå med på ett sånt avtal!

När jag har haft medryttare så har det hänt 2 ggr att saker gått sönder för mig.

Första gången var det min häst som dummade sig vid en promenad för hand och stack tillbaka till stallet. Tränset gick sönder men det krävde jag inte att medryttaren skulle betala. Däremot gav hon sig inte så vi delade på det. Schysst av henne men det behövde hon verkligen inte göra och hon är den bästa medryttare som jag haft på alla plan. Underbar person!

Andra gången så var medryttaren dum nog att släppa ut hästen (en annan häst) med svettäcket på sig. Han rullade sig, täcket åkte åt sidan och han drog benet rakt genom täcket. Helt klart medryttarens fel. Men jag lastade henne inte för det men däremot blev hon uppsagd då hon inte funkade överlag en kort tid senare.
Ett misstag är okej, inte mer.

Vill ägaren att du rider hästen så gör du denne en tjänst, inte tvärtom. Du ska inte skriva på något sånt avtal. Som bäddat för trubbel.
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

+ 1 på det!

10101010
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Håller absolut INTE med dig här! Om en person tjatar sig till att jag ska rida en häst och jag till slut går med på det får faktiskt vederbörande stå för det. Sen att jag som person gärna ersätter det jag har sönder utan problem är en annan sak. I TS fall, som TS beskrivit det, skulle hästägaren faktiskt få stå för ev. repor eller om tränset går sönder under normal användning... Nu hade jag dock bemött hästägaren mer tydligt med att denne fått rida sin häst själv med dom kraven...

...och att som du jämföra med att man lånar en bil? Vilken bilägare tjatar om att få låna ut bilen?:meh:

Själva grejjen är ATT låna oavsätt om någon tjatar eller inte är att man ersätter om saker eller djur skadar sig tycker jag!

Men eftersom det är så otroligt olika i vad man tycker i denna fråga skall det ALLTID skrivas kontrakt OM man beslutar sig för ATT låna annans häst .. alltså bli medryttare!

Eftersom TS i denna tråd inte gillar detta ska hon så klart INTE bli medryttare på denna och att hon förklarar varför till ägaren=)

Inte så svårt tycker jag finns 2 val.. rid.. eller inte rid:D
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

KL

Tack för alla svar!

Skönt att höra att jag inte var helt fel ute. Det kändes mkt märkligt att bli betalningsskyldig pga olyckshändelser. Om jag ska betala veterinärvård vill jag göra det till en egen häst…

Självklart hade jag betalat om något går sönder pga att jag agerat fel, men att lastas för rena olyckshändelser tycker jag är fel.
Personen ville bl.a. att jag skulle använda ett mkt dyrt träns. Tänkt om hästen blir rädd ute och kastar av mig och ex trampar sönder tyglarna. Ska jag tvingas betala tusentals kronor när det likaväl hade kunnat hända när ägaren red… (Jag fick inte heller rida med ett billigare träns, utan var tvingad att använda det dyra).

Till saken hör att ägaren faktiskt ”tjatat” på mig att rida hästen. Just nu passade det bra i mitt tidsschema, men det var uppgjort att jag bara skulle ha ridit hästen under ca 1-2 månader.
Det var först under provridningen som ägaren tar upp ersättningen. Jag tycker att denne kunde ha sagt något tidigare, då jag tycker att det är en ganska väsentlig del att ta ställning till. Just då fann jag mig inte, men började fundera när jag kom hem…

Jag har i alla fall beslutat mig för att inte rida denna häst. Jag ville bara vara snäll och hjälpa, men jag känner att det inte är värt det.
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Om ngn rider min häst kommer jag alltid överens med hen om att allt som har m häst och utrustning att göra är mitt ansvar och allt som har med ryttaren att göra är ryttarens ansvar. Jag hade inte ridit ngn annans häst på det villkor du beskriver - hästen kan ju bli halt just när du rider utan att det alls har med din Ridning att göra t ex. Man kan ju oxå undra om hästägaren tänker sig att ersätta dig om hästen kastar av dig och du blir skadad ..

Ja, det har jag inte ens tänkt på (och det var inget vi pratade om). Men om jag ska betala för hästens skador borde väl hästägaren ersätta mig för skador som hästen orsakat mig!? :meh:
(Jag hade aldrig kommit på tanken att kräva en hästägare på ersättning om jag skadat mig)
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Jag har alltid haft som krav på mina medryttare att dom ska vara medlem i ridklubben där hästen stått då det gör att de täcks av anläggningens försäkring. Har även en klausul i hästförsäkringen som täcker personer som hanterar hästen. Alla medryttarna även varit fullt införstådda med att om de pga oaktsamhet har sönder något av mina eller hästens grejer så får de ersätta det eller betala självrisken på försäkringen för någonting dyrare. Skulle förstås aldrig kräva ersättning för nåt som redan var slitet, gammalt eller gick sönder pga olyckshändelse men om någon ex lämnade min snordyra sadel på marken så hästen klev på den så skulle jag bli lite upprörd.
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Så om nån vän till dig ber dig köra henne/honom till nått ställe med sin bil, du blir påkörd av en annan bil på vägen dit och bilen du kör skadas, så betalar du skadorna?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 133
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 400
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·
Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 632
Senast: lindaf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp