Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Min vän var med om liknande när hon lånade ut sin häst,plus utrustning. Tjejen som hade hästen hade precis hoppat av och skulle ta en genväg genom skogen på en ganska smal stig,dom promenerar hemmåt,men plötsligt så flyger det upp en stor fågel alldeles brevid dom,så hästen skyggar,hoppar in i ett träd så sadeln blir alldeles skrapad och undrar om inte bommen vart knäckt också,för sadeln vart bara skrot.

Hur skulle man gjort i detta fall? Var det "ryttaren" som aldrig skulle tagit den smala stigen,och såklart ska ersätta sadeln,eller skulle det gå under en olyckshändelse så att ägaren fick köpa ny?

(Ryttaren erbjöd sig att köpa ny sadel,men ägaren vägrade gå med på detta,och köpte själv en ny sadel..)
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Tänker jag fel? Hur har ni som är medryttare/ägare gjort upp?

Varken som ägare eller medryttare hade jag ens övervägt ett sådant avtal. Låter jag någon annan rida min guldklimp så är det ett övervägt val och jag har noggrant studerat människan ifråga, jag skulle aldrig sätta upp någon jag visste hade för vana att agera oaktsamt i samband med hästar och ridning. Och hade de trots det agerat grovt ovarsamt mot min häst så tar jag för givet att de skulle ha gjort precis som jag skulle ha gjort i samma situation, d.v.s. erbjudit sig för att betala hela eller del av skadan.

Skulle jag nu visa mig vara en usel människokännare och personen inte erbjuder sig att betala får jag helt enkelt bita i det sura äpplet och påminna mig om att inte låna ut hästen igen. Utlån av häst innebär alltid en viss risk för skador på utrustning och häst så man får ju fundera över om det är värt eller inte och minimera risken genom att välja en person man känner sig trygg med på alla plan.
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Jag har aldrig tagit ut någon månadsavgift, däremot har jag i avtalet skrivit in att utrustning som går sönder under användning av medryttaren såvida det inte handlar om uppenbar olycka (tex att hästen blir rädd och skenar iväg i skogen..) ska ersättas av medryttaren.
Inget konstigt i sig alls, utrustning kan vara dyrt och för mig lånar personen min häst och min utrustning - går de sönder pga denna = ersätta ekonomiskt eller mot ny pryl.

Dyra saker försäkrar man och där betalas självrisk.
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Dyra saker försäkrar man och där betalas självrisk.

Intressant sak som jag funderat lite på - hur försäkrar man t.ex. en sadel? Förutsatt att man inte har hästen hemma och har någon gårdsförsäkring eller liknande, utan att man hyr stallplatsen och därmed förvaring. Är det något som ens egen hemförsäkring kan täcka eller försäkrar man separat?
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Ibland har skador på sadel gått på hemförsäkring och det går även att täckna enskild försäkring, vilket man bör göra för en sadel som är i högre prisklass ffa om du tänker låna ut den
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Fast blir man påkörd så ska den andra bilens (den som körde på) försäkring gå in och täcka för skadorna på din bil som blev påkörd.
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Skada på häst eller utrustning pga ren olycka - självklart betalar jag.
Skada på häst eller utrustning pga vårdslöshet - självklart betalar medryttaren.

Nu väljer ju jag medryttare utifrån vem jag känner att jag kan lita på, så jag är inte det minsta orolig för att min medryttare skulle ha sönder någonting. Hon är noggrann och duktig.

Däremot hade jag en medryttare som visade sig ha huvudet under armen ibland. Hon fick sluta när hon berättade att hon hade tagit en ridtur genom samhället - utan sadel, träns eller något som helst annat huvudlag. Naken häst, rakt upp och ner, på bilväg och cykelväg helt utan att ha avtalat att någonting liknande var okej med mig innan. Hon fattade inte alls att det var fel, förrän jag blev skogstokig när hon berättade. Hade något hänt där så hade hon åkt dit så att det smällde om det och fått betala självrisk och/eller bortforsling och kremering av hästen om den hade skadat sig eller dött. Att rida en häst helt utan utrustning i ett trafikerat samhälle sådär är så vårdslöst att jag blir alldeles svart i synen när jag tänker på det.

Kan tilläggas att jag har lagt till ett stycke i medryttaravtalet sedan dess, som innefattar hur man får och inte får rida. Det är inga konstiga grejer, bara normalt vett: Vilken utrustning hästen ska ha, att reflexer ska användas under vinterhalvåret, att man inte får rida på motorvägar, att man ska ta hänsyn till underlaget och rida försiktigt på asfalt/is/andra hala underlag osv. Följer man de reglerna så är risken oerhört liten att man någonsin blir ersättningsskyldig eller att en olycka händer.
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Efter som Vargens häst är en d-ponny har mina medisar varit unga. Vi har talat om vikten med att vara aktsam om utrustningen. Men att kräva dem på att betala sådant som gått sönder känner jag är inte ok.
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

KL

Här kommer en liten uppdatering!

Jag har pratat med hästägaren och meddelat att jag avstår från att rida hästen (även förklarat varför). Jag kan tillägga att jag hade missuppfattat lite angående ersättning av hästens skador.
Om hästen skadade sig skulle jag ha stått för självrisken, inte självrisk + % på försäkring, som jag skrev i mitt första inlägg. Däremot menade ägaren fortfarande att det inte var någon skillnad på om häst eller utrustning skadades på grund av oaktsamhet eller ren olycka. Jag skulle ha ersatt i vilket fall.

Vi har alla olika åsikter och syn på saker, så jag hoppas att ägaren nu hittar en medryttare som har samma syn på ekonomisk ersättning som denne!
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Det var nog inte riktigt det som var poängen. Du kan ju tänka dig en viltolycka istället då tex.
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Jag var precis med om en liknande situation.
Jag hjälper en kompis med en häst och betalar inget för det.
För några dagar sedan när vi kom in efter en ridtur börjar hästen klia sig mot boxkanten med huvudet. Jag är en sekund för sen att förhindra det, så går tränset sönder. Det hände alltså på en gång, jag tillåter inte att hästen kliar sig med utrustning på.

Jag hörde av mig till ägaren och frågade om hon hade något extra träns eller om jag skulle köpa nytt.
Nu löste det sig då stallägaren hade ett jag kunde få.
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Skulle inte falla mej in att be någon att betala någonting om jag vill att någon rider om jag själv inte hinner.
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Själva grejjen är ATT låna oavsätt om någon tjatar eller inte är att man ersätter om saker eller djur skadar sig tycker jag!

Men eftersom det är så otroligt olika i vad man tycker i denna fråga skall det ALLTID skrivas kontrakt OM man beslutar sig för ATT låna annans häst .. alltså bli medryttare!

Eftersom TS i denna tråd inte gillar detta ska hon så klart INTE bli medryttare på denna och att hon förklarar varför till ägaren=)

Inte så svårt tycker jag finns 2 val.. rid.. eller inte rid:D

Jag skiljer på det. Om någon tjatar på mig att jag ska hjälpa med ridning så blir det ett uppdrag som jag faktiskt skulle kunna ta betalt för. Det är inte att vara medryttare i min värld.

Jag har haft medryttare och när denne red hästen råkade hästen snubbla och sparkade på sig själv så illa att det blev en senskada. NEJ, jag krävde inte att medryttaren skulle betala nåt alls. Detta hade kunnat hända mig när jag red eller i hagen what so ever och inte fasen tar jag betalt av någon annan då. Hästen är min och mitt ansvar, punkt!
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Däremot menade ägaren fortfarande att det inte var någon skillnad på om häst eller utrustning skadades på grund av oaktsamhet eller ren olycka. Jag skulle ha ersatt i vilket fall.
Tycker det är svårt när folk skriver olycka eller inte. Vad definieras som en olycka med hästar? Allting mer eller mindre går att förebygga under ridningen när det gäller dom flesta "normala" hästar. Där handlar det om hur duktig ryttaren är. En olycka är något som händer som absolut inte går att kontrollera på något viss, en okontrollerbar händelse och ärligt talat så går mer eller mindre allting att kontrollera ifall ryttaren inte sitter/går i sina egna tankar och har en bra balans.

Skulle isåfall vara en olycka om en bil av någon anledning råkar knö ner ekipaget i ett dike eller ifall man måste göra en drastisk sak för att undkomma en större incident tex, det är olyckor, händelser som inte gått att förebygga/kontrollera utan händelser där man får göra det bästa av situationen. Och ärligt talat, det händer inte ofta saker med hästar som inte hade kunnat förebyggas. Det händer olyckor pga att ryttaren inte är med. Dock är det lätt att sitta i sina egna tankar i skogen och inte vara beredd på smågrejer. Olyckor händer oftast pga småsaker som sätter säkerheten ur fokus.

Vill man inte riskera att behöva bli ersättningsskyldig får man också låta bli att hantera andras hästar, precis som att man låter bli att köra andras bilar om man inte vill råka skada den. En anledning till att jag inte uppskattar att låna andras bilar och släp osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Jag håller inte med. Hur förebygger du att hästen blir rädd för nått? Att den snubblar på nått eller slår på sig?
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Jag håller inte med. Hur förebygger du att hästen blir rädd för nått? Att den snubblar på nått eller slår på sig?

Det går att förebygga genom att vara uppmärksam på omgivningen. Är man med psykiskt så hänger man med i småskutt åt sidorna etc. Det finns en anledning att den största risken för "olyckor" är när ryttaren sitter och "åker" på långa tyglar. Det är för att uppmärksamheten sällan är helt med.

Snubblar, går omkull etc kan mycket väl även det undvikas genom att ryttaren rider hästen i bra balans etc. Även ifall hästen såklart kan dratta omkull iallafall av någon anledning men det är verkligen inget vanligt att en frisk häst gör.

Och i alla dessa händelser, vem är det som avgör vad som var en olycka och inte ryttarens brist på uppmärksamhet/brist på korrekt ridning för området dom red i osv.

Sen är det ju en annan sak om det är en ryttare som har dålig balans, som inte har koll på ridningen och som sätter hästen i en sämre situation pga det. Men jag antar att dom flesta väljer medryttare som har en relativt bra koll på sin kropp och sin balans och psyke. Medryttare som kan hantera en situation ifall hästen hoppar till eller som snabbt kan räta upp sig själva och hästen ifall hästen skulle snubbla till osv och som inte bara faller handstupa rätt ner i marken för mindre.

Tycker inte om när folk påstår att det inte minsann går att förebygga att hästen blir skrämd eller hoppar till, då förbereder man inte hästen rätt för situationen och lägger ansvaret på hästen. Det är väldigt väldigt sällan hästens fel att ryttaren åker av.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Nu är det ju så att dåligt underhållna grejor även kan ligga som grund för att saker går sönder och jag skulle definitivt inte bekosta sånt om jag red någon annans häst...å andra sidan är jag så pass vaken att jag kan se om lädret är dåligt och kan påpeka det men en som inte är van ska banne mig inte behöva betala förslitningsskador på utrustning.
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Kl
Blir beklämd över en del attityder gällande medryttare ...

För mig är nyckeln i det hela att har man en medryttare så har man valt ngn man känner funkar och som man litar på fullt ut . Annars har man valt fel och bör inte ha den medryttaren , eller ngn medryttare öht kanske ...

En medryttare man litar på och känner förtroende för , som sekunden det händer ngt förvandlas till ngn förövare som ska stå för skadan "de orsakat" ?

Nej tack - och det säger jag som hästägare , inte medryttare ...
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Därför jag heller aldrig skulle ha en medryttare som skulle få rida gratis, den använder hästen och hästens utrustning. Varför ska hästägaren betala för en annans ryttares hobby som sliter och använder hästägarens grejer..känns mindre bra.

Jag skulle dock aldrig våga ha någon medryttare för jag har nog för stort kontrollbehov. Dock så får utvalda vänner rida min häst enstaka gånger.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 243
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 474
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: valy
·
Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 662
Senast: lindaf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp