Ska precis börja hoppa.

belladonnas

Trådstartare
Jag och min älskling ska börja hoppa snart. Jag red in honom i sommras :) Hur ska jag få honom att tycka det är kul? Vi har löshoppat några gånger och han hoppar bra, men han tycker inte det är kul helt enkelt. Det känns som jag har prövat med allt, ge havre efterhindret, uppmuntra honom, hoppa med annan häst osv. När han hoppar med annan häst tycker han det är kul, men då tror jag han bara hoppar för att följa efter den andra hästen och att han bara tycker det är kul att leka tafatt? Någon som har några tips? :D
 
Sv: Ska precis börja hoppa.

Många unghästar är så faktiskt, jag tror att det är det att dom inte riktigt förstått det roliga med det, en häst som jag ser förut verkade tycka att det var jätte tråkigt att hoppa i början, men när han hade hoppat i några månader började han fatta och nu tkr han att det är jätte kul. :) När vi löshoppade åringarna första gången var alla jäätte sega och klev över hindrena, men efter några gånger började dom fatta och nu tycker dom flesta att det är jätte kul ;) Ge honom tid skulle jag föreslå :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska precis börja hoppa.

Börja lågt, riktigt lågt. Bommar på marken.

Inga krav. Inga upprepade hopp. Ut i terrängen med er. Hitta ställen ni brukar rida på, som han känner igen. Lägg ut/hitta nåt att hoppa över, beröm mkt.

Vill han inte så är det ok. Prova igen senare.

Ha många olika ställen. Går det bra, så hoppa inte mer där. En gång räcker. Han gjorde rätt, då ska han inte behöva tjata om.

Han behöver många positiva erfarenheter att bygga sitt självförtroende på. Han behöver även bygga upp muskler o styrka för att orka. Lycka till!
 
Sv: Ska precis börja hoppa.

Jo, vi kör mest i skogen och bara bushoppar lite hinder. Mest hmm, kan man kalla det bommar? Eller ja pinnar blir ett bra ord ;)
Börja lågt, riktigt lågt. Bommar på marken.

Inga krav. Inga upprepade hopp. Ut i terrängen med er. Hitta ställen ni brukar rida på, som han känner igen. Lägg ut/hitta nåt att hoppa över, beröm mkt.

Vill han inte så är det ok. Prova igen senare.

Ha många olika ställen. Går det bra, så hoppa inte mer där. En gång räcker. Han gjorde rätt, då ska han inte behöva tjata om.

Han behöver många positiva erfarenheter att bygga sitt självförtroende på. Han behöver även bygga upp muskler o styrka för att orka. Lycka till!
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
921
Senast: Anna-KarinO
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 487
Senast: bobbbo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 362
Senast: Sirap
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 919
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp