Ska skaffa min första häst

S

Somoja

Jag ska skaffa min första häst och undrar lite om det är något mer man borde tänka på. Det är mest ett svar jag vill ha av dom som har haft en häst en tid. Jag hoppas det kommer bli jätte kul och tror att jag har tänkt på allt.:D
 
Sv: Ska skaffa min första häst

Va roligt ja det är mkt som man ska tänka på men man lär sig efter hand osså. Men har du haft foderhäst/medryttare eller nåt liknande innan?
 
Sv: Ska skaffa min första häst

Jag har alltid varit med och tagit hand om hästar och hjälpt mina grannar med sina och jag började rida på deras hästar när jag bara var ett litet barn. :)
 
Sv: Ska skaffa min första häst

Mina tips är:

-stalla upp nånstans där det finns kunniga människor som kan hjälpa dig om du är osäker.

-leta reda på en ridlärare som kan hjälpa dig kanske en gång i veckan med träning, det ger mycket så det inte går utför och blir trubbel med hästen. Det är stor skillnad att bara vara en av alla ryttare som rider hästen en gång i veckan och den som rider varje dag. Är du inte duktig är det lätt hänt att hästen blir mindre och mindre lydig och börjar busa med dig, eller att den inte får den träning den behöver för att behålla de rätta muskelgrupperna. Där kommer en ridlärare/tränare in i bilden.

- Köp en snäll och trevlig häst som går att rida ut och på bana utan problem. Vill du tävla i hoppning ska den ha lite rutin där också helst. Köp inte en för het häst, det kan snabbt gå utför och du sitter med en häst som inte längre är rolig att rida när du inte kan följa med kompisarna på läger osv för att hästen inte fungerar.

-Ta med en kunnig perosn när du provrider, och gör veterinärbesiktning, !! Annars kan det bli dyrt!

-Ha roligt!!:D /Maria
 
Sv: Ska skaffa min första häst

Det viktigaste jag tycker man ska tänka på är om man verkligen är beredd på ansvaret och arbetet det faktiskt innebär att ha en egen häst.

Man blir väldigt upplåst och den största delen utav ens fritid kommer gå åt till att vara i stallet.
Det är tyvärr inte alltid guld och gröna skogar att ha en häst utan det kan innebära en hel del arbete som måste göras varje dag. Visst finns det dyrare alternativ till hästägande genom att ha den uppstallad på en fullskötselanläggning men det kräver ju ändå ett stort engagemang från ägaren.

Så mina tips är:
Hur ska jag ha den uppstallad?
Vad kommer det kosta i månaden (vet. hovvård, stallhyra, foder, utrustning etc.)?
Kommer jag verkligen kunna orka med det ansvaret som hästägandet innebär?

Sen är det viktigt att du vet VAD för häst du vill ha innan du börjar leta..
Vad ska du använda den till?
Vad kan du tänkas vilja göra med den i framtiden?
Vilka ska hantera hästen och vad krävs i temperament av den?

Provrid många hästar och ha gärna med din tränare ifall du har någon sådan.

Och sist men inte minst.. Tänk efter flera gånger innan du bestämmer dig! Väg allt.. Finns minsta tvivel är det inte rätt..

Lycka till och hoppas du får ett kul hästägande!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 349
Senast: Sirap
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 281
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 919
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp