Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
För att bli betecknad som Paint så krävs det en registrering som regular i American Paint Horse Association!!! Hur man än vrider och vänder på det så är en Paint en rashäst! Det du syftar på är en Pinto, och du måste likväl ha fläckar, eller strumpor som rinner upp över underarmar eller skankar!
Ok, så "min" häst kan alltså vara svart med andra ord? Trots de bruna skiftningarna vid nosen/munnen? Jag vet också att folk är rädda för att benämna svart korrekt med hänvisning till att svarta hästar är så otroligt sällsynta. Tacka sören för det när ingen vågar kalla en svart häst svart!
Min häst står som mörkbrun i sitt franska originalpass, men är alltså sotsvart/kolsvart över *hela* kroppen förutom en liiiten rund stjärn och så de mörkbruna skiftningarna nere vid munnen. Misstänker att ID-kontrollanten kommer att skriva mörkbrun på henne bara för att det står så i passet...
Nej, det såklart. Man måste ju vara noggrann. Men det kan kvitta eg för "mina" ID-kontrollanter kommer i vilket fall som helst bara att titta i franska passet och skriva av det som står. Aldrig att de skulle ändra "mörkbrun" till något annat!
Lägger in en länk...med fbl hästar som är tydliga sabino-skäckar (står felaktigt overo på en del ställen men fbl har inte det anlaget-bara paint eller paintkorsningar bär overo genen).
Härstammningen stämmer. Som sagt jag måste ha missförstått och är inte insatt eftersom jag köpte en häst med färg och inte en färg med häst....det är alltid fint att lära sig nåt nytt. Tack, tack.
Hej!
Satt och läste i en id kontrollant bok och enligt den så skulle min häst kunna vara en "splashed white", men vad jag förstått så används inte den beteckningen i sverige? Det är alltså detsamma som en sabino?
Nej...sabino och splashed white är två olika färger som dock har sina likheter.En sabino är oftast stickelhårig (dock inte alltid)...har "spear edge" dvs en vit kota där det liksom rinner uppåt i ett litet spjut tex...alternativt knähöga strumpor,vit underläpp etc.
En splashed white har skarpare konturer...hästen ser ut att vara "doppad" i vitt nerifrån och upp...ansiktet ser ut att ha doppats i vitt färg.Naturligtvis finns det med splashed white som sabinofärgen minimtecknade varianter som kan vara lite svårare att avgöra.
Jo det kan faktiskt räcka med strumpor och bläs förutsatt att dessa täcker en yta som är minst 5 cm i diameter (om jag inte missminner mig) som går utanför de gränser som finns för att det inte ska bli en "riktig" paint.
Plus att skinnet under det vita ska vara rosa i en lika stor yta.
*knapplån*
Tror ni den här hästen kan ha sabinogener. Hon är dubbelregistrerad Paint Breedingstock och Quarter. Vi har hört att hennes far kan ha overoanlag men det är ingen som verkar veta säkert...
Lite olika foton, hoppas det gåra att se hennes tecken ordentligt....
Kan inte direkt se att hon är stickelhårig el att hon har en typisk vit underläpp tex...detta är ju dock inget måste.För att veta vad hon är för något behöver man skåda bakåt i stammen var där finns för hästar också.
Svårt att avgöra utan att ha mer fakta bakom...men eftersom du säger att hennes far kan ha overoanlaget gissar jag på det.
Hundavel & Ras
OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
Juridik & Ekonomi Också att tänka på är att det är inte riskfritt att äga en bostadsrättslägenhet. Dessa saker är ju givetvis väldigt olika beroende på...