• Avel
  • Trådstartare Trådstartare eldione
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 84
  • Visningar Visningar 9 147
Sv: Skäck?

Ahhh hon har alltså en stickelhårig fläck?

Synd att det ofta fattas foton när man kollar på allbreedpedigree.Jag tycker mej i princip bara se hästar med sabino anlaget där...men det är ju det med quarterhästar...minst man anar så kommer det en overo utspottandes i allafall.

Den där Springfield såg ut att ha en fläck på halsen?Men det ligger ju långt tillbaka i tiden...men där är mkt fuxar om man kollar i stamtavlan och hälften av dessa finns inget foto på.Dessutom var väl stamboken över paint och quarter gemensam från början innan den delades väl?(eller är det något jag bara fått för mej)

Hon kan ju möjligen vara både sabino och overo...bara att jag tycker oftast när anlagen följs åt så brukar det spöka loss med ännu mer vitt när generna får "jobba tillsammans".

Den fläcken har jag faktiskt inte tänkt på. :o Jo, det är många av fuxarna som har mycket vitt, speciellt strumpor som går högt upp... :p Så det kanske kan hänga ihop på något vis.

/Carina :eek:

Oja där finns många sabinos!
Den palominon är jag nästan lite osäker på om han inte mkt väl kan vara en minimum overo lika väl som en sabino...synd att det är så dåliga gamla foton.

Xenox skrev:
Silverkedjan skulle du kalla denna hästen för skäck?

Det är en sabino, mkt typisk sådan.

Om man vill säga sabino eller "strumpskäck" är en smaksak.

Huvudsaken är att man inte blandar ihop det med ryggskäckar (Tobiano) som är det folk oftast menar när de säger bara "skäck".

Men det är inte värst många skimmlar i stamtavlan.... :angel: Men en intressant har jag hittat..stamfadern till den amerikanska travaren, Messenger!... :D

Ha,ha man kan finna diverse underliga namn i stamtavlan ibland...fråga Shady...som hittade en "Brunte" tror jag det var i stamtavlan på sitt hbl sto.Fränt va?

Jag har för mej att jag hittade ett quartersto i botten på Turban Rose stamtavla...det var inget man väntade sej precis.

Jösses det var inte lite inavel....

Tror de flesta raser härstammar från Messenger. Var inte han fullblod?

Tror du kan registrera din häst som Quarter nu. Då den inte har någon Paint i sig. Är dock inte helt säker. Hör dej för för visst är det roligare med en enfärgad Quarter än en enfärgad Paint (breedingstock.)

sessna skrev:

Tror du kan registrera din häst som Quarter nu. Då den inte har någon Paint i sig. Är dock inte helt säker. Hör dej för för visst är det roligare med en enfärgad Quarter än en enfärgad Paint (breedingstock.)

Det gör inget att tråden är gammal...:D
Jodå, hon är faktiskt dubbelreggad numera...:bump:

Med vilken hingst? Om med Quarter vad reggas avkomman i kan den bli dubbelreggad den också?

sessna skrev:

Även om det finns fullblod i en hel del raser behöver det väl inte betyda att det är just Messenger? Jag vet att han var viktig för några AMERIKANSKA raser (Standardbreed, Saddlebreed, Tennesse Walking...) men i vilka europeiska/asiatiska raser kan han anses som stamhingst? Travare med mycket amerikanskt inslag förstås, men annars? Jag förmodar att du inte i första hand menar kallblod, ponny eller "barockraser" men kan du ge några exempel på andra raser?

Liknande trådar

Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 331
Senast: Murray
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 239
Senast: Piaff
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 078
Senast: Fiorano
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
16 169
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka