Bukefalos 28 år!

Skackelfästen

Lutten

Trådstartare
Jag läste nån stans här att den finns snabbfästen som kan lossna/ gå upp. Hur ser dom ut? Det är ju nåt man absolut vill undvika...

Jag har en rockard som är byggd för en arbetsele (tror jag). Men för ett tag sen så lånade jag grannens bröstsele för att se om det gick att använda en sådan till min vagn (skackelängd, balans, vikt i skacklarna)... Jodå, inga problem! Men eftersom skackelöglan är för liten så satte jag skackelfästet bakom öglan. Jag tror att det är så kallade snabbfästen på den selen. Dom har en metallbygel som bär skackeln. Det såg inte ut att finnas en risk för att öglan skulle glida igenom fästet och eventuellt åka i backen (uja!). Dessutom så är skackeländen framför ögla ordentligt utsvängd. Skulle vanliga skackelfästen funka?

Ska försöka komma ihåg att ta lite bilder imorgon. Har idag svetsat dit öglor till bakselen eftersom det inte fanns på vagnen. Behöver man göra om den främre öglan oxå så att man kan trä skackelfästet genom den?

Jag vet, det hade varit enklare med en vagn anpassad för en bröstsele, men man tager vad man haver... dessutom är det annars en bra vagn:)
 
Sv: Skackelfästen

Nej det är inte snabbkopplingar utan tillibury tugs en slags skakelfäste för giggar. Dessa används numera till alla typer av vagnar.
Det är ingen risk att du tappar vagnen om draglinorna är korrekt inställda. Viktigt är dock att kolla detta så skakeln inte kan glida ur. det kollar du lätt när hästen står förspännd och draglinorna är fästa i vagnen så prova att putta vagnen bakåt. Då bör du ha minst 10cm kvar framför fästena.

Risken är att denna typ av koppling med åren blir slitna och kan gå av i metallen. Det är ingen fara om man kör med gigg el rockard då skakeln ändå hålls uppe av den andra sidan. Men i en maratonvagn där skaklarna är individuella så trillar den ju ner på marken vliket kan bli mycket farligt.
/M
 
Sv: Skackelfästen

Ahh... Jag tänkte som så att eftersom det är metall så är det snabbkopplingar... eller jag tänkte nog inte alls:rofl:

Är det ingen som kan visa bilder på olika skackelfästen, gjärna förspänt, så kanske man kan lära sig nåt...
 
Sv: Skackelfästen

så ser en snabbkoppling ut, har tyvärr ingen bra bild med vagnen på.

De där tilbury tugsen som du lånade, de upplever jag som livsfarliga att ha om du har en ögla på din skakel som du lägger dem i. De är omöjliga att få loss om inte öglan är jättestor, vid ev olycka så att skaklarna vrider sig. Har varit med om det själv, när jag lånade sele till min rockard med ringar på, egentligen gjorda för loksele, så de var inte så stora att tilburyn fick plats, i kom dem, men inte ut. Jag fick ta av hela selen för att mixtra ut dem. Tur man har en snäll häst :)

Ska du göra om skakelfästet så gör en stor ögla typ maraton, eller så gör du ingen ögla alls utan har bara två stopppinnar bakom o framför, då kan du använda alla typer av bröstselar.

Kollade du hur det var i trav? Oftast är de dära rockarden väldigt lätta fram när man höjer dem, och det märks ofta bara i trav och uppförsbackar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skackelfästen

Tog bidler men vet inte hur man lägger in dom...

Jag satte skackelfästet bakom öglan, bör jag svetsa din nåt som stoppar bakåt oxå? Skackeln är väldigt svängd där så jag tror att det kan glida max 10 cm bakåt.

Det var just det med sätet jag var orolig för men sätet går att flytta fram väldigt enkelt. Jag gjorde det innan jag körde och det blev nog för tung då så jag har lite att gå på...
 

Liknande trådar

Körning Jag fick hem min nya sele idag, och efter en testkörning inser jag att vi är tvungna att bygga om rockarden lite och tänkte slänga med...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 902
Senast: -Catherine-
·
Körning Jag är ju van att ha med stora hästar och loksele att göra, så jag har dålig koll på småttingar och bröstselar. Skönt att man kan fråga...
Svar
7
· Visningar
2 054
Senast: Mli
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 828
Senast: kolblakkur
·
H
Körning Hej allt körningfolk! Jag behöver hjälp av er nu! Jag har precis köpt en rockard och en bröstsele med stilettdäckel till min...
Svar
9
· Visningar
1 421
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp