Bukefalos 28 år!

Behöver hjälp av er!!

H

HallonDoft

Hej allt körningfolk!
Jag behöver hjälp av er nu!
Jag har precis köpt en rockard och en bröstsele med stilettdäckel till min varmblods kille, selade enligt bilden. Nu vet jag att bakselens remmar inte ska sitta fast i själva selen utan i skakeln men jag satte den så för att "bli av med dem" så att säga medans jag tittade på hur det såg ut. Är det så att jag måste fästa skakeln i skakelöglan på nått annat sätt än att den bara ligger där? Enligt kommentar på varmblodstråden måste jag slå remmen som går från öglan, ned till gjorden i öglorna på skakeln... Är det så?
Jag var helt säker på att de kunde ligga så och att draglinorna sedan höll vagnen kvar i selen... Kan ni hjälpa mig att få detta rätt!!
Sen vet jag att rockarden inte är optimal men den ska pimpas! Jag var bara så nyfiken på hur han skulle reagera på detta och sela honom...

030.jpg


Såga mig inte totalt nu snälla! :bow:
 
Sv: Behöver hjälp av er!!

Jag skulle vilja ha vagnen lite längre bak kanske kapa upp den främsta "seltunge hålet"och sätta den där .bakselen sätter du i det bakre .Det blir inte optimalt den dras uppåt men det duger.
 
Sv: Behöver hjälp av er!!

Ok! Tack så mycket! Men bör jag spänna fast däckelöglorna i skaklarna? Eller räcker det att skaklarna ligger i öglorna som nu?
Hmm.. Så tacksam för hjälpen! Helt novis i ämnet!
 
Sv: Behöver hjälp av er!!

personligen tycker jag att detta ser livsfarligt ut!

om du ska ha en vagn som du inte surrar fast som du gör med travselarna, så måste du ha rättanpassade draglinor som fäster i en svängel/ alternativt en vagn med rekade skacklar samt en rätt anpassad baksele som fäster i vagnen Inget utav det har du nu som man ser på bilden,

tycker inte heller att vagnen du har är optimal för att vara "lös", det är en vagn jag personligen hade vela surra fast, för hållaren framtill ser inte ut att vara mycket att hänga i julgranen. Saklarna såg lite veka ut, men det kan ju vara en synvilla.

Om du är en nybörjare på körning och inte har kunskapen, så ta hjälp av någon i din närhet som kan visa dig hur allt ska sitta så att allt bli rätt, förlita dig inte enbart på buke! och skaffa en bra och ordentlig utrustning, i dagsläget är det där inget jag skulle ut och köra med. Körningen är på många sätt farligare än ridningen och utrustnigen är inte det enklaste alla gånger.

och för guds skull ha tömmar på hästen när du selar ut!, livsfarligt om hästen skulle komma lös med vagnen för både folk och fä!
 
Sv: Behöver hjälp av er!!

Men jag har både draglinor och svängel... Jag har svårt att se att skaklarna skulle vara för klena men kanske!
Som sagt är inte vagnen optimal men den ska fixas till! Tack för åsikter!
 
Sv: Behöver hjälp av er!!

skaklarna har hållit till nu så om dom inte är skadade /rostiga håller dom nu.Själv föredrar jag snabbkopplingar men det fungerat med det du har . spänn ganska hårt från början i draglinor na .smacka kör o njut
 
Sv: Behöver hjälp av er!!

Tycker det ser helt ok ut, en mycket bra början!

Liten checklista: är hästen van vid baksele? Är balansen i vagnen ok, eller lutar den bakåt när du sitter i den-ser så ut..och då är det inte bra, men det går att leva med. Vem tar du hjälp av när du har frågor? Internet är inte optimalt utan du bör träna för någon som ser det live. Kanske någon här bor där du bor?
 
Sv: Behöver hjälp av er!!

Tackar så hemskt mycket för alla tips och råd!! Jag har vant honom vid bakselen, han tyckte det var lite skumt först men vi har tagit på den i sakta mak, tagit av den igen, promenerat i den och matte har sprungit brevid så Herrn kunde trava med den och förstå att det inte var så illa iaf. =)
Det där med balansen och att vagnen är rätt avvägd är svårt! Vet inte riktigt hur jag kan avgöra det?
Jag har hört mig för lite bland hästfolk jag känner och fått lite tips på personer jag kan fråga om råd inte allt för långt härifrån!

Nordtravare: Tack! Nää jag tror allt också att skaklarna ska hålla, de är hela och fina!
 
Sv: Behöver hjälp av er!!

Tänk på att hästen KAN bli rädd när det blir tryck i bakselen i nedförsbackar etc. också.

Jag är en av de som kommenterat på ridtravartråden och vill tillägga att de kommentarer du fått där dels baserade sig på att svängeln inte syntes på bilden och dels på att folk trodde att det var en travsele du hade. Det är i travselar man surrar fast skacklarna.

Tänk också på att din häst KAN bli en hetsporre vid körning - en häst som har varit travtränad (?) kan mycket väl bli otroligt het i traven. Om du vet vem som haft hästen tidigare kan det vara klokt att ringa och prata med den tränaren om hur hästen varit att köra. Det är inte kul att sitta bakom en häst som kanske fått sluta sin travkarriär för att den slår mot vagnen eller så.

Hoppas att du får ordning på allt - det är kul att köra!
 

Liknande trådar

Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 843
Senast: ameo
·
Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 197
Senast: ghost
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 959
Senast: trassel
·
Körning På min däckel har jag snabbkopplingar. Den ena gick sönder för någon vecka sedan så jag beställde ett par nya. När dom kommer på...
Svar
10
· Visningar
1 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp