Bukefalos 28 år!

Skada-Önskar snabbt svar

SkorpSmulan

Trådstartare
Min ena häst fick en spark av en oskodd hov nu i kväll ca kl 18. Jag var i stallet när det hände så jag satte kylbandage på en gång.
Såg när det svällde, det blev en ganska stor "bulle".
Ska tillbaka till stallet vid halv tio- tio, ska jag sätta på ett nytt kylbandage över natten eller vad ska jag göra?
 
Sv: Skada-Önskar snabbt svar

Hej!
Jag skulle inte kyla mer eftersom det redan är svullet. Man kyler ju för att förhindra svullnad direkt när skadan uppkommit. Jag skulle låta det vara och bara se till att inte muskeln stelnar till genom att röra lite på hästen.
 
Sv: Skada-Önskar snabbt svar

Fast det var på nedre delen av benet. På framsidan/sidan av benet.
Nog kan man väl ändå kyla för att få ner svullnad också.
 
Sv: Skada-Önskar snabbt svar

Kylbandage bör inte sitta över natten. Har du möjlighet så ge hästen antinflammatorisk/smärtstillande och lägg ett vanligt torrt stallbandage.
Altarnativt massera in ex.vis Arnika sedan stallbandage.

Stallbandaget håller nere svullnaden.

Gå ut och rör på hästen.
 
Sv: Skada-Önskar snabbt svar

Tack för svaret men det var lite för sent. Ringde och rådfrågade veterinär som sa kylbandage . Så då gjorde jag så.
 
Sv: Skada-Önskar snabbt svar

Lite nyfiken bara...

Vad menade veterinären med Kylbandage?
Alltså vad använde du?
 
Sv: Skada-Önskar snabbt svar

Jag satte en ispåse med fleecebandage runt och ett tunt tyg under. Den kyler ju inte så länge heller, bara till isen smällt.
 
Sv: Skada-Önskar snabbt svar

Befarade det svaret. Citerar här fördjupningsarbete från SLU;

När man kyler ska man göra det i intervaller. Kyla max 20-30 min därefter 1 tim innan kylbandage läggs igen.Om kylan får sitta på för länge kan kärlsammandragningen reflexmässigt vara kvar trots att kylan tagits bort. Vävnanden kan då skadas, förfrysas.
Dessutom kan blodkärlen i en för kall vävnad utvidgas när kylan tas bort och förstärka svullnan och blödning i en akut skada.

Vill absolut inte klanka på dig, man tror ju på sin veterinär.:mad:
 
Sv: Skada-Önskar snabbt svar

dubbelsvar
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skada-Önskar snabbt svar

Jaha, ja det var ju typiskt, det är tragiskt att man inte kan lita på en del veterinärer. Man borde ju ha lärt sig under åren men man vill ju ändå tro på vad dom säjer.
Nå det verka ganska bra idag i alla fall. Svullet men inte jätte mycket och han är inte halt eller öm. Efter en promenad hade svullnaden gått ner ganska mycket.

Ska jag sätta på vanligt stallbandage inatt? Eller kanske BoT paddar?
 
Senast ändrad:
Sv: Skada-Önskar snabbt svar

Eftersom hästen är bättre tycker jag du kan nöja dig med stallbandage.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 324
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 340
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 674
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp