Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker nog man bör räkna det som en gammal skada iom att det finns röntgenförändringar. Jag har en häst som hade en kotledsinflamstion bak för 7-8 år sedan. Det finns ingen förändring i leden. Där skulle jag se en ny hälta som en ny skada men absolut inte vid konstaterade förändringar som tidigare gett symptom.Har hästen hållit för ridning i 7 år så räknar jag nog inte detta till gamla problem, det är inte ovanligt att problem dyker upp vid ryttarbyten och nya underlag och rutiner osv, vilket är positivt då hästen kan bli symptomfri igen förhoppningsvis. Om jag var du skulle jag ge hästen en chans, behandla hästen och se vart det leder. Blir hästen bra så har du en häst som du tycker om och känner, går det inte så går det inte helt enkelt.
Tänker att det beror på vad som menas med skada, jag hade en foderhäst som hade en gammal senskada som vi kom överens om att om den gick upp så fick jag lämna tillbaka hästen. Det är en skada för mig, en skelettförändring är för mig inte per automatik en skada.Jag tycker nog man bör räkna det som en gammal skada iom att det finns röntgenförändringar. Jag har en häst som hade en kotledsinflamstion bak för 7-8 år sedan. Det finns ingen förändring i leden. Där skulle jag se en ny hälta som en ny skada men absolut inte vid konstaterade förändringar som tidigare gett symptom.
Notera också att TS säger att h'n ridit hästen längre än fodervärdsavtalet. Det är därmed inget ryttarbyte.
Fast känt hästen och ridit hästen fullt ut är ju två olika saker. Det står inte hur ofta hästen reds innan. Reds hästen av TS en gång i veckan eller flera ggr i veckan är ju ganska avgörande tycker jag.Ts har ridit hästen i 2 år så ryttarbyte är det väl knappast.
Vi får konstatera att vi har fundamentalt olika åsikt om vad skelettförändringar innebär.Tänker att det beror på vad som menas med skada, jag hade en foderhäst som hade en gammal senskada som vi kom överens om att om den gick upp så fick jag lämna tillbaka hästen. Det är en skada för mig, en skelettförändring är för mig inte per automatik en skada.
Då borde ju inte symptomen bero på ryttarbyte iallafall. Jag hade testat att behandla iallafall, om ägaren varit ärlig och förändringarna inte blivit värre så bör hästen kunna bli symptomfri igen.Förtydligande: Jag red hästen 1-3 gånger i veckan under tiden jag var medryttare.
Fast det tar aldrig bort ansvaret för ens djur, det gör verkligen inte det. Förändras ens livssituation såpass så måste man direkt meddela det till fodervärden och inte säga det när väl hästen står skadad.Ang att döma ut ägaren som ful pga hon säger att hon inte har råd att behandla/kmr avliva så tycker jag vi vet för lite för det.
Kan ju va så att hon hade råd att stå för veträkningar när hon lånande ut hästen och därför sa så men nu har något hänt, arbetslös, skada, sjukdom etc och hon har inte längre råd? Då är det väl bättre att vara ärlig med ts?
Sen kan de absolut vara så att hon är ful o bara spelare på ts känslor eller vetat om att hon inte haft råd hela tiden men det vet vi ju inte
Fast vi vet ju inte när ägaren fick det dåligt ställt? Hon kanske inte hann säga till?Fast det tar aldrig bort ansvaret för ens djur, det gör verkligen inte det. Förändras ens livssituation såpass så måste man direkt meddela det till fodervärden och inte säga det när väl hästen står skadad.
Jag ser det inte som något konstigt att lämna ut sin häst på foder om man har ett tillfälligt dåligt år tex men då måste man vara ärlig med det innan så fodervärden kan ta ställning till om den vill ha ansvaret för att ge hästen vård eller ev ta bort en häst som kan bli symptomfri igen med behandling för att ägaren inte vill behandla.
Det är det som är fult tycker jag, inte att ägaren tillfälligt har det dåligt ställt för det kan hända alla. Plus det faktum att ägaren sagt att hästen kan lämnas tillbaka om tidigare symptom kommer tillbaka, det ger ju intrycket att ägaren faktiskt har en vilja att ta hand om sin häst.
Förstår att det inte är något syfte med tråden men jag blir upprörd när ägare beter sig så, det är otroligt fult gjort. Det är tyvärr inte ovanligt att ägare smiter undan från svåra beslut. Men nu är det som det är och inte så mycket att göra åt.Nu är jag inte ute efter att smutskasta ägaren. Det var inte alls syftet med denna tråden. Vi har haft ett fint samarbete under tiden jag var medryttare, och även efter.
Men för att stoppa spekulationerna så kan jag informera om att jag vetat om att hon haft det dåligt ställt ekonomiskt under en väldigt lång tid, långt innan jag tog hästen på foder. Jag hade ju dock intrycket av att hon hade en ”kriskassa” att ta ifrån eftersom hon skrev i kontraktet att hon skulle stå för gamla skador, men det verkar det alltså inte finnas.