Skadade hästar och konvalescenter

Fy så jobbigt 😓 min häst blev skadad första gången när jag haft honom 2,5 månad. Lång rehab. Sen igång 2 år och nu dags igen.
Vad innebär inflammation på gaffelband, är det inte en regelrätt bristning/blödning då?
Usch vad trist för er!
Som jag förstått det var det enda de kunde se var att området kring fästet var några mm tjockare än på det andra bakbenet. Samt att bedövning i området släckte hältan och fick tillbaka hans naturliga bjudning. Så nej, inte så allvarligt som en ”vanlig” gaffelbandsskada kan vara.
 
Min ponny är skadad :(
Halt i trav. Blev bättre med lite boxvila men inte helt bra. Hittar ingen rimlig orsak förutom ifall han fläkt sig. Veterinär är bokat men känner mig helt lost eftersom vi inte hittar några andra symptom.
Han är bara halt.
 
Jag och veterinären var överens om att ponnyn är knappt en grad halt utan tydlig orsak. Vi fick metacam och tid för återbesök.
Ponnyn är helt oberörd och väldigt pigg.
 
Min häst hanterar generellt sin överskottsenergi betydligt bättre än vid tidigare skadeperioder, men hon är sjukt reaktiv och reagerar jättestarkt på saker som i vanliga fall inte är några problem. Flyger i luften över människor, hästar, bilar mm. Idag blev hon rädd för traktorn och sprängde staketet i sjukhagen med tillhörande rejs.
Hon verkar ok men blir såklart orolig över att hon ska ha belastat för mkt. Tur vi hr åb på kliniken på torsdag så hon kan kollas i nära anslutning..
 
Min häst hanterar generellt sin överskottsenergi betydligt bättre än vid tidigare skadeperioder, men hon är sjukt reaktiv och reagerar jättestarkt på saker som i vanliga fall inte är några problem. Flyger i luften över människor, hästar, bilar mm. Idag blev hon rädd för traktorn och sprängde staketet i sjukhagen med tillhörande rejs.
Hon verkar ok men blir såklart orolig över att hon ska ha belastat för mkt. Tur vi hr åb på kliniken på torsdag så hon kan kollas i nära anslutning..
Håller tummarna!

Mina går ju på lösdrift i flock som vanligt (den stora språnger staketet annars och den lilla slutar äta 😭)
De är ganska lugna ändå men springer ju lite och bockar ibland. Inte mycket att göra. Iaf ingen ökad svullnad kring senan.
Den stora är galen till och från när man promenerar så skrittar ibland och då sköter han sig.

För den lilla som är utdömd ska vi till klinik för en second opinion .
 
Satt upp igår för första gången sedan straxt innan nyår då hon blev halt :love:
Skrittar enbart och jag ville komma ut på uteritt, så hon fick en dos plegicil innan och var helt lagom pigg och skötsam. Hoppade i luften någon enstaka gång när hon blev rädd men inget värre än så.

På torsdag får vi lägga in 2 minuter trav och sedan kommer vi öka med 2 min per vecka.
 
Håller tummarna!

Mina går ju på lösdrift i flock som vanligt (den stora språnger staketet annars och den lilla slutar äta 😭)
De är ganska lugna ändå men springer ju lite och bockar ibland. Inte mycket att göra. Iaf ingen ökad svullnad kring senan.
Den stora är galen till och från när man promenerar så skrittar ibland och då sköter han sig.

För den lilla som är utdömd ska vi till klinik för en second opinion .
Lösdrift är inte optimalt men hellre hyfsat lugn i vanliga hagen än hysterisk i sjuk hage.
Second opinion låter klokt innan några beslut tas.
 
Här går det sådär. Nu står vi med trolig lymfangit i ett bakben, pluss att han lyckats trampa upp ett nytt balltramp på samma hov, men andra ballen än det stora såret.. Igår hade bandaget åkt upp under tiden i hagen så han hade fått in lera mellan såret och bandaget :cautious: :banghead:
Halt fram på väg in från hagen, men bättre efter rengöring. Gick ner med honom i ridhuset för att promenera, släppte ut honom på större volt så han fick trava ett par steg. Rejält halt bak i höger varv. Hoppas pga svullnaden och inget "större" 😥 ohalt i skritt fortfarande så vi promenerar på.
 
Är det någon som har erfarenhet av måttlig atros i hockey hos en något yngre häst (13 år)?

Bara att man verkligen inte vill ha det enligt min veterinär.

Min Grå hade ju världens race i hagen i slutet av augusti förra året, eller som vanligt skulle jag säga för han och hans hagkompis är inte så svåra att få igång och dom går i gång på minsta löv som flyger runt. Men denna kvällen så störtregnade det och då skulle dom såklart ge sig ut och springa i det. Som galningar. Vet inte vad han gjorde men resultatet blev inte bara en skada på gaffelbandsgrenarna på utsidan utan även en skada på mediala kollateralligamentet (insidan) höger fram som konstaterades med MR.
Extremt ovanligt att få dessa skador på samma gång, men om någon skulle lyckas med det så är det min Grå!

Det mest otroliga är att det inte hänt tidigare i hans 13 åriga liv. Jag har haft honom i 10 år och han har aldrig varit halt en dag i sitt liv.

I alla fall så blev vi snabbt stammis på kliniken då jag var där varannan vecka från september till 28 dec. Han fick först PRF och sedan tog dom ut 6 doser Irap där vi hunnit med 4 doser hittills. Han får det i hovleden så det inte ska bli pålagringar och artros. Han fick ju en inflammation där oxå såklart och även om det inte är den primära skadan så tar hovleden mkt stryk av denna skadan så därför Irap i den leden. Han har fått shockwave och laser. Går inte att sko avlastande heller så därför plockade jag av skorna helt efter hans MR. Han går i sjukhage och funkar bra i den. Fick byta från den riktiga sjukhagen med 2 meter staket för därifrån rymde han 3 ggr. Sista gången hängde han av grindarna med hjälp av halsen 🫣

Han var ju typ 3.5 gradigt halt när han kom in både på rakt spår och böjt spår i båda varven. Efter den sista behandlingen den 28 dec så var han ca 1 grad halt rakt fram men inte haltare på böjprov och i lina i vänster varv, men inte så mkt förbättring på volt i höger varv vilket inte var jättekonstigt då den ligamentskadan är väldigt allvarlig och kommer att ta lång tid. Nu ska vi väl in igen i början/mitten av mars. Linade honom förra veckan och då tyckte jag han var ohalt i vänster varv och 1 grad halt i höger varv. Men svårt att säga hur adrenalinet påverkar honom för han ville egentligen bara galoppera hela tiden. Mkt enklare på kliniken då han är introvert och inte rör en fena i ren skräck.

Egentligen ska han ju promenera 2 ggr om dagen men det är bara att glömma. Han är jättesnäll i sin nya sjukhage men ett monster att ta ut och in. Men den är avlång så han går en del fram och tillbaka då han äter längst upp men han älskar att stå under sitt tak som är längst ner bredvid sin kompis. Fick dela den i 2 delar så nu står han i gången mellan 2 hagar plus halva platsen under taket så han har sin kompis på andra sidan. Det är ju baksidan på mitt lösdriftshus.

Ja så där är vi nu.
427786637_383554704320047_6857293225399681783_n.jpg
 
Är det någon som har erfarenhet av måttlig atros i hockey hos en något yngre häst (13 år)?
Är nu konstaterat att hon inte är halt ut av atrosen utan har en skada på strålbenet😩vet säger att hon inte har ont när hon bara går, ska skos med lite högre trakter och ringsko för att avlasta. Fanns något man kunde prova att behandla med men prognosen för ridhäst ser mörk ut😭
 
Säger equipe terapeuten massage och liniment där så får man åtminstone göra lite roligt av att behöva ta bort pälsen för att komma åt.
 

Bifogade filer

  • _20240130_142159.JPG
    _20240130_142159.JPG
    253,5 KB · Visningar: 42
Lösdrift är inte optimalt men hellre hyfsat lugn i vanliga hagen än hysterisk i sjuk hage.
Second opinion låter klokt innan några beslut tas.
Precis. Och att motionera i skritt på hårt underlag är ju typ omöjligt. Det blir passage, piaff, galopp på stället och bocksprång istället 🫣
 
Precis. Och att motionera i skritt på hårt underlag är ju typ omöjligt. Det blir passage, piaff, galopp på stället och bocksprång istället 🫣
Det är då man ber veterinären om att få lugnande utskrivet 😅

halvt kl
Jag har börjat rida min nu, skrittat ut två gånger och ikväll ska vi lägga in lite trav i ridhuset. Ger normaldos pleg innan uteritterna och då är hon superpigg men håller sig från plötsliga luftsprång:D
 
Hade ut veterinär idag då jag upplevt hästen som allmänt konstig bak, missnöjd/arg och ja...konstig!

Har visat sig att hon har gamla gaffelbandskador båda bak och är 0.5 grader halt vid böjprov. Vafan gör man nu? Veterinären säger Metacam och igångsättning, men jag sitter bara och gråter och tänker Lantbrukstjänst och avlivning 😢
 
Jag fick en second opinion på min och han blev behandlad bägge glidlederna bak för två veckor sen. På ett par dagar fick jag ett superhappy monster som hoppade, skuttade och pillade med allt.
Han har haft ont 🙃
Återbesök på måndag och jag tyckte han skrittade riktigt bra idag. Nåja, mellan varven han försökte hoppa så högt han kunde rakt upp i luften var det bra 😂
 
Jag fick en second opinion på min och han blev behandlad bägge glidlederna bak för två veckor sen. På ett par dagar fick jag ett superhappy monster som hoppade, skuttade och pillade med allt.
Han har haft ont 🙃
Återbesök på måndag och jag tyckte han skrittade riktigt bra idag. Nåja, mellan varven han försökte hoppa så högt han kunde rakt upp i luften var det bra 😂
Håller tummarna! 🤞🏻🤞🏻
 
Hade ut veterinär idag då jag upplevt hästen som allmänt konstig bak, missnöjd/arg och ja...konstig!

Har visat sig att hon har gamla gaffelbandskador båda bak och är 0.5 grader halt vid böjprov. Vafan gör man nu? Veterinären säger Metacam och igångsättning, men jag sitter bara och gråter och tänker Lantbrukstjänst och avlivning 😢
Tråkigt 😭 Är det skador hon haft innan du köpt henne eller gick det att se hur gamla de är? Hur är prognosen?
 
Hon med ryggskada har inte ont när hon bara går så henne kommer vi troligtvis ta ett föl på. Hon med spatt är opererad med skruvar och det ser bra ut än så länge. Hon behöver mycket tid med att bara läka men kommer med största sannolikhet kunna bli promenadhäst i alla fall.
Har idag varit på återbesök med den opererade. Allt ser bra ut och vi får nu mycket sakta (efter snart 2år) äntligen börja sätta igång. Vet är hoppfull över full ridbarhet.
 
Hade ut veterinär idag då jag upplevt hästen som allmänt konstig bak, missnöjd/arg och ja...konstig!

Har visat sig att hon har gamla gaffelbandskador båda bak och är 0.5 grader halt vid böjprov. Vafan gör man nu? Veterinären säger Metacam och igångsättning, men jag sitter bara och gråter och tänker Lantbrukstjänst och avlivning 😢
Gamla skador som alltså inte är utläkta eller som gått upp igen? Är det gaffelbamdsskadorna som ger böjprovsreaktionerna eller har hon ledinflammation också?

Jag hade åkt till klinik som tänker lite mer ”kreativt” än bara metacam. Kanske är aktuellt med stötvåg tex.
Och man brukar väl inte sätta igång förrän hältan är borta.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
448
Senast: Sirap
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 140
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 695
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 159
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp