Skadade hästar och konvalescenter

Jag jobbar med rehab bland annat. Nyligen vurpade min egen häst i hagen och jag har jobbat med mer rehabtänk efter det.
Oftast jobbar jag dem i träns för hand avsuttet. Kollar igenom rörelsemönster, känns de olika i olika varv, vad är det som är olikt(böjer de halsen, ställer nacken, placerar benen, tvärar, funkar skolorna lika i båda varv).
Man brukar märka att de inte är liksidiga helt när man testar igenom dem så.
Sen använder jag övningarna för att se till att de blir liksidiga. Jätteviktigt att man balanserar upp dem så de förmår vara lösgjorda och bära sig korrekt.
Sen får man så klart träna dem efter individuella besvär/behov beroende på skada, exteriör etc.
Men jobba för han tycker jag är oslagbart IOM att man kan påverka så enormt mycket mer precist än i töm eller uppsuttet vad gäller formgivning(och då även lösgjordhet och balans).

Jag har varit med om att använda kinesiotejp på häst. Tex en som slitit sönder korsband, menisk etc och då han skulle börja rehabträna placerade ut bakbenet som skadats. För mig gick det att få tag i/få bakbenet i rätt position. Men tejpen gjorde så att benet placerades in och hästens matte kunde då också sköta liten del av rehab.
Har sett många fall där det funkar bra om man tejpar rätt. Haft det på mig själv också med bra resultat.

Jag ger ibland hyaluronsyra med högsta molekylvikten globalt. Har sett dunderresultat av BRA hyaluronsyror med minst 2 miljoner Dalton molekylvikt. De med lägre molekylvikt kan ev trigga inflammation och det gör det enormt viktigt att välja en bra hyaluronsyra. Det kostar att ta fram en sån.
Jag ger också riskliolja som innehåller naturligt anabola gamma-oryzanol för muskeltillväxt och lite för att läka mjukdelsvävnader.
Man brukar se rätt tydlig effekt fort. Och muskler vill man ju ha på rehabhäst, som skydd mot upprepade skador.
Tack så jätte jättemycket🙏🏼 hur gör du när du jobbar dom i träns? Och hur ska man positionera sig? Jag antar att du använder vanliga tyglar och håller som om att du har tömmar? Jag använder kinesiotejpen av precis samma anledning helt enkelt att jag inte är tillräckligt duktig för att kunna hjälpa honom bära sig själv och sin kropp! Lägg sen till i ekvationen att han är fd travare utan någon större utbildning 🙈 jag hade önskat att det fanns någon duktig rehab tränare iområdet men jag har inte hittat någon ännu utan vi jobbar på och jag försöker lära mig allt som finns att hitta och rehaba så mycket jag kan!
 
Jag jobbar med rehab bland annat. Nyligen vurpade min egen häst i hagen och jag har jobbat med mer rehabtänk efter det.
Oftast jobbar jag dem i träns för hand avsuttet. Kollar igenom rörelsemönster, känns de olika i olika varv, vad är det som är olikt(böjer de halsen, ställer nacken, placerar benen, tvärar, funkar skolorna lika i båda varv).
Man brukar märka att de inte är liksidiga helt när man testar igenom dem så.
Sen använder jag övningarna för att se till att de blir liksidiga. Jätteviktigt att man balanserar upp dem så de förmår vara lösgjorda och bära sig korrekt.
Sen får man så klart träna dem efter individuella besvär/behov beroende på skada, exteriör etc.
Men jobba för han tycker jag är oslagbart IOM att man kan påverka så enormt mycket mer precist än i töm eller uppsuttet vad gäller formgivning(och då även lösgjordhet och balans).

Jag har varit med om att använda kinesiotejp på häst. Tex en som slitit sönder korsband, menisk etc och då han skulle börja rehabträna placerade ut bakbenet som skadats. För mig gick det att få tag i/få bakbenet i rätt position. Men tejpen gjorde så att benet placerades in och hästens matte kunde då också sköta liten del av rehab.
Har sett många fall där det funkar bra om man tejpar rätt. Haft det på mig själv också med bra resultat.

Jag ger ibland hyaluronsyra med högsta molekylvikten globalt. Har sett dunderresultat av BRA hyaluronsyror med minst 2 miljoner Dalton molekylvikt. De med lägre molekylvikt kan ev trigga inflammation och det gör det enormt viktigt att välja en bra hyaluronsyra. Det kostar att ta fram en sån.
Jag ger också riskliolja som innehåller naturligt anabola gamma-oryzanol för muskeltillväxt och lite för att läka mjukdelsvävnader.
Man brukar se rätt tydlig effekt fort. Och muskler vill man ju ha på rehabhäst, som skydd mot upprepade skador.
Vill du pma vilken hyaluron och olja du ger?
 
Vi fortsätter med våra promenader och jag har varit deppig inför nästa veckas återbesök.
Fram till igår. Han fick tuppjuck när vi promenerade så jag styrde in på en liten volt, och han var välbalanserad och centrerad, spårade på volten och tippade inte helt galet inåt med höger bak i höger varv.
Var tvungen att dubbelkolla det idag. Och jodå, han var helt under sig i båda varven i trav på volt ⭐

Det var 45 minuter promenad med lätta steg efteråt.
Firade med två bananer som kvällsgodis ♥️
 
Tack så jätte jättemycket🙏🏼 hur gör du när du jobbar dom i träns? Och hur ska man positionera sig? Jag antar att du använder vanliga tyglar och håller som om att du har tömmar? Jag använder kinesiotejpen av precis samma anledning helt enkelt att jag inte är tillräckligt duktig för att kunna hjälpa honom bära sig själv och sin kropp! Lägg sen till i ekvationen att han är fd travare utan någon större utbildning 🙈 jag hade önskat att det fanns någon duktig rehab tränare iområdet men jag har inte hittat någon ännu utan vi jobbar på och jag försöker lära mig allt som finns att hitta och rehaba så mycket jag kan!
Jag börjar jobba dem i skritt och formger dem i det först. Det brukar även oskolade och oskolade travare klara av att lära sig rätt fort.
Jag går bredvid bogen typ och håller främre hand som håller inner tygel så att tygeln går in underifrån och ut genom handen uppåt. Jag håller rätt nära bettet oftast. Yttertygeln tar jag över halsen och in i handen ovanifrån.
Man kan inverka i bettet på så många fler sätt än i töm/uppsuttet.

Om det inte finns vettig rehabtränare kan det kanske finnas någon bra hästfysioterapeut som åker ut i dina trakter.
Det blir ju inte hästutbildning/ridutbildning etc. Men en del av dem har lite innovativa och bra knep att jobba med vissa muskelgrupper med olika metoder/hjälpmedel.

Nu har du ju en häst som ev har svårare att bära sig än vissa andra raser. Så man kan behöva köra en rätt annorlunda träning för att hjälpa hästen. Plus att halskotpelaren kanske är extra känslig för att gå i "felaktig" form.

Jag går och håller tyglarna lite så här:
FlinoGaloppHögre.png
 
Jag börjar jobba dem i skritt och formger dem i det först. Det brukar även oskolade och oskolade travare klara av att lära sig rätt fort.
Jag går bredvid bogen typ och håller främre hand som håller inner tygel så att tygeln går in underifrån och ut genom handen uppåt. Jag håller rätt nära bettet oftast. Yttertygeln tar jag över halsen och in i handen ovanifrån.
Man kan inverka i bettet på så många fler sätt än i töm/uppsuttet.

Om det inte finns vettig rehabtränare kan det kanske finnas någon bra hästfysioterapeut som åker ut i dina trakter.
Det blir ju inte hästutbildning/ridutbildning etc. Men en del av dem har lite innovativa och bra knep att jobba med vissa muskelgrupper med olika metoder/hjälpmedel.

Nu har du ju en häst som ev har svårare att bära sig än vissa andra raser. Så man kan behöva köra en rätt annorlunda träning för att hjälpa hästen. Plus att halskotpelaren kanske är extra känslig för att gå i "felaktig" form.

Jag går och håller tyglarna lite så här:
Visa bifogad fil 140617
Tack så jättemycket!:bow:

Vi har en fysioterapeut/osteopat som brukar komma ut men tyvärr så har hon varit mamma ledig och kan inte komma förrän i april tyvärr… Jag är otroligt tacksam för all hjälp🙏🏼 kan man använda denna metoden även på promenader? Han ska nämligen inte gå på banan ännu men detta låter riktigt intressant och som om att det är en metod som kan funka för oss💪

Hur tänker du när du lägger upp rehab schema? Kan man göra detta varje dag eller behöver hästarna lite vila emellan?

En liten bild på min filur bara för att han är så söt:love:
DC851C30-4E6C-413C-8D99-FE68B96B1C8A.jpeg
 
Jag börjar jobba dem i skritt och formger dem i det först. Det brukar även oskolade och oskolade travare klara av att lära sig rätt fort.
Jag går bredvid bogen typ och håller främre hand som håller inner tygel så att tygeln går in underifrån och ut genom handen uppåt. Jag håller rätt nära bettet oftast. Yttertygeln tar jag över halsen och in i handen ovanifrån.
Man kan inverka i bettet på så många fler sätt än i töm/uppsuttet.

Om det inte finns vettig rehabtränare kan det kanske finnas någon bra hästfysioterapeut som åker ut i dina trakter.
Det blir ju inte hästutbildning/ridutbildning etc. Men en del av dem har lite innovativa och bra knep att jobba med vissa muskelgrupper med olika metoder/hjälpmedel.

Nu har du ju en häst som ev har svårare att bära sig än vissa andra raser. Så man kan behöva köra en rätt annorlunda träning för att hjälpa hästen. Plus att halskotpelaren kanske är extra känslig för att gå i "felaktig" form.

Jag går och håller tyglarna lite så här:
Visa bifogad fil 140617
Jag måste bara tacka så otroligt mycket för tipset om att använda tyglar och träns istället för tömmkörning det gick superbra och han verkade ha väldigt väldigt kul samtidigt som han var otroligt nöjd. Jag såg även att han använde musklerna på ett bättre och mer korrekt sätt! Detta ska vi absolut göra om igen🤩 Som lök på laxen så fick jag reda på att en i stallet kan en hel del om detta tränings sätt så jag fick lite hjälp och tips av henne så att vi kom igång:D
 
Tack så jättemycket!:bow:

Vi har en fysioterapeut/osteopat som brukar komma ut men tyvärr så har hon varit mamma ledig och kan inte komma förrän i april tyvärr… Jag är otroligt tacksam för all hjälp🙏🏼 kan man använda denna metoden även på promenader? Han ska nämligen inte gå på banan ännu men detta låter riktigt intressant och som om att det är en metod som kan funka för oss💪

Hur tänker du när du lägger upp rehab schema? Kan man göra detta varje dag eller behöver hästarna lite vila emellan?

En liten bild på min filur bara för att han är så söt:love:Visa bifogad fil 140620
Ingen fara!
Det går att göra var som helst, ute eller på bana.
Hur jag lägger upp schema beror på vad för typ av skada, var skadan sitter/suttit, vilket skede i skadeläkning de är i, hästens utbildning och ålder etc. Det blir alltså individuellt och lite ”flytande”.
Vissa ska ju röra sig kontrollerat flera ggr varje dag för att läka. Andra kan absolut få lediga dagar och vila.
Sen väljer jag även övningar baserat på hur just den hästen rör sig och har för skadehistorik eller ev kvarstående röngenfynd/andra ”defekter”.
 
Jag måste bara tacka så otroligt mycket för tipset om att använda tyglar och träns istället för tömmkörning det gick superbra och han verkade ha väldigt väldigt kul samtidigt som han var otroligt nöjd. Jag såg även att han använde musklerna på ett bättre och mer korrekt sätt! Detta ska vi absolut göra om igen🤩 Som lök på laxen så fick jag reda på att en i stallet kan en hel del om detta tränings sätt så jag fick lite hjälp och tips av henne så att vi kom igång:D
Kul att höra! 😊
Kanon att du dessutom har en stallkompis som kan guida dig i det.
Lycka till!
 
Jag börjar jobba dem i skritt och formger dem i det först. Det brukar även oskolade och oskolade travare klara av att lära sig rätt fort.
Jag går bredvid bogen typ och håller främre hand som håller inner tygel så att tygeln går in underifrån och ut genom handen uppåt. Jag håller rätt nära bettet oftast. Yttertygeln tar jag över halsen och in i handen ovanifrån.
Man kan inverka i bettet på så många fler sätt än i töm/uppsuttet.

Om det inte finns vettig rehabtränare kan det kanske finnas någon bra hästfysioterapeut som åker ut i dina trakter.
Det blir ju inte hästutbildning/ridutbildning etc. Men en del av dem har lite innovativa och bra knep att jobba med vissa muskelgrupper med olika metoder/hjälpmedel.

Nu har du ju en häst som ev har svårare att bära sig än vissa andra raser. Så man kan behöva köra en rätt annorlunda träning för att hjälpa hästen. Plus att halskotpelaren kanske är extra känslig för att gå i "felaktig" form.

Jag går och håller tyglarna lite så här:
Visa bifogad fil 140617
Använder du vanliga tyglar, eller någon längre variant?
 
Promenerar med min ponny och försöker hålla honom glad. Idag var han piggare så tror metacamen fått effekt nu iaf.
Funderar på kinesiotejp men vågar nog inte göra något så länge han äter smärtstillande.
 
Använder du vanliga tyglar, eller någon längre variant?
Bara vanliga träns-eller kandar-tyglar. Man går så nära huvud/hals/bog att det inte behövs längre än så. Stor del av poängen med att arbeta rehabhästar just i träns är att kunna inverka i fler riktningar än i töm/lång-tygling. Och på så vis snabbare kunna lära in sundare rörelsemönster eller lättare kunna jobba olika övningar för att stärka upp olika områden.
 
i onsdags fick jag äntligen sitta upp på min pälskling :love:

Vi började med lite framskrittning enligt metoden tuaphua beskriver sen fick jag hjälp att bli uppkastad så skrittade vi iväg och direkt kände jag något jag inte känt på otroligt länge just det att det känns som att han orkar bära sin kropp på ett helt annat sätt och han känns mjuk och spänstig som aldrig förr:love::banana:
Helt otrolig känsla och han tog kontakt med min hand och sökte stöd från mig istället för att bara älga iväg🙈 vi provade även en kort trav och det kändes nästan som att flyta fram för att han var så mjuk och trevlig samtidigt som han precis som in skritten sökte kontakten med handen och travade från rumpan och fram❤️ ridsällskapet påstod att man kunde se leendet i nacken när jag hoppat av för att skritta av honom:angel::rofl:

253D1D25-0C7E-4D48-A1D4-5D8FF45773AC.jpeg
 
Två veckor på box/sjukhage och ponnyn är inte glad. Äter inte upp maten inne och började bocka och busa direkt jag tog honom ur hagen idag för att leda in honom. Vet inte hur länge jag orkar innan jag släpper ut på lösdriften bara..

Testade att springa lite och tyckte att han kanske markerade ändå. Mycket bättre än innan iaf. Suck den här ovissheten!
 
Jag kan också vara med här tyvärr. Har en häst med en lång skadehistorik med ett bakknä. Har en ledbroskskada där och har haft sen innan jag köpte henne. Nu är det två år sedan bakknät behandlades senast, men kände för en månad sen att något var fel. Åkte till veterinären och mycket riktigt är knät inte bra och till följd av det hade hon troligen överbelastat SI-lederna. Dessutom halt båda fram, troligen till följd av skoningen (trots att jag använder utbildad och godkänd hovslagare). Skodd på kliniken och behandlad med kortison. På återbesöket var knät bättre, fortfarande lite halt det benet men resten var bra. Knät blev behandlat med PRP och det ska göras igen om 2 och 4 veckor. Under tiden ska jag börja sätta igång/rehaba henne. Hon tappar muskler väldigt snabbt och tanken är att mer muskler ska göra att hon orkar bära sig mer korrekt (mindre påfrestning på knät) och att knät då får extra stöd med PRP:n under igångsättningen.

Jag hoppas verkligen att detta kommer funka. Har så fruktansvärt dåligt samvete för att jag inte märkte något med skoningen. Vi går all in med rehaben iallafall. Har många stillastående övningar, några bomövningar och equiband att använda. Ska sitta upp 20 minuter imorgon, det ska bli roligt ☺️
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Sirap
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
1 977
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 628
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp