Skadade hästar och konvalescenter II

Bukefalos 30 år!

Min lilla otursfågel är nu så gott som friskförklarad!
Inget märkbart ökat näsflöde längre och han rör sig som en rund miljon. Har fått gå ut i stora skogshagen tillsammans med sin älskade gammeltant, som även hon är överlycklig över att få vara med sin kompis igen.
Våra promenader och tömkörningspass har varit med livet som insats då han haft så mycket överskottsenergi trots en typ normalstor rasthage.
Men efter tre dagar i stora skogshagen så var han nu min vanliga lugna och nöjda Super Cool 🥰
Så skönt!

Men jag är lite fundersam kring hur jag ska tänka kring bete för honom. Han fick ju fång efter op när han stod på UDS, antagligen utlöst av stress och mediciner.
De tog prov för EMS men det var negativt.
Så hur känslig för gräs (socker) kan man tänka sig att han är nu?
I andra hagen där de brukar gå så är det gräs till största del och de brukar få vänja in sig i takt med att gräset tittar fram. Bor i norr så det är först nu som det börjar komma lite grönt.

Visa bifogad fil 185052
Har han klarat gräs förr och fick fång av kortison samt är testad negativ skulle jag göra som du brukat tidigare. Och då är jag generellt fång-nojig.
Vad säger veterinären?

Har han klarat gräs förr och fick fång av kortison samt är testad negativ skulle jag göra som du brukat tidigare. Och då är jag generellt fång-nojig.
Vad säger veterinären?
Han har gått på gräs maj till oktober alla år jag haft honom.
Han fick inte ens kortison utan veterinären tror att det helt enkelt var pga för mycket stress (smärta, resa, nytt ställe, op med tillhörande medicinering osv).
Har försökt få tag i den veterinär som behandlat honom på UDS men inte fått svar. Han har nog glömt bort. Måste försöka igen.

Han har gått på gräs maj till oktober alla år jag haft honom.
Han fick inte ens kortison utan veterinären tror att det helt enkelt var pga för mycket stress (smärta, resa, nytt ställe, op med tillhörande medicinering osv).
Har försökt få tag i den veterinär som behandlat honom på UDS men inte fått svar. Han har nog glömt bort. Måste försöka igen.
Ah, jag skulle resonera som jag skrev - dvs göra som innan. Men gärna kolla med vet. Men har han klarat bete fint innan skulle jag inte vara så orolig.

Det går långsamt framåt för oss. I morgon är vi uppe i 24 min promenad. Men jag ska erkänna att jag fuskat. Så jag går 2 promenader om dagen (nästan alla dagar, ibland bara en). Jag håller mig till max antal minuter dock, och han går oftast snällt så det inte är mer ansträngande än skritt. Vissa dagar småtravar han bredvid mig till och från på kvällspromenaden, men jag tycker att det känns ok för han ser inte halt ut. Det finns inte längre några blodiga sår på benen och han verkar tåla den paraffin-baserade salvan. Idag satt jag och kollade på honom i 3,5 timmar utan att han ens sneglade på benet. 10 timmar efter behandling fick han 30 min utan bandage fri i boxen (efter 1 timme promenad och borstning) och då var han lite sugen på att klia två gånger. Behandlade med salvan på undersidan kotan för där har han lyckats klia sig under bandaget. Han har talang för att klia sig, det är en sak som är säker.

Har beslutat för att undvika att täta bandage ett tag, för han har börjat släppa lite päls på framsidan igen, bara lite men jag misstänker att det blir för tätt. Nu har jag släpat fram ridpaddar med frotté (som han kan ha i stället för Mepilex, polster, bomull och wet wrap), som ska transportera värme och inte bli så täta. Får se om det funkar bättre. Jag tror på luft nu när såren inte kräver att det är helt tätt.

Idag blev hagen också dubbelt så stor, den är typ 15 x5 nu, så han kan verkligen galoppera för första gången sen mars. Han ser ut som ett vingligt rådjur, men jag tror att det blir bra. Nästa vecka, då vi är uppe i 30 min skritt för hand, då planerar jag att släppa honom i ännu större hage.

Sen vet jag inte om jag överanalyserar, men jag tycker att han har lite pain face och drar näsborrarna ibland när vi går. Plus att jag inte är 100 bekväm med hur han andas. Det känns trångt i näsan. Men det har blivit bättre, jag tror att han är spänd och väldigt fokuserad på att göra rätt. Alla i stallet är imponerade över hur bra han tagit den här tiden, han har varit MYCKET mer explosiv tidigare.

Efter avstämning med veterinären har Mirre fått börja jobba lite, lite. 4 minuter på balansplattor, gå över bommar på marken. Lite skänkelvikning och träning för hand även med små vridmoment. Och han ska få gå på töm i skritt. Hon tror att han behöver gymnastiseras lite mer. Och han verkar glad i det. Vi kan också gå hela 30 min nu, vilket blir ett helt varv runt vår galoppbana. Han går snällt med i grimma. Får ibland koppla över till kedja för att jag ska vara säker att få stopp om det är mkt rådjur (vi har enorma mängder djur av massa olika sorter där vi bor, 7 st Rådjur, 1 räv 5 harar och en grävling "bor" i mittdelen av vår galoppbana t.ex.). Men det verkar just nu som om hans rådjursskräck är på väg att lätta. För varje gång vi träffar dem går vi fram så nära jag vågar, sen får han stå att beta till rådjuren ger upp och går därifrån. En väldigt uppskattad teknik!

I helgen ska jag nog öppna upp hagen, och hålla tummarna för att han inte slår sig sönder och samman. Såg honom faktiskt trava lite för första gången igår. Det var minst sagt stelt, men faktiskt inte så ojämnt. :heart

Vi var till klinik idag. Många timmar. Samma initialhälta som innan (hf i höger varv i trav och sämre på hårt än mjukt) och böjprov gav inget utslag eller ledtråd. Och antal bedövningar och där tillslut allt nedanför armbågen var bedövat men det inte släckt hältan. Dock så röntgen och ultraljud visar liten pålagring samt inflammationstecken i höger armbågsled. Så sprutad där. Om hon blir bättre av behandling så var det rätt - om inte fortsätter utredningen. Då kommer man bedöva armbågsleden (de vågade inte idag pga risken för pares), och släcker inte det kommer halsen ultraljudas.
Och min magkänsla (som sa högt hf, bog eller armbåge) är fortsatt obesegrad tyvärr.

Så gärna lite tummar, eller många…

Hästen har skött sig helt fantastiskt och fått tonvis med beröm av alla. Har stått och ätit godis medan de stuckit och stuckit och stuckit. Snällt låtit alla klämma och känna och raka och tvätta och placera fötter på röntgen mm. Hon är verkligen en helt fantastisk liten ponny 😍
Dock har jag ännu inte hämtat mig från chocken av vad hon vägde på våg..

Hon fick världens gulligaste klistermärken på bandaget efter de låga bedövningarna
581A878E-04EE-47C0-B0DD-89A58C3B421A.webp

Vi var till klinik idag. Många timmar. Samma initialhälta som innan (hf i höger varv i trav och sämre på hårt än mjukt) och böjprov gav inget utslag eller ledtråd. Och antal bedövningar och där tillslut allt nedanför armbågen var bedövat men det inte släckt hältan. Dock så röntgen och ultraljud visar liten pålagring samt inflammationstecken i höger armbågsled. Så sprutad där. Om hon blir bättre av behandling så var det rätt - om inte fortsätter utredningen. Då kommer man bedöva armbågsleden (de vågade inte idag pga risken för pares), och släcker inte det kommer halsen ultraljudas.
Och min magkänsla (som sa högt hf, bog eller armbåge) är fortsatt obesegrad tyvärr.

Så gärna lite tummar, eller många…

Hästen har skött sig helt fantastiskt och fått tonvis med beröm av alla. Har stått och ätit godis medan de stuckit och stuckit och stuckit. Snällt låtit alla klämma och känna och raka och tvätta och placera fötter på röntgen mm. Hon är verkligen en helt fantastisk liten ponny 😍
Dock har jag ännu inte hämtat mig från chocken av vad hon vägde på våg..

Hon fick världens gulligaste klistermärken på bandaget efter de låga bedövningarna
Visa bifogad fil 186241
Hoppas ni hittar vad som felar.. hur länge har hon varit halt?
Och såklart nyfiken vad vågen visade!

Hoppas ni hittar vad som felar.. hur länge har hon varit halt?
Och såklart nyfiken vad vågen visade!
I ungefär en månad. Upptäckte det av en slump när jag skulle prova longera och hon var oren i trav i höger varv. Kändes noll i ridning och fin i vänster varv. Så tänkte hon kanske sträckt sig eller ngt. Men likadant vid koll efter 2 v så då bokade jag tid. Har hållit igång henne i väntan på besöket. Dock sista veckan har det blivit sämre.

Vilken hyaluronsyra ska jag välja? Den jag gett tidigare verkar inte säljas längre och trikems gav ingen effekt alls när jag provade den på Casp.

Vilken hyaluronsyra ska jag välja? Den jag gett tidigare verkar inte säljas längre och trikems gav ingen effekt alls när jag provade den på Casp.
Välj så hög molekylvikt som möjligt. Trikems har bara 1,5 miljoner. Den kroppsegna hyaluronsyran i en frisk led har 2,4 miljoner Dalton. Ju högre molekylvikt desto mer vätska binder molekylen och desto bättre smörjer den. Tillförs lägre molekylvikt kan ledvätskan bli försämrad.
Den är också mer biotillgänglig i gel eller oljeform än i pulver-dito.

Vill du verkligen ge det och upplever effekt så kör på, men jag kan inte hålla tyst utan vill understryka att det inte finns någon vetenskaplig evidens för oralt tillförd hyaluronsyra öht, speciellt när det kommer tvärsäkra påståenden som ovan. Det är ganska logiskt varför det inte skulle fungera också, kroppen kan inte ens ta upp hela hyaluronsyra-molekyler över tarmväggen utan de bryts ner till mindre polysackarider i tarmen. Och polysackarider finns i allt foder. Ska man ge nåt med vetenskaplig evidens så är det omega 3 man ska tillföra.

Flyttar väl in här ett tag då. Har ett fyraveckorsprogram att följa efter SI-leds injektioner igår. Kan rida i skritt och lite trav direkt, men galopp endast från marken. Longering är ju inte idealet precis men det får duga med equiband på, tömkörning har ju inte funkat så bra. Åker så klart själv bort om 2.5-3 veckor men tjejen som skulle hjälpa mig under sommaren är ok med ett rehab-upplägg också. :heart

Vi diskuterade inte prognos men vet sa i alla fall inget om att det är dags att pensionera. Artrosen hade fortskridit sen för sex år sen, men med SI-led är det ju alltid svårt att veta hur mycket det egentligen påverkar. Kan ju vara så att injektioner 1-2 gånger om året räcker för att släppa på spänningarna i musklerna. Det blir återbesök i mitten av augusti, så då får vi se hur det ser ut då.

Välkommen @Linda_A ! Känner mig som den här trådens konstant. 😑

Satt upp för första gången sen februari idag. Otroligt hur snabbt de tappar formen. Det var en stel och trött planka som jag satt på idag. Han får ju inte samlas på ett tag pga PRP-behandling i halsen men jag skrattade högt av hur ovant det kändes. Hästen som alltid varit hand i handske för mig var typ som två högerskor idag. Avigt, minst sagt.

Välkommen @Linda_A ! Känner mig som den här trådens konstant. 😑

Satt upp för första gången sen februari idag. Otroligt hur snabbt de tappar formen. Det var en stel och trött planka som jag satt på idag. Han får ju inte samlas på ett tag pga PRP-behandling i halsen men jag skrattade högt av hur ovant det kändes. Hästen som alltid varit hand i handske för mig var typ som två högerskor idag. Avigt, minst sagt.

Känner igen det där. Barka har ju en del åsikter och de brukar bli väldigt befästa när hon vilat, så det känns skönt att det inte blir nån helvila. Sen kommer vi få prata galopp igen när det väl är dags för det, men förhoppningsvis blir hon ju mer bekväm efter behandlingen.

Veterinären trodde absolut att spänningar runt SI-leden kan vara anledningen till att hon haft svårt att bajsa under ryttare. Jag gissar att det blev värre i år med den extrema kylan och dessutom fick hon ju ingen lång viloperiod som förra året då hon hade senskadan. Därför har hon inte återhämtat sig. Så blir det här bra så behöver jag komma fram till en plan för nästa höst/vinter.

Vi var på kliniken igår. Som förväntat lite inflammationstecken vänster bakknä. Hon galopperade dock mycket sämre än hon brukar och blev inte helt bra av bedövning i bakknäet. Veterinären föreslog att vi antingen behandlar bakknäet och att jag sedan rider igång med ett åb efter sommaren med både veterinär och equiterapeut, eller undersöka brett redan nu. Jag kände att det var lika bra att undersöka mer direkt, så bestämde att gå vidare med UL av hals och SI-leder. Klokt i efterhand. Inflammation i flera av halsens facettleder och lindriga pålagringar i SI-lederna. Inget katastrofalt som jag förstod, och veterinären tror att behandling kommer hjälpa henne.

Vi delade upp behandlingen. Behandlade halsen med kortison plus stötvåg rygg igår, och så ska vi tillbaka om 2 veckor och kommer då använda mina kvarvarande IRAP-doser till bakknä och SI-leder.
Tydligen inte bra att behandla med både kortison och IRAP samtidigt, och onödigt hög kortisondos iom gräset och fångrisk att behandla allt med kortison.
Hon ska skritta fram tills nästa behandling, sen ska hon ridas igång och så har vi även bokat ett sånt kombobesök med vet och equiterapeut i augusti.

Jag är inte helt förvånad över att vi hittade fler saker. Hon har inte exteriören helt på sin sida och kroppen verkar helt enkelt behöva extra hjälp när hon bygger upp sig. Positivt är att veterinären tycker att hon blir starkare och starkare i kroppen och att vi har ett bra träningsupplägg👍
Är nog också lite avtrubbad, typ jaja lite mer behandling och pengarna fortsätter rulla🤷‍♀️🤑

(Bra spaning från @Amanda_F ang SI-led, har tänkt på det sedan din kommentar och ställde därför frågan till vet den här gången)

Vi var på kliniken igår. Som förväntat lite inflammationstecken vänster bakknä. Hon galopperade dock mycket sämre än hon brukar och blev inte helt bra av bedövning i bakknäet. Veterinären föreslog att vi antingen behandlar bakknäet och att jag sedan rider igång med ett åb efter sommaren med både veterinär och equiterapeut, eller undersöka brett redan nu. Jag kände att det var lika bra att undersöka mer direkt, så bestämde att gå vidare med UL av hals och SI-leder. Klokt i efterhand. Inflammation i flera av halsens facettleder och lindriga pålagringar i SI-lederna. Inget katastrofalt som jag förstod, och veterinären tror att behandling kommer hjälpa henne.

"Välkommen" till SI-leds gänget då. Senast (för 6.5 år sen) min behandlades i SI-leden blev det väldigt bra av det och då hade hon lindriga till måttliga pålagringar. Nu var det lite värre, speciellt på ena sidan, men även om vi inte diskuterade prognos i detalj (just den veterinären är lite för överbokad och populär 🙈) så sa han ju inte att jag skulle förbereda mig på pension i alla fall.

Men jag måste också koppla in nån equiterapeut. Helst nån som kan komma ut till stallet, får luska i vad det finns omkring oss. Har haft en som masserar, men det kanske behövs mer än så.

Vi delade upp behandlingen. Behandlade halsen med kortison plus stötvåg rygg igår, och så ska vi tillbaka om 2 veckor och kommer då använda mina kvarvarande IRAP-doser till bakknä och SI-leder.
Tydligen inte bra att behandla med både kortison och IRAP samtidigt, och onödigt hög kortisondos iom gräset och fångrisk att behandla allt med kortison.
Hon ska skritta fram tills nästa behandling, sen ska hon ridas igång och så har vi även bokat ett sånt kombobesök med vet och equiterapeut i augusti.

Jag är inte helt förvånad över att vi hittade fler saker. Hon har inte exteriören helt på sin sida och kroppen verkar helt enkelt behöva extra hjälp när hon bygger upp sig. Positivt är att veterinären tycker att hon blir starkare och starkare i kroppen och att vi har ett bra träningsupplägg👍
Är nog också lite avtrubbad, typ jaja lite mer behandling och pengarna fortsätter rulla🤷‍♀️🤑

(Bra spaning från @Amanda_F ang SI-led, har tänkt på det sedan din kommentar och ställde därför frågan till vet den här gången)
Åh jag minns inte ens att jag sagt det. Men det är ju bra att hon får hjälp.

Diskuterade ni PRP när ni valde att fixa IRAP?

Jag är också avtrubbad nu för pengarna. Men det var 10 t kr för utom stallhyran den här månaden. Helt sjukt faktiskt. Hyaluronsyra, djävulsklo, skoning med speciella skor, tandläkaren och ET för att släppa spänning kring höft och SI (han trasslade bak i galoppen hos veterinären). Mirres sadelfixare har tyvärr råkat ut för en olycka så jag får fundera lite på hur jag ska lösa det, sadeln skulle behöva stoppas lite, för jag har tydligen suttit snett.

Åh jag minns inte ens att jag sagt det. Men det är ju bra att hon får hjälp.

Diskuterade ni PRP när ni valde att fixa IRAP?

Jag är också avtrubbad nu för pengarna. Men det var 10 t kr för utom stallhyran den här månaden. Helt sjukt faktiskt. Hyaluronsyra, djävulsklo, skoning med speciella skor, tandläkaren och ET för att släppa spänning kring höft och SI (han trasslade bak i galoppen hos veterinären). Mirres sadelfixare har tyvärr råkat ut för en olycka så jag får fundera lite på hur jag ska lösa det, sadeln skulle behöva stoppas lite, för jag har tydligen suttit snett.
Jag har ju behandlat bakknäna flera gånger och en gång körde vi PRP, sen valde vi IRAP när det blev tydligt att hon troligen skulle behöva behandla bakknän regelbundet under tiden hon stärker sig. De doserna vi nu kommer använda till bakknä och SI-leder är de sista av det som ”tillverkades” förra sommaren😊

Förra sommaren investerade jag i equiband, det har varit en bra investering som verkligen hjälpt henne. Men svindyrt. Man hittar alltid hål att stoppa pengarna i..

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka