Skadade hästar och konvalescenter II

Bukefalos 30 år!

Är det helt uteslutet de faktiskt åtgärdade då men det kommit igen? Min var ju till odontolog i maj, och ska tillbaka i augusti för att kika igen på en liten foderinpackning så att den inte kommer tillbaka och ställer till. Det kan ju gå fort att gå snett ibland. MEN - då skulle ju Ultuna ha rapporterat till dig att det fanns problem och vad de gjort osv

Skönt oavsett att det är fixat nu.
Jag har inte betalat för någon mer tandåtgärd enligt fakturorna från SLU. Och då tolkade jag det som att det inte var något som behövde åtgärdas.
Det enda som sas var att jag skulle kolla honom i munnen om ca 4 månader för att se så att han inte sliter motsatt tand snett.
Men samtidigt så blev det ju så mycket andra problem med honom när han var där så jag kan förstå att det inte var prio att åtgärda hakar i munnen då.
Men hade uppskattat om de sagt det och hänvisat till att ta ut tandläkare hemma för åtgärd.
Har bara anlitat en distriktare tidigare, hen har raspat lite och sagt att det sett bra ut.
Men denna kvinna från Polen var otroligt noga och duktig och kopplade upp till bildskärm för att kunna se i munnen ordentligt med kamera osv.
Så nu ska det bli spännande att känna om jag känner skillnad när jag rider/tömkör. Han har alltid varit känslig i munnen och lite av eller på och blivit stressad om man behövt ta lite för mycket. Förstår honom nu!

Tandläkare bör kunna avgöra vad som kan dyka upp inom vad för tidsspann. Och det är vanligt dessvärre att det svenskar inte åtgärdar anses kräva åtgärd inom andra skolor.
Just hakar kommer av ett skäl. Ett skäl som enligt resten av EU hanteras annorlunda. De som fixats så brukar heller inte få samma problem med foderinpackningar.
Det finns väldigt gott om dokumentation i journaler som krävts ut som visar på ingen eller för liten åtgärd jämfört med hur andra länder jobbar när tandläkare av annan skola får ta över hästar som nyss varit hos odontologer. Hästarna har kvarvarande biomekaniska problem som ger beteendestörningar eller återkommande låsningar i kroppen tex. Det syns tydligt vad som gjorts och inte i både munnar och i journal.

Det är sedan några år bevisat i rätten att jobba mer på tuggytor inte är skadligt eller olagligt enligt svensk lag, trots att svensk veterinär hävdat det i många år. Hästen får inte mindre tandkapital, som Sverige lär ut, iom att bettet är i balans och slits mindre. I Sverige sägs det att man tar 1 år från hästen varje gång man jobbar på tuggytorna.
I rätten togs in experter från flera olika EU-länder som påtalat hur man arbetar i resten av EU där tandvård längre forskats på för just häst(av veterinärer och inte human-tandläkare som jobbat på rovdjur) och de funktioner de måste ha både för att mala foder och för att ridas.

Det är olika skolor. Vilket slagits fast i rätten.
Så när folk jobbar enligt andra skolor upplever de oftast att mer finns att göra även om odontolog nyss fixat.
Jag vet det finns olika skolor osv. Frågan gällde precis det jag skrev - en fundering om det var uteslutet att…

Och nu verkar det ju som det inte ens undersökts i samband med det tidigare besöket

Jag har inte betalat för någon mer tandåtgärd enligt fakturorna från SLU. Och då tolkade jag det som att det inte var något som behövde åtgärdas.
Det enda som sas var att jag skulle kolla honom i munnen om ca 4 månader för att se så att han inte sliter motsatt tand snett.
Men samtidigt så blev det ju så mycket andra problem med honom när han var där så jag kan förstå att det inte var prio att åtgärda hakar i munnen då.
Men hade uppskattat om de sagt det och hänvisat till att ta ut tandläkare hemma för åtgärd.
Har bara anlitat en distriktare tidigare, hen har raspat lite och sagt att det sett bra ut.
Men denna kvinna från Polen var otroligt noga och duktig och kopplade upp till bildskärm för att kunna se i munnen ordentligt med kamera osv.
Så nu ska det bli spännande att känna om jag känner skillnad när jag rider/tömkör. Han har alltid varit känslig i munnen och lite av eller på och blivit stressad om man behövt ta lite för mycket. Förstår honom nu!
Då låter det ju som de inte kollat över huvud taget då. Vad trist! Men skönt det är åtgärdat nu. Och håller tummarna du märker skillnad med.

Och visst är det häftigt med kameran och när man ser varje tand supertydligt på skärmen!

En sak som var roligt var att de båda blev väldigt förvånade när jag sa att mitt hbl sto var 24 år. De trodde absolut inte att hon var så gammal. Känns bra i mattehjärtat!
De sa att överlag så är svenska äldre hästar i väldigt bra skick, mycket bättre än gamla hästar i Polen.

Jag har ju turen att stå i samma stall som en väldigt duktig ET. Och eftersom jag rider hennes ena häst och hjälper till med lite allt möjligt så hon kan ha semester och sånt så kollar hon lite på Mirre när det passar (en gång i månaden typ?). Idag fick Mirre massa plus. Han är väldigt duktig på att skydda sig själv och är lite rädd för att ha ont (inte konstigt med den historiken), men är också väldigt bra på att tala om vad han vill.

Hon kände ingen direkt smärta och tyckte han hade blivit mycket mjukare i musklerna sen sist. Då var han lite låst i ländryggen, det kände hon inget av nu. Nu travar vi lite, plus att vi har tagit oss ut i skogen där det är mkt lyfta på fötter som är bra för honom. Så vi fortsätter så här i några månader. Han är fortsatt känslig på underlaget så mjuk galoppbana och mjuka skogsstigar passar oss fint. För mig är det så otroligt viktigt att han känns glad när jag rider och så är det verkligen nu, glad och nöjd och lagom trött efter! :heart

Jag har ju turen att stå i samma stall som en väldigt duktig ET. Och eftersom jag rider hennes ena häst och hjälper till med lite allt möjligt så hon kan ha semester och sånt så kollar hon lite på Mirre när det passar (en gång i månaden typ?). Idag fick Mirre massa plus. Han är väldigt duktig på att skydda sig själv och är lite rädd för att ha ont (inte konstigt med den historiken), men är också väldigt bra på att tala om vad han vill.

Hon kände ingen direkt smärta och tyckte han hade blivit mycket mjukare i musklerna sen sist. Då var han lite låst i ländryggen, det kände hon inget av nu. Nu travar vi lite, plus att vi har tagit oss ut i skogen där det är mkt lyfta på fötter som är bra för honom. Så vi fortsätter så här i några månader. Han är fortsatt känslig på underlaget så mjuk galoppbana och mjuka skogsstigar passar oss fint. För mig är det så otroligt viktigt att han känns glad när jag rider och så är det verkligen nu, glad och nöjd och lagom trött efter! :heart
Så underbart att ni kommit så långt och jag håller alla tummar jag har för att ni kan få komma igång nu!!

Nu var det vår tur att hänga här. Ligamentskada som förmodligen kommer ta lång tid för läkning. :down: I början på veckan såg jag något som störde mitt öga vid longering i ena varvet i trav. Två dagar senare var det sämre så veterinärbesök har skett nu. Glad att jag tog ut vet så snabbt iaf, så vi kan påbörja läkning så fort som möjligt med rätt förutsättningar.

Nu har svaret på scinten kommit och dessutom har kliniken tagit en second opinion på utlåtandet. För man hittade i princip inte någonting….

Det ena som alls avviker är ett litet område precis under kotleden på höger fram där benet (skelettet) är lite mer aktivt. Det kan bero på att benet har anpassat sig till belastning, på en mindre benpålagring eller någon annan lokal benombyggnad. Dvs det kan vara helt normal och inte ha med hältan att göra.

Veterinären lät ganska både förvånad och uppgiven att scinten inte gav mer svar. Men jag ska boka tid för ett nytt besök så ska vi försöka leta vidare vad som är orsaken. Hittar vi inget då var det en mycket lång vila, minst 6 månader, som kvarstår. Men veterinären lät inte alls så säker på det skulle hjälpa. Två månader hagvila har inte gjort någon skillnad…. 🥺

Lilla Kakan, om vi bara kunde hitta vad som felas så vi kunde hjälpa dig ❤️‍🩹

Känner mig maktlös, gammelgubben fick fång i vintras, vi åkte in för en framhälta som inte släktens helt med bedövning och fick diagnosen fång, som tur var var det ett lätt anfall som upptäcktes tidigt, med lite sänkning och som inte har gett någon breddning i lamellen 😃 så vi har fått ok på att börja rida igång nu. Igår skulle vi ta första traven och han är halt höger fram igen.... Samma fram som var anledningen till att vi åkte in i vintras. Hovslagaren ska kolla över hovarna i morgon men man känner sig maktlösa.

Känner mig maktlös, gammelgubben fick fång i vintras, vi åkte in för en framhälta som inte släktens helt med bedövning och fick diagnosen fång, som tur var var det ett lätt anfall som upptäcktes tidigt, med lite sänkning och som inte har gett någon breddning i lamellen 😃 så vi har fått ok på att börja rida igång nu. Igår skulle vi ta första traven och han är halt höger fram igen.... Samma fram som var anledningen till att vi åkte in i vintras. Hovslagaren ska kolla över hovarna i morgon men man känner sig maktlösa.
Med tur är det en hovböld. Mycket vanligt som komplikation efter fång.

Återbesök idag för Barka efter injektionen i SI-leden innan sommaren. Hon gav mig skrämselhicka i söndags när tjejen som ridit henne under min semester skickade en film där det fanns en störning i frambensrörelserna. Longerade själv i måndags och såg inget då så hoppades att hon bara trampat på nåt med sina torra sommarhovar. Och det verkar så för idag såg allt bra ut, både bak och fram. :heart

Veterinären tycker absolut inte att någon halvpensionering vore en bra idé utan hon ska ridas som vanligt och helst inte vila mer än max 2 dagar i rad. Vi ska också se till att hon får regelbunden massage och/eller kiropraktik för att musklerna ska hålla sig mjuka.

Då hoppar jag in med häst nr 2 också... Han trampade in en spik i strålen. Spiken hade gått in djupt och vridit sig i strålen men som tur är verkar den tunt hå gått åt något känsligt område. Blev flera röntgen bilder för att säkerställa detta.
Så nu är strålen uppskuren och hoven gipsad.
Stötte dock på en ängel till småbonde under kvällen som nästintill skänkte bort sitt överflöd av torrhö så han har mat i boxen iaf 😇

Killen lyckades såklart ta av sig gipset i går natt... Så nu hoppas jag att inget skit kom in i hålet. Tvättade och gipsade om i går enligt planen och vi ska in för koll i morgon så nu håller jag tummarna att det ser bra ut.
Någon som har haft gips tidigare för spiktramp där det varit djupt men inte kommit åt någon struktur i hoven hur länge hade ni gips? Hur var konvalescens?
Hoppas få lite svar i morgon men tyvärr är både vetrinären och hovslagaren inte de mest pratglada och kan vara lite svåra att få svar ifrån....

Killen lyckades såklart ta av sig gipset i går natt... Så nu hoppas jag att inget skit kom in i hålet. Tvättade och gipsade om i går enligt planen och vi ska in för koll i morgon så nu håller jag tummarna att det ser bra ut.
Någon som har haft gips tidigare för spiktramp där det varit djupt men inte kommit åt någon struktur i hoven hur länge hade ni gips? Hur var konvalescens?
Hoppas få lite svar i morgon men tyvärr är både vetrinären och hovslagaren inte de mest pratglada och kan vara lite svåra att få svar ifrån....
Hade en häst som drog en tåkappa genom hela strålen på längden. Så inget tramp men en stor skada av liknande karaktär. Missade också strukturerna. Dock skar kliniken sönder hoven i onödan för att de trodde det var andra skador. Han var gipsad i en månad och fick sen gå med boot tills det gick att sko. Sen sattes han igång lugnt. Minns inte hur lång tid det tog innan han var igång igen men inte längre än det tagit om han ställts av för vila.

Hade en som trampade in en pinne rakt in till strålbensbursan. Dvs betydligt värre än er skada. Fick verka upp väldigt mycket. Han hade först gips (och antibiotika osv, stod på djursjukhus en vecka pga infektion osv - riktigt dåligt läge). Sen när det torkat upp lite och blivit bättre hade han sko med täckplåt och gips i hålet. Då kunde han gå ute så länge det var torrt. Bytte gipset under med jämna mellanrum tills det fyllt igen så mycket att han kunde skos med vanlig sula.

Länge sedan så kommer inte ihåg exakta tider men när vi fått bukt med infektionen osv var det väldigt straightforward och han var obekymrad. Blev fullständigt återställd.

Edit. Hittade gammal tråd. Hade förträngt hur allvarligt det var innan det vände. Ingen trodde han skulle överleva. Hursom det var 2 månader från första symptom tills friskförklarad. Men då var det som sagt allvarligare än ert och alla tänkbara komplikationer med. Så okomplicerat hade man kunnat kapa minst halva tiden.

Tack, det ger hopp om att det kan gå framåt rätt raskt iaf 😃 har som tur är aldrig haft några hov relaterade problem så känner att man har lite dålig koll.

För oss går det låååångsamt. Blödningarna i sulan gör att han är öm till och från. Många dagar märks det inte av alls, och vissa dagar tar han kortare steg. På fredag kommer hovslagaren tillbaka. Det är skräckblandad förtjusning. Dels: ser han framsteg, och dels: kommer Mirre att visa något missnöje.

Han är trots allt en vänlig häst, han har stått en vecka för jag har varit på äventyr och sen regnade det asmycket och han rullade sig så han var omöjlig att få ren. La tid på att tvätta honom i stället. Men idag skrittade jag ut runt galoppbanan. Först var han snäll som vanligt men sen var något jätteläskigt. Det var mer viltspår än vanligt så jag gissar att vår kompis Älgen är tillbaka. Han går snabbt med jättekorta steg och hög nacke, inte toppen för hans hälsoproblem direkt. :( Men vi kom hem som vi skulle och på vägen fick han trava ngt varv åt varje håll i ridhuset. Då kändes han faktiskt inte halt alls, men det kan ju ha med adrenalinet att göra. Räknar med tre månader till, minst innan han är helt fri från blödningar, och vi har ju faktiskt 7 månader kvar till hoven ska vara helt växt så jag kämpar mest med mitt tålamod.

Är så glad idag 😃 strålen hade läkt jättebra, lite förstärkt puls i kotan och svag värme i hoven men det var fullt normalt under läkningsprocessen. Så han fick sluta och sko av klinikhovisen så nu ska han få gå ut i liten hage tills puls och värmen är normal och sedan var det ut i vanlig hage och påbörja ridningen igen 🥳. De trodde det skulle ta max två veckor. Så från prognos med gips och box i minst tre veckor till förhoppningsvis helt återställd på samma tid käns helt underbart 😇

Mer hovproblem här. Mini var halt idag när hon kom travandes. Jag förstod varför.
Nova har hovslagaren bokad imorgon bitti så jag tror årets tur är helt förbrukad nu. 😮‍💨

collage_export_CC1CDA01-F889-4B84-AE83-5103B0186950.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka