Skadade hästar och konvalescenter

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
1750156648149.webp

Efter att ha varit ganska stressad de senaste dagarna fick M sällskap av sin kompis V i morse. Det var ett kärt "återseede" och M tyckte det var bra att få ha kontroll över flocken igen. 7 veckor i liten hage utan kompis är tufft för vilken häst som helst, men särskilt för en polis som vill ha ordning och reda, och det var ju inte ordning och reda när flocken försvann lite längre bort.
Nu har de en större hage och sällskap av varandra och kommer börja vara ute på natten om inte alltför länge.
ÅB om två veckor.... Håller tummarna att springet de senaste dagarna och skuttet när hon klippte övertråden till grinden och rymde häromdagen inte påverkar något negativt. Då var det iofs närvaron av en älgtjur som triggade kontrollbehovet.

Nu känns det ännu värre.. att jag, i tron om att hjälpa hästen, förmodligen förvärrat allt genom att ta ut osteopat.. 😭
Det behöver inte vara därför hästen blivit sämre!
Och det kan vara så att din behandlare är en av dem som gör som sig bör.

Det kan också bli så att grundproblemen blir tydligare och lättare för vet att hitta om behandlaren nu råkar f*cka up och göra ”för mycket”.

Oavsett är det behandlarens skyldighet att inte behandla hur som helst. Du har ju ändå anlitat någon med lång utbildning och ansvarsskyldighet. Det är INTE hästagarens fel i såna fall OM ngt blir galet pga behandling.
Vi kan inte som människor vara experter på exakt allt. Man måste som kund kunna lita på den utbildade personen. Gör den något helgalet reagerar man väl så klart. Men ingen som inte är utbildad i frågan kan förväntas veta bättre än behandlaren/veterinär etc om hur man ska hantera allt.

Och som sagt är det inte alls säkert att det är därför hästen försämrats.
Ibland ”räcker” behandlingen en viss tid och problemet återkommer.
Så slå inte på dig själv. Det kan vara kanon att kombinera veterinär med tex kiro eller annat och många vet rek det. Min sambo jobbar i team med vet tex. Men det är jätteknepigt att veta vilka behandlare som är bra tyvärr. Din bör om den är osteopat för människor också iaf ha en rätt lång utbildning.

Vi hade en veterinär ute idag med portabelt ultraljud. Väldigt bekvämt. Mirre stod i sin box under hela besöket. Veterinären verkade lite tveksam till min teori först, men han såg ju bilderna på svullnaden som kom för två veckor sen. Idag är svullnaden inte så stor längre men man kan ana den.

Han hade i alla fall stukat/vrickat kotan och fått en skada/töjning på "Medial collateral sesamoidean ligament" som gör att det inte blir ngt bete alls denna sommar. Det är trist, platt och lagom hård hage (inte sandhage eller mjukt underlag) som gäller. Vi får promenera lite (15 min max per tillfälle) på fast underlag, och jag ska fortsätta kyla och linda (när jag kan). Vi har ju ett ÅB planerat till 25 augusti, så till dess blir det till att ta det lugnt tyvärr. "kul" sommar :(

Hemgångsråd verkar vara det svåraste som finns. Den här skadan är ju av typen: utsätt honom inte för arbete, då riskerar du bestående ledinflammationer (om jag fått rätt info från tidigare besök). Samtidigt vet jag från egna skador och tidigare skador att det är bra med kontrollerad rörelse, för han ska inte stå för resten av kroppen. Den veterinären som var ute nu tyckte dock att det var bäst med liten hage och kyla. När han fick motsvarande skada på samma sidas bakben fick han shockwaves och var då fin på UL två månader senare. Det är ju omöjligt att svara på om det hjälpte. Men jag vet ju att han blev frisk då, så det var ju inte dåligt.

Hörde av mig till den klinik där vi varit den här våren och frågade dem om hur jag ska anpassa rehab med tanke på de tidigare skadorna och de tyckte jag skulle fortsätta enligt den plan jag fått. Det svåra är att jag har två planer som är motsatta. Så jag får väl göra min medelvägs-plan. Promenera 10 min två gånger om dagen och sen om två veckor trappa upp till 15 min x 2 osv.

Min mamma är sjukgymnast så jag kollade också med henne om det var dumt att inte ha honom lindad då hans galla kommer tillbaka om han inte är det, och hon ser helst att han är lindad nattetid då svullnad ger kroppen mer att ta hand om (för utom skadan)... Tyvärr ska jag åka bort nu, och jag har svårt att ställa krav på mina hästvakter att de ska linda honom kvällstid.. :/ Känns segt detta.

Hemgångsråd verkar vara det svåraste som finns. Den här skadan är ju av typen: utsätt honom inte för arbete, då riskerar du bestående ledinflammationer (om jag fått rätt info från tidigare besök). Samtidigt vet jag från egna skador och tidigare skador att det är bra med kontrollerad rörelse, för han ska inte stå för resten av kroppen. Den veterinären som var ute nu tyckte dock att det var bäst med liten hage och kyla. När han fick motsvarande skada på samma sidas bakben fick han shockwaves och var då fin på UL två månader senare. Det är ju omöjligt att svara på om det hjälpte. Men jag vet ju att han blev frisk då, så det var ju inte dåligt.

Hörde av mig till den klinik där vi varit den här våren och frågade dem om hur jag ska anpassa rehab med tanke på de tidigare skadorna och de tyckte jag skulle fortsätta enligt den plan jag fått. Det svåra är att jag har två planer som är motsatta. Så jag får väl göra min medelvägs-plan. Promenera 10 min två gånger om dagen och sen om två veckor trappa upp till 15 min x 2 osv.

Min mamma är sjukgymnast så jag kollade också med henne om det var dumt att inte ha honom lindad då hans galla kommer tillbaka om han inte är det, och hon ser helst att han är lindad nattetid då svullnad ger kroppen mer att ta hand om (för utom skadan)... Tyvärr ska jag åka bort nu, och jag har svårt att ställa krav på mina hästvakter att de ska linda honom kvällstid.. :/ Känns segt detta.
Kan back on track snabbandage vara en medelväg för gallan och hästvakt?

Funderar på att boka om tiden på fredag, jag är som nämnt iväg på semester och kommer hem onsdag kväll. Fick dock meddelande häromdagen om att A är svullen över hasen, rör sig dock obehindrat. Tänker om det är dåligt med en eventuell spark precis innan besök, vill ju att vi ska kunna fokusera på rätt saker 🤔

Funderar på att boka om tiden på fredag, jag är som nämnt iväg på semester och kommer hem onsdag kväll. Fick dock meddelande häromdagen om att A är svullen över hasen, rör sig dock obehindrat. Tänker om det är dåligt med en eventuell spark precis innan besök, vill ju att vi ska kunna fokusera på rätt saker 🤔
Skulle avvakta till närmare besöket och du kommit hem och kan se själv. Är hon ohalt skulle jag inte boka om

Jag är hemma nu igen och bad en filma medan jag sprang med A för att se ev hälta från sparken. Tror dock inte sparken har något med detta att göra, hon rör sig katastrof från hela bakkärran. Har upplevt att hennes kropp mått bättre när vi hållt igång, nu har hon vilat en vecka medan jag varit bortrest. En frisk unghäst borde väl inte bli stel och stapplig av en veckas vila 🤔 nu är hon ju inte frisk, men menar överlag. Vila är väl för det mesta bra emellanåt? Alltså ”ska” vara bra.

Så vi åker nog till Kungsbacka på fredag ändå. Så får vi se om/vad de hittar.

Jag är hemma nu igen och bad en filma medan jag sprang med A för att se ev hälta från sparken. Tror dock inte sparken har något med detta att göra, hon rör sig katastrof från hela bakkärran. Har upplevt att hennes kropp mått bättre när vi hållt igång, nu har hon vilat en vecka medan jag varit bortrest. En frisk unghäst borde väl inte bli stel och stapplig av en veckas vila 🤔 nu är hon ju inte frisk, men menar överlag. Vila är väl för det mesta bra emellanåt? Alltså ”ska” vara bra.

Nej, du tänker helt rätt. Blir hon så dålig av lite vila så är ngt definitivt fel. Och du har ju beskrivit att hon varit sämre redan innan.
Hoppas det bra på kliniken!

Ingen frisk häst bör bli stel och stapplig av en veckas vila. Men tyvärr kan hästar med flera problem och som liksom "precis håller ihop" med massa insatser och rehab bli det. Så klokt att åka in. Jag håller tummarna för er på fredag 💙

Jag kontaktade veterinären som diagnosticerat skadan och frågade vad han trodde om Shockwaves, för vi hade bra resultat förra gången. Han trodde att det kunde vara bra, och igår var vi på första behandlingen. Sen får han nästa omgång när jag är tillbaka efter semestern. Sen en tredje gång och så får vi se om vi kör en gång till (i s f fjärde) innan ÅB i slutet av Augusti. Det känns ändå bra med ngn sorts behandling faktiskt. :)

Vi är på kliniken nu.
Inflammation båda bakknäna, halt vänster bak. Väntar på att bedövning ska verka nu.
Förmodligen är det som ni sa, att osteopaten tagit bort låsningar och så har grundproblemet dykt upp.

Kan det varit så att rehaben hade behövts backats också efter osteopatbesöken? Att kompensationer tagits bort så helt andra områden blivit överansträngda av helt ny aktivitet i delar som skyddats innan dessutom?

Hoppas ni blir klokare under dagens gång ❤️

Hältan inte bättre av senaste bedövningen. Nu är vi nere på kotan 🤔 hon är väldigt svullen i det benet, förmodligen en ny spark.. kommit senaste två dagarna. Om det hänger ihop med hältan eller inte vet vi inte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka