Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja det lär vara bättre med endast traktbrodd ur det perspektivet, men tänker att det beror på hur halt ni har det? Generellt det bästa att endast ha brodd när de verkligen behövs, dvs hålla på ur och i under vintern beroende på underlaget.Har broddat på ponnyn fyra brodd fram och två bak men funderar nu utifrån hennes kotledsinflammation om det är bättre att ha två fram också istället för två pga glidmomentet?
Någon som har erfarenhet?
Har mailat min veterinär men väntar på svar fortfarande.
Just nu är det rätt underkylt i hagen pga allt regn som kom innan minusgraderna. Så vill att hon har brodd fram tills det blir töväder igen. Men borde räcka med endast brodd i trakten just nu. Men när det är isgata så räcker det knappt med två fram där vi borJa det lär vara bättre med endast traktbrodd ur det perspektivet, men tänker att det beror på hur halt ni har det? Generellt det bästa att endast ha brodd när de verkligen behövs, dvs hålla på ur och i under vintern beroende på underlaget.
Ett alternativ då (beroende på hur halt det är såklart) kan vara att ha fyra brodd i varje sko men blindbrodd i tån och isbrodd i trakten. Blir ett litet mellanting. Det allra bästa är att ha så lite som möjligt och ta ur broddarna så fort de inte behövs. Dock kan det vara svårt att få i tåbrodden om skon har använts utan brodd och blivit sliten i tån.Just nu är det rätt underkylt i hagen pga allt regn som kom innan minusgraderna. Så vill att hon har brodd fram tills det blir töväder igen. Men borde räcka med endast brodd i trakten just nu. Men när det är isgata så räcker det knappt med två fram där vi bor![]()
Ja, vi är många.Jag beklagar förlustenTa hand om dig, vi är för många här som vet hur ont det gör
![]()
Beklagar din förlust. Så sorgligt...
Fick svar från veterinären nu. Hon skulle visst sättas igång med 10 min från start och sedan ökning med 3 min per vecka. Tänk att man kan tolka så tokigt..Hur skulle ni tolka den här texten:
Trav och även galopp ca 10 minuter ca 2-4ggr/vecka. Öka ca 3 minuter/vecka. Börja med att rida henne primärt på raka spår och större böjda spår. Små volter då och då.
Bakgrund: Dubbelsidig kotledsinflammation och behandlad med kortison, därefter promenad för hand i fyra veckor. Vid återbesök UA och denna text för igångsättning.
Tolkar ni den som att hon från start ska trava/galoppera 10 min och med ökning på 3 min per vecka?
Eller tolkar ni att slutmålet inför nästa besök är 10 min trav/galopp och att vi ska starta med 3 min för att sedan öka varje vecka?
Har mailat veterinären och vill dubbelkolla men har inte fått svar ännu.
Jag tolkade det som sistnämnda men inser nu att texten går att tolka på två olika sätt?
Tolkar det absolut som trav och galopp 10 min från början och sedan öka 3 min/vecka.Hur skulle ni tolka den här texten:
Trav och även galopp ca 10 minuter ca 2-4ggr/vecka. Öka ca 3 minuter/vecka. Börja med att rida henne primärt på raka spår och större böjda spår. Små volter då och då.
Bakgrund: Dubbelsidig kotledsinflammation och behandlad med kortison, därefter promenad för hand i fyra veckor. Vid återbesök UA och denna text för igångsättning.
Tolkar ni den som att hon från start ska trava/galoppera 10 min och med ökning på 3 min per vecka?
Eller tolkar ni att slutmålet inför nästa besök är 10 min trav/galopp och att vi ska starta med 3 min för att sedan öka varje vecka?
Har mailat veterinären och vill dubbelkolla men har inte fått svar ännu.
Jag tolkade det som sistnämnda men inser nu att texten går att tolka på två olika sätt?
Ja jag förstår inte heller hur man skulle tolka det annorlunda?Tolkar det absolut som trav och galopp 10 min från början och sedan öka 3 min/vecka.
Jag tror jag förstår hur man kan tolka det, om man tolkar första meningen som att 10 minuter är målet och att "öka 3 minuter i veckan" är för att nå det målet, då kan man nog tolka det så. Jag tolkade det inte så men när jag delade upp det på det sättet förstår jag att man kan tänka fel där.Ja jag förstår inte heller hur man skulle tolka det annorlunda?
Kan du inte köra in honom dagen innan?Veterinären vill att vi gör en gastroskopi på min Z. 16 h svält… jag lider redan med honom. Och med mig, han kommer inte vara kul att lasta iväg och åka med när han är utsvulten och inte fått varken frukost eller gå ut
Jättegulliga stallkompisar går med på att ställa in kvällsfodringen den kvällen Z svälter dock. De ger sina extra mat samt halm vid intag så han ska slippa triggas av att övriga får och inte han. Så himla snällt. Men morgonen lär bli ett trauma - när människorna glömmer bort att släppa ut honom till frukosten…
Kliniken är bara dagöppen. Så inte en enda häst eller människa där på natten tyvärr.Kan du inte köra in honom dagen innan?
Det är hemskt att svälta dom.
Veterinären vill att vi gör en gastroskopi på min Z. 16 h svält… jag lider redan med honom. Och med mig, han kommer inte vara kul att lasta iväg och åka med när han är utsvulten och inte fått varken frukost eller gå ut
Jättegulliga stallkompisar går med på att ställa in kvällsfodringen den kvällen Z svälter dock. De ger sina extra mat samt halm vid intag så han ska slippa triggas av att övriga får och inte han. Så himla snällt. Men morgonen lär bli ett trauma - när människorna glömmer bort att släppa ut honom till frukosten…
Z är en rätt arg (underdrift) ponny när han är hungrig. Eller har ont. Och är dessutom konvalescent i sjukhage sedan i somras. Så det finns EN ljusglimt i hans liv just nu - mat. Så han kommer utan tvekan vara mycket upprörd utan mat. Och sannolikt ha ont i magen med.Jag gjorde gastroskopi på min häst för några veckor sedan. Det gick över förväntan med att ha svält och då är min extremt matfixerad.
Men när vi kom in till kliniken så kastade hon sig över kutterspånet i boxen så vi fick ställa henne i en box utan strö, då stod hon och slickade på golvet…![]()