Bukefalos 28 år!

Skänkelvikning i trav

Tja kroppspråket funkar bra tills man kommer upp.

tömkörning är då mer likt ridningen o klarar man av det så är det ett bra sätt.
Har tyvärr insett först i år att det folk menar med tömkörning är mer longering med 2 linor o nästan uteslutande på volt.
Jag använder det ute för att hästen ska våga gå utan mig vid sidan o att den kan få en tidig erfarenhet av Världen som ger självsäkerhet.
De får t o m galoppera så fort som jag klarar av att hänga med.
Jag tvingar inte kusen att galoppera i min promenadtakt som du menade att en unghäst skulle klara av innan man red ut den.

Jag fattar inte vitsen att börja med stor tvärning annat än i nödsituationer.

Att flytta sig har den unga hästen lärt sig i boxen o i stallgången så ordet "flytta dig" kan man också använda, utan att kräva att en specifik kroppsdel ska flytta sig - överkurs.
 
Tja kroppspråket funkar bra tills man kommer upp.

tömkörning är då mer likt ridningen o klarar man av det så är det ett bra sätt.
Har tyvärr insett först i år att det folk menar med tömkörning är mer longering med 2 linor o nästan uteslutande på volt.
Jag använder det ute för att hästen ska våga gå utan mig vid sidan o att den kan få en tidig erfarenhet av Världen som ger självsäkerhet.
De får t o m galoppera så fort som jag klarar av att hänga med.
Jag tvingar inte kusen att galoppera i min promenadtakt som du menade att en unghäst skulle klara av innan man red ut den.

Jag fattar inte vitsen att börja med stor tvärning annat än i nödsituationer.

Att flytta sig har den unga hästen lärt sig i boxen o i stallgången så ordet "flytta dig" kan man också använda, utan att kräva att en specifik kroppsdel ska flytta sig - överkurs.

Givetvis måste man använda de hjälper man ska uppsuttet. Men det jag menade var att om man tar det för hand, i träns, kan man de första handfulla gångerna det behövs förstärka med kroppspråk och fysisk kontakt a la hur man gjort då man flyttat i box etc.

Tömköra ute är super för ynglingar, håller med. Ser det inte som skolning inom dressyr dock iom däckeln och tömmens fixering. Men det är fint till miljöträning om man vill ha dem i hyfsad form alt inte kan skicka fram dem.

Det är inte svårt för hästen att flytta vald kroppsdel, inte för en ryttare att greja det heller. Det kräver dock ett signalsystem gjort för det. Det är otroligt basic och logiskt för hästen. Innan de är redo för sånt gör man inte skänkelvikning etc.

Jag brukar rida ut unghästar ja. Innan de är skolade. Gärna som del i insittning/inridning.
Dock har jag jobbat lite annorlunda med ett specialfall som var farlig. Det vet du om. Så jag har aldrig förespråkat att skola hästar så högt innan man sitter på dem. Larv!
Mitt specialfall är idag 8 år och mår alldeles utmärkt.
Den biten kan vi väl lämna iom att det har noll och intet att göra med sk-vikn?

Vi ser kanske olika på vad som är stor tvärning. För mig är det något bra att stretcha hästarna och öva upp balans och koordination. Det kanske ibland kan kräva mer tvärning än man ser på banan eller mer böjning(inte i sk-vikn) etc.
Därför kan jag variera grad av tvärning tex.
Givetvis börjar man inte flytta mycket på en som är grön. Men iaf så det händer ngt.
Jag ser många där man gnetar och tjatar och hästen bara står emot. Där hade jag då något steg kunnat flytta mer. För att sen återgå till normalt. Då fattar hästen ofta att det kanske inte var läskigt, jobbigt etc att flytta sig det där man bad om först iom att det faktiskt var möjligt att flytta ännu längre.
Ibland har de en mental spärr där och tror att de ska välta, det ska vara tokjobbigt etc.
Då visar man att det gick ju bra och sen kan man tvära normalt utan motstånd.
 
Jag har för mig att du tidigare skrivit att du inte ens rider sk. vikning utan bara skolor eller flytta så mkt det går.
Det rimmar med det du nu skriver.
 
Först och främst håller jag med de som säger att hästen ska fram. Lägger du till skänkeln ska hästen "säga" -Jag vill fram!. Jag bytte tränare för ett år sedan som i princip jagade mig runt halva Småland som första åtgärd och "helt plötsligt" har skolorna börjat funka. Och jag får aldrig mer "bakom lod" som kommentar vid tävling.

Sen tycker jag allt sitter ihop. Får jag till ett bra hörn, med ordning på bakbenen så har jag mycket bättre förutsättningar för en bra skänkelvikning och tvärtom. Sladda genom hörnet och skänkelvikningen, öppnan eller vad jag ska göra blir skit.
 
Jag skulle vilja lägga till blicken och överlivet också. Sitter man och stirrar ner i manen på hästen så blir det bra mycket svårare att ta sig dit man ska, både i skänkelvikning och annat!
 

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 679
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Lutten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 850
Senast: Whoever
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 123
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp