Bukefalos 28 år!

Skänkelvikning, problem.

K

Katleen

Min ponny är 7 år men ganska lite utbildad än, mest riden i skogen. Just nu ligger tyngden väldigt mycket på att lära henne öppnor, slutor och skänkelvikningar. Öppnor är inga problem, slår sig lite ur form men det kommer. Skänkelvikningar är lite svårare, i vänsten varv (flytt för höger) flyttar hon antingen ingenting eller jätte mycket. När hon flyttar jätte mycket sticker hon ut bogen åt vänster, då komprimissar jag med att använda vänster skänkel. Då flyttar hon rätt men blir oftast lite stressad och vill springa. Ponnyn har humör (:devil:) och ibland passar det bara inte. Hon har även mycket motor och hennes bästa sätt att slippa jobba är att springa.. Min tränare säger att hon blir lite irriterad över att jag börjar komma på henne mer och att hon tvingas jobba, jag antar att hon har rätt. Någon som har några bra "skänkelviknings-tips"? :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skänkelvikning, problem.

Jag tror förstås mer på att ponnyn visar lite humör och blir stressad för att hon inte riktigt förstår vad du är ute efter, vad hon förväntas göra, ännu. Som alltid när man först ska lära in något så är det viktigt att man verkligen berömmer och ger efter så fort hästen gör minsta försök att göra det man vill. Dvs. försök inte göra en "hel" skänkelvikning direkt, för vad som händer då är att du ger sidvärtshjälper - ponnyn går lite åt sidan (där bör man då berömma, släppa efter och gå framåt igen för att visa att ponnyn fattat rätt och gjort vad du bad om, sedan sätter man successivt ihop det till längre och längre sekvenser) - de flesta fortsätter dock bara att trycka och göra sidvärtshjälper för att fortsätta skänkelvikningen - ponnyn får då ingen bekräftelse på att den gjort rätt utan hjälperna bara fortsätter och fortsätter (och ökar ofta i intensitet) och ponnyn blir frustrerad och stressad eftersom den tycker att den försöker göra vad ryttaren ber om, men ändå inte blir belönad, snarare tvärtom. Jag vet naturligtvis inte om det är just så du gör, men det är så väldigt många gör...

Mitt tips är att börja i skritt (om du inte redan gör det, men var extremt noga med att inte blockera huvudets och halsens naturliga rörelser med handen!) och att du själv, till att börja med, tänker mer snett framåt än rakt åt sidan, dvs. mycket mindre tvärning än i en "färdig" skänkelvikning. Flytta sedan ett par steg i skänkelvikning - räta upp och rid rakt fram ett par steg för att få ordning på hästen och hitta det bästa utgångsläget för att flytta sidvärts igen - flytta några steg igen - räta upp, osv. Jag tycker det är enklast att träna på det här genom att vända rätt upp på medellinjen, först se till att hästen är helt rak och parallell med långsidan och sedan börja flytta försiktigt en liten bit, rida rakt fram och sedan flytta igen. Så fort du sedan känner att bogen börjar ge sig iväg och/eller att bakdelen börjar släpa efter så räta upp direkt och rid rakt fram tills du fått ordning på allt igen. Är inte ponnyn rak ens innan du börjar flytta kan du nämligen aldrig få till ens en hyfsad skänkelvikning. Och stressar ponnyn iväg framåt så göra bara lugnt en mjuk halt, släpp efter, klappa, lugna ner och gör ett nytt försök.

Allt det här bör dock göras med så lätta hjälper som möjligt. Reagerar inte ponnyn så bra som du vill så avbryt hellre och gör om, istället för att börja använda starkare och starkare hjälper. Det bara stressar och irriterar ponnyn och kan göra att det tar längre tid att få ponnyn att reagera på lätta signaler i framtiden när sidvärtsrörelsen är befäst. Tryck inte krampaktigt med skänkeln hela tiden utan tryck och släpp i takt med skritten, och använd hela underskänkeln (dvs. även vaden), inte bara hälen/sporren. Dra inte heller upp skänkeln genom att vinkla underbenet bakåt från knäet utan flytta hela benet lite bakåt ända uppifrån höften (som om du stod på marken och tog ett litet steg bakåt).

Lycka till med det fortsatta tränandet!
 
Sv: Skänkelvikning, problem.

Har också en bestämd dam som förmodligen aldrig gjort en skänkelvikning innan.
Hon gick antingen rakt åt sidan eller rakt fram.

Jag började i skritt ( åt vänster för höger skänkel), tog ett litet ledande tygeltag med vänsterhanden, flyttade bak höger skänkel lite lite, men använde vänster som framåtdrivande.
Högerhanden ställer hästens huvud lite, men får inte bli hård.
Om inte bakdelen hänger med riktigt så kan ett dressyrspö vara bra att dutta lite med så att du inte drar bak högerskänkel istället.
Om ponnyn går iväg så gör halt, rid rakt fram och börja om.

Hästen måste vara rak när du går in i skänkelvikningen, flytta bara några steg, rakrikta rid fram och flytta sedan några steg till.

Viktigt är att inte bli fast och hård i handen eller trycka krampaktigt med skänkeln eller begära för mkt.
Detta har fungerat på min som numera vet hur hon ska göra.
 
Sv: Skänkelvikning, problem.

Nancy: Det är så jag har börjat, att bara flytta väldigt lite, det har funkat jätte bra och hon lärde sig fort, men nu ska jag få henne att flytta mer (skänkelvikning och inte bara flytta för skänkeln). Jag har tränat nu i några dagar och hon blit bättre och bättre. Hennes problem är att bogen kmr före, men sist jag red för min tränare så red vi väldigt mkt sånt och då insåg jag att jag behövde använda "fel" (den som man inte flyttar år) skänkel också för annars så bara "kastade" hon sig åt sidan. :P men hon har blivit mkt bättre nu och springer inte alls lika mycket :)
tack för ripsen :D
 
Sv: Skänkelvikning, problem.

Jardina: Jag kanske har lärt mig fel, men de jag har lärt mig är att hästen ska vara ställd åt motsatta håll om den ska vara ställd åt nått håll. Dom hjälperna jag använder mest är (flytt för höger skänkel) höger skänkel och vänster tygel, ett lätt (gärna ledande) stod i höger tygel och vänster ben som stopp för bogen. :) Jag fattade inte riktigt, vilken tygel ledde du med? :)
tack för tipsen :D
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 409
Senast: Acto
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 017
Senast: Juli0a
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 799
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 510
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp