Bukefalos 28 år!

Skänkelvikning

Följdfråga 3

OK, följdfråga 3:

Skull någon vänlig själ kunna skriva av vad dressyr-TR skriver om skänkelviking?
 
Sv: Följdfråga 3

Utdrag ur Tr:
Skänkelvikning: I skänkelvikning skall hästen, ställd i nacken från rörelseriktningen och rak i bålen i ett väl avvägt tempo villigt flytta sig sidvärtes undan den inre skänkeln. Det inre benparet skall föras framför och förbi det yttre. Dett yttre benparet trampar mer framåt än sidvärts. Vid skäneklvikning diagonalt över ridbanan skall hästen tväras så mycket, att den är nära paralell med långsidan, men framdelen skall tydligt leda i rörelseriktningen. Det är ett allvarligt fel om bakdelen går före. Hästen skall under skäneklvikningen röra sig på tygeln med bibehållen framåtbjudning och rytm.
 
Sv: Skänkelvikning

Så hela världen gör skänkelvikning på ett sätt och du och Carmen gör på ett annat sätt :eek:
 
Sv: Följdfråga 3

Når det gjelder TR må man også se på programmene sjenkelvikning finnes i, og se linjene som øvelsen skal ris på.

Jeg kjenner ikke de Svenske programmene i detalj, men de Norske er i hovedsak 'oversatt' fra de Svenske, så jeg regner med at det ikke er så store forskjeller.

Tidligere gjorde man ganske 'bratte' sjenkelvikninger, med mye tverring. Det gjør man ikke lenger. Nå rides sjenkelvikning over en lang linje med liten tverring. Eksempelvis fra F til X på en 60m bane, hvilket vil si at man går 30 meter fram og 10 meter til siden, hvor framparten hele tiden skal være ledende, og hesten skal gå med stilling i nakken. Det er kun når bakparten kommer foran, eller man kommer for sent igang at innvendig bak tramper 'forbi' utvendig bak, eller tyngepunktet som mange velger å si. Begge deler (bakparten foran eller for sent igang) er rytterfeil. På 40m bane rides sjenkelvikning fra F til mellom X og G, hvilket tilsvarer mellom 15 og 28 meter lang med 10 meter tverring. Så sånn sett, er sjenkelvikningene på 60m bane 'bedre' enn dem på 40m. Nå skal det legges til at det kun er ett 40m program som har sjenkelvikninger, og at dette er relativt lite brukt.

Sånn til informasjon. Hensikten med at øvelsen er der, er for å teste lydighet.
 
Sv: Följdfråga 3

Lånar då knapp och frågar vidare:
Vad gör ryttaren för att initiera en skänkelvikning?
Vad gör ryttaren när hästen har påbörjat skänkelvikningen?
Ska man (som jag fått lära mig på AR-vis) lägga tyngdpunten i färdriktningen och på så sätt få hästen att (ur balans) komma ikapp en, eller ska man (som jag förstått det, på klassiskt vis) PUSHA hästen genom att sätta sin tyngdpunkt bakåt-utåt och därifrån _trycka ifrån_ i färdriktningen?
Vilket håll tittar ryttaren? I färdriktnignen, eller är hon ställd som hästen, MOT färdriktningen?
 
Sv: Följdfråga 3

På klassisk vis er vekten levende, d.v.s. du bruker den dit det er nødvendig. Akkurat hvilke hjelpere man trenger for å gjøre en sjenkelvikning, avhenger vel av hestens utdanning. Men vekten til bevegelsesretningen, se dit du skal, passe på at hesten går frem, samt regulere og stabilisere er vel sånn hovedsaklig det man må gjøre. Hvor mye/lite, avhenger av hva hesten gjør. Som med alt annet, er den viktigste drivende hjelpen å ikke gjøre noe, så om det ikke skjer noe spesielt som man trenger å korrigere/guide, så sitt i ro.
 
Sv: Följdfråga 3

"På klassisk vis er vekten levende, d.v.s. du bruker den dit det er nødvendig."
Men vad betyder det då, i t ex en skänkelvikning? Vilket håll ska vikten - ska hästen pushas åt rätt håll eller ska den "jaga ifatt" ryttaren åt rätt håll?
Utdanning vet jag inte vad det betyder på svenska, men förklara gärna hur vikten ska användas i de olika fallen.
Det andra hängde jag med på! :)
 
Sv: Följdfråga 3

De flesta "kända" BB-eleverna.
Och även här på forumet har jag ofta sett beskrivningen "Hästen ska följa ryttarens tyngdpunkt" dvs man ska luta sig åt ett håll och då ska hästen gå dit.
Bent själv berättade på en ridkurs om en häst som var så välutbildad att den inte gick att ramla av ifrån, eftersom den var skolad att hela tiden följa ryttaren, så när ryttaren försökte kasta sig av den så klev hästen in under dess tyndpunkt hela tiden. Låter verkligen jättefräckt, men att utbilda en unghäst på detta vis är lite... fel för mig iaf.
 
Sv: Skänkelvikning

Satt nyligen och tittade på Bents andra videoband. Han visar där voltarbete ( rätta mig om jag har uppfattat allt fel nu, banden är på tyska och hans gammalmodiga tyska är ibland svår att förstå) Han beskriver där samma sak som jag resonerar. Sitt mitt över hästen och betona det sittben du behöver. Dvs det handlar inte om att lägga vikt i sittbenen utan enbart en lätt påverkan.

På videon säger han att sitter man för mycket till inner så skjuter man hästen ut från volten och om man sitter för mycket på ytter så trycker man också hästen ut från volten. Och vi människor har väldigt lätt för att överdriva våra signaler på hästen. För det mesta är vi ju inte övertydliga i vårt kroppsspråk för hästens skull, utan för vår egen.

För mig blev ridningen mycket lättare när jag slutande tänka vikt på dittan eller dattan sittben. Sitta mitt över hästen och ta med hästen dit jag ska är mycket lättare.

I skänkelvikningen sitter jag alltså mitt över hästen, använder sidförande skänkel och tar med mig hästen åt det håll jag vill. Har tagit fasta på Belasiks beskrivning, att det i lagom tempo och tvärning är en bra lösgörande övning för bakdelen.
 
Sv: Följdfråga 3

det handlar inte om att luta sig åt färdhållet utan att fokusera ditåt(tänka ditåt)
med hjälp av tygeln,höfterna och benen förflytta sig åt färdhållet.
har du ngnsin sett BB sitta på snedden lutad åt ett håll???
 
Sv: Skänkelvikning

Skulle vara intressant med fler svar på hur hästen är ställd, och hur den håller sina höfter när den gör skänkelvikning...
 
Sv: Följdfråga 3

Har ni nånsin funderat över vad erfarenhet är?
Vad ni delger är teorier återgivna i andra, tredja eller kanske i ännu flera steg.
Rid in till en attackerande tjur och luta er inåt för att sticka kniven i nacken på den, vad skulle hända om hästen "jagade" i kapp vikten? Och nu ligger även ytterskänkel mot hästen och håller ryttaren på plats.
Sen rättar ryttaren på sig och tar hästen sidvärts utåt i galoppen.
Tror ni att han för en bråkdel av sekund använder någon av era teorier?
Nop, han rider.
 
Sv: Skänkelvikning

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Det låter som om du fått flera åsikter i hästen ställning. Det enda jag har hört om skänkelvikning är att hästen ska vara ställd i nacken från rörelseriktningen och med rak kropp. Men eftersom hästen rör sig så rör sig även höfterna på den. Jag tror också att de flesta hästar böjer sig i viss mån i bålen runt sidförande skänkel.

Vad gäller tjurfäktning så tror jag att hästen har viss självbevarelsedrift. Och jag misstänker att ryttaren vill att hästen ska gå så nära tjuren som möjligt så att han når djuret med div verktyg. Lutar han sig då mot tjuren och hästen går undan vikten så kommer inte ryttaren nå tjuren med sina verktyg. Jag misstänker också att hästen har en så pass bra balans, då den förmodligen är välskolad (och skulle få uppriven buk om den inte var det) och kan hålla sig på lagom avstånd från tjuren trots att ryttaren hänger med tyngdpunkten långt utanför hästens kropp.

På tjurfäktningsarenan kan man se rätt hårdhänt ridning också, av naturliga anledningar. Jag har sett förflyttningar i tjurfäktning med hjälp av kraftiga tygeltag. Jag tycker det är alldeles för många saker som talar mot att jämföra tjurfäktningsridning på arenan med ridning på ridbana utan ilsken tjur.

Sedan blev jag ju nyfiken, som vanligt, hur mycket har du tjurfäktats Antti? Det måste ha varit en del tycker jag det låter som. Map teorier i flera steg.
 
Sv: Följdfråga 3

pallas_athena skrev:
det handlar inte om att luta sig åt färdhållet utan att fokusera ditåt(tänka ditåt)
med hjälp av tygeln,höfterna och benen förflytta sig åt färdhållet.
har du ngnsin sett BB sitta på snedden lutad åt ett håll???
Det var länge sen jag var på kurs hos någon barocktränare, och på den tiden var jag så full av beundran eftersom jag inte kunde ett sk*t om ridning och var totalt okritisk :D
Så jag minns bara vad som sades.
Men jo, i princip så lärde en tränare sin elev att luta sig inåt i slutan och sitta tyngre på inner sittben, detta skulle få hästen att gå åt det hållet och böja sig i sidan.........
Men om du menar att detta är fel, hur menar du att det är då? Hur ska den korrekta ryttaren inverka på den gröna hästen, för att automatiskt och logiskt få den att förstå, att den nu ska byta riktning, fast inte med nosen först utan med hela kroppen.

Svea - jag förstår inte riktigt din fråga men jag kan försöka svara som jag tror? När höger bakben lämnar marken i en "båge" framåt-åt sidan, så tiltar hästens bäcken lite medsols, dvs högersidan sjunker och åker fram. Vänstersidan är i förhållande till höger lite mer upp och bak.
Jag är då mer intresserad hur hästens ryggrad ser ut i detta skede - för ryggraden sitter ju fast i bäckenet, så om bäckenet har roterat har ju ryggraden också gjort det (i länden i alla fall).
Kontra-roterar hästen ryggen längre fram då?
Eller åt vilket håll pekar pinnarna i manken? (Detta är rätt intressant eftersom vi då får reda på hur sadeln påverkas, och därmed ryttaren, bäst och säga det så ingen tror att det bara är en massa teoretiskt bullshit som inte går att använda i verkligheten...)
 
Sv: Följdfråga 3

Jag brukar inte heller jaga tjurar med knivar, men jag är övertygad om hästens förmåga att lära sig att följa olika hjälper, även om de är fullständigt ologiska.
Min häst vet inte vad "Kan du säga tack?" betyder men hon vet att hon får godis om hon gör en viss rörelse med kroppen. Inte är detta naturligt, men likväl har hon lärt sig det.
Vad jag är ute efter är LOGISK ridning, hjälper som är enkla för hästen att förstå och följa.
Hjälper som får unghästen som aldrig blivit riden, att göra rätt.
TJurfäktningshästar får säkert lära sig andra saker med tiden (ur ditt inlägg kunde jag dock tyvärr inte utläsa på vilket sätt hästen reagerade på ryttarens lutningar och HUR ryttaren lutade sig - han kan luta sig rätt mycket åt ena hållet utan att förändra sin tyngdpunkt, bara genom att putta ut arschlet lika mkt åt andra hållet - enkel fysik) men min alldeles enkla dressyrhäst behöver inte lära sig sådana saker. Hon kan få fortsätta med de enkla, automatiskt-logiska hjälperna. Där 2+2 blir 4 liksom =)
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 300
Senast: iNHALE
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 481
Senast: Oknytt
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 831
Senast: Ramona
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
938
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp