Bukefalos 28 år!

Skänkelvikning

Sv: Följdfråga 3

jag börjar med en ung häst med longer arbete och mycket nh.
så när jag sitter upp skall ja kunna svänga med tryck från tygeln.och böja med yttertygeln.

samma öppna o sluta lär jag in från marken först.
 
Sv: Skänkelvikning

Jag menar vilken höft som leder!

Jämför t ex sluta där inner höft leder.
 
Sv: Skänkelvikning

Inner fram leder i sluta.
Inner bak flyttar fram bara för att den finns där och kan inte lämnas.
 
Sv: Följdfråga 3

Antti skrev:
Har ni nånsin funderat över vad erfarenhet är?
Vad ni delger är teorier återgivna i andra, tredja eller kanske i ännu flera steg.
Rid in till en attackerande tjur och luta er inåt för att sticka kniven i nacken på den, vad skulle hända om hästen "jagade" i kapp vikten? Och nu ligger även ytterskänkel mot hästen och håller ryttaren på plats.
Sen rättar ryttaren på sig och tar hästen sidvärts utåt i galoppen.
Tror ni att han för en bråkdel av sekund använder någon av era teorier?
Nop, han rider.

Det där köper jag faktiskt helt!
Ibland blir jag bara urtrött på alla diskussioner om teknik. Nu är jag inte AR-ryttare (vad nu det egentligen är...) men teknik diskuteras mycket i alla dicipliner. Jag tycker att känslan glöms bort. Man måste lära sig att känna vad hästen för stunden behöver för hjälp. Och som Antti menade (tror jag...) det kan ingen lära en. Det kan man bara lära sig själv. Erfarenhet...!
 
Sv: Följdfråga 3

Jaha. Då är vi olika. Jag behöver veta vad jag ska göra, för att isolera detta nya från allt gammalt skit jag har kvar i kroppen som autopiloten styr. Sen berhöver jag gå ut och testa det, mäta det och utvärdera det, vad blev bättre?
Om många saker blev bättre och jag vill använda det nya i min ridning, så praktiserar jag det ett tag. Sen efter en tid, så blir det det du kallar "känsla".
Allas känsla är inte rätt från början. Många gör fel by instinct.
 
Sv: Skänkelvikning

Hm... men hästen är ju rakställd. Vem i hela fridens namn har sagt detta till dig?
Rörelsemekanismen är ju den samma vara sig hästen rör sig framåt, bakåt eller sidvärtes. Finns väl ingen led som rullar i sidled hur man än bär sig åt....

Kan du komma med kliniska bevis tack! :)

/cj
 
Sv: Skänkelvikning

Äsh, strunta i henne bara, hon rår inte för att hon är som hon är, le och se glad ut bara och kom ihåg ordspråket: Om du pratar med en idiot så se till att den inte gör detsamma :-)
 
Sv: Skänkelvikning

Om hästen belastar leden snett tas mer vikt upp av ligamentet på den motsatta sidan (blir det va?). Lite beroende på vad det är för sorts led ser uppbyggnaden olika ut.

Tex knäleden (hos människan) är i utsträckt läge en gångjärnsled (kan bara röra sig framåt-bakåt), men i böjt läge (då ligamenten slappas något) kan benet röra sig åt sidorna litegranna.

MCP-leden (knogen hos människan, kotan hos hästen) är hos männsikan en inskränkt kulled. Det betyder att den i rakt läge kan röra sig nästan hur som helst (som höftleden eller axelleden), men i böjt läge kan den bara röra sig framåt-bakåt. Det beror på att ligamenten runt leden stoppar kulledens rörelse i böjt läge.

Åter till vad det vad du funderade över. Om belastningen kommer snett (från sidan på en gångjärnsled) på leden gör det att belastningen blir många gånger högre än om belastningen hade kommit i ledens rörelseriktning (rakt bakifrån på en gångjärnsled).

Är det inte lederna vi ska skona med vår ridning? Då får vi alltså se till att belastningen på lederna blir så skonsam som möjligt, dvs lägga den i ledens rörelseriktning.
 
Sv: Skänkelvikning

Nej. Vad jag vet gör jag ev skänkelvikningar på samma sätt som alla andra.
 
Sv: Skänkelvikning

psycho
Tack för ett bra svar... mwn jag kan nog inte hålla med riktigt riiiiktigt... det måste bli ett vrid moment för att det skall bli en skada. OCH givetvis, om hästen vrider hoven fortfarande på marken innan lyfter, så blir det ju så... Jag satt på huk en gång, vred mig och reste mig snabbt upp... och ledbandet fick sig en rejäl smäll. Men jag hade ju foten kvar på marken och min tyngd och vridmomentet var anledningen till skadan. En inte ovanlig syn är ju att häsens ena eller båda bakben vrider sig inåt i skritten och sen kommer lyftet... Men då spelar det ingen roll i vilken gångart eller övning man gör, det bli endå belastning... Hmmm... så har man en korrekt häst som lyfter utan vrid, då borde en skänkelvikning inte utgöra nåt hot om den utförs korrekt... eller är jag bara en optimist... :)

hopplapålle

/CJ
 
Sv: Skänkelvikning

Men det är ju inte när hästen lyfter benet problemet uppstår utan när den sätter ned med hovens utsida först som det blir ett felaktigt rullningsmoment?
Jag är tyvärr jättedålig på att förklara i ord (ritar helst eller gör en sketch :)).
Iallafall när den instruktören jag hade då och jag talade om det så sa hon att man tagit bortskänkelvikningar ut tävlingsprogrammen i Tyskland (tror jag det var) just på grund av detta. Om det är sant eller inte vet jag inte, men det kanske någon annan här har koll på?
Isåfall så lär det ju varit någon som gjort en vetenskaplig undersökning och kommit fram till att det var skadligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Skänkelvikning

Antti skrev:
Inner fram leder i sluta.
Inner bak flyttar fram bara för att den finns där och kan inte lämnas.

Om man med "leder" menar det ben som för hästen framåt så är det väl ändå ytter bak som gör det i sluta, och inner bak i öppna. Då kan jag hålla med om att inner bak flyttas för att ge plats åt ytter bakben.

När jag hör uttrycket "vilket ben som leder" så tänker jag automatiskt på vilket ben som arbetar mest vad gäller att ta upp vikt resp skjuta på framåt och det bör ju aldrig vara ett framben.

Menar man däremot vilket ben som bör visa rörelseriktningen så tycker jag också att det är inner framben.

Slutsatens för min del borde bli att det är ytter bak och inner fram som ska engageras i en sluta.

Och i en öppna blir det tvärtom, ytter fram och inner bak.

mvh Jessica
 
Sv: Skänkelvikning

Förresten, skänkelvikning rider jag på samma sätt som en öppna, fast jag flyttar bak innerskänkel tillräckligt för att hästen ska förstå att han flytta rumpan så kroppen blir rak.

Jag tränar en hel del på att växla mellan öppna, skänkelvikning, sluta, förvänd sluta etc för att få flyt i övergångarna. Det fungerar väldigt bra och jag upplever det som att det stärker mycket.

Jag bibehåller samma ställning trots att jag rider i snirklar och figurer på ridbanan. Emellanåt låter jag hästen gå över i skänkelvikning bara för att känna att jag har koll på var bakbenen befinner sig, och att jag kan påverka dem som jag vill.

mvh Jessica
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skänkelvikning

fast med uttrycket leder så menar man ju först givetvis.
 
Sv: Skänkelvikning

Tack för ett vettigt svar Carmen då vet jag att du inte är en idiot iallafall :p
 
Sv: Skänkelvikning

fio skrev:
fast med uttrycket leder så menar man ju först givetvis.

Det var inte självklart för mig, men jag kanske är extra spåndum. :angel:

För mig kunde "leder" varit lika med "driver framåt", alltså det ben som är mest aktivt och därmed leder rörelsen framåt.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 300
Senast: iNHALE
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 481
Senast: Oknytt
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 831
Senast: Ramona
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
938
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp