Jante2020

Trådstartare
Hej!
Jag återvändande vuxen ryttare och det är mycket att lära om.
Hur gör ni med benen ? Kramar ni om hästens mage mest hela tiden?
Jag förstår självklart att man måste skänkla, men jag vill också ha en stabil sits utan att spänna benen eller låta de hänga för långt fram så att man "sitter i stol".
Tips?
 
Oj, det tycker jag är svårt att säga exakt hur jag gör, men är inte helt avslappnad i benen, men inte heller helt spänd heller. Det är någon slags balansgång där.
Sen använder jag skänklarna när jag antingen vill byta gångart, få hästen att forma sig och mycket mer som jag tycker är svårt att förklara i text. Det finns säkert någon här på buke som kan förklara det bättre än vad jag kan.

Kanske @Cherarriduracell om jag inte missminner mig jobbar som ridlärare också, men mitt minne kan svika mig. 😅 🙈
 
Jag skänklar inte hela tiden. På storhästen har jag benen emot hennes mage utan tryck, och när jag vill att hon ska göra något är det främst med sitsen men till viss del skänklarna jag använder. På den lilla islänningen når jag nästan nedanför magen och jag försöker inte få benen att vara emot hela vägen.

När jag vill att hästarna ska trava skänklar jag i travtakten. Skänklar jag med bägge benen samtidigt (från skritt) ökar de bara skritten. Ska de galoppera skänklar jag med ytterskänkeln något längre bak och ändrar sitsen, hur vet jag dock inte.

Jag har den mesta av tyngden i stigbyglarna, tycker att jag sitter mest stabilt så även när hästen studsar eller byter gångart. Mestadelen av stabiliteten sitter dock i bålen.
 
Hej!
Jag återvändande vuxen ryttare och det är mycket att lära om.
Hur gör ni med benen ? Kramar ni om hästens mage mest hela tiden?
Jag förstår självklart att man måste skänkla, men jag vill också ha en stabil sits utan att spänna benen eller låta de hänga för långt fram så att man "sitter i stol".
Tips?
Det finns olika traditioner som förespråkar olika mycket inverkan av både hand och skänkel tex tyskt, engelskt, klassiskt. Men det är bra att börja fundera över sin målbild och välja en tränare som stöttar den linjen.

Min målbild är att rida med lite inverkan av hand och skänkel, jag tränar mycket på att kommunicera med sitsen. Då menar jag att slappna av eller spänna sätet och bålen, använda min vikt, och framför allt -träna så jag blir mer liksidig. I allt detta använder jag skänkel som en förstärkning om hästen inte förstår.
 
Hej!
Jag återvändande vuxen ryttare och det är mycket att lära om.
Hur gör ni med benen ? Kramar ni om hästens mage mest hela tiden?
Jag förstår självklart att man måste skänkla, men jag vill också ha en stabil sits utan att spänna benen eller låta de hänga för långt fram så att man "sitter i stol".
Tips?
Skänkeln ska hänga avslappnad runt hästen. Tänk dig två blöta disktrasor som hänger.

Balansen ska man ha i bålen. Kniper du med benen stör du hästens rörelser, du blir mindre följsam i höftlederna själv och kommer pga det inte ner i sadeln korrekt utan hamnar ovanpå hästen.
Om du kramar om hästen som ett konstant grundläge kommer du behöva använda mer kraft när du väl vill säga ngt med skänkeln.
Visst kan man behöva knipa till ibland för att inte åka av om ngt sker etc. Men grundläge bör vara att balansen sitter i bålen, inte i skänkel eller genom att dra sig ner med hjälp av tygeln.

Jag lär alltid ut att hästen ska bibehålla den takt, tempo, gångart som jag ber om utan att jag måste vara där och nöta med skänkeln.
Den ska endast upphöra med sin uppgift när jag ber dem sluta med det.
Under inlärning får jag då använda skänkel när hästen inte gör det jag vill. Men jag försöker få den att förstå att om den fortsätter så gör den rätt och jag behöver inte vara där och fippla hela tiden.

Skänkeln är ju negativ förstärkning. Och då måste hästen få bli kvitt den när den gör rätt, tycker jag. Jag vill ha ett grundläge med så lite negativ förstärkning som det går.
 
Hej!
Jag återvändande vuxen ryttare och det är mycket att lära om.
Hur gör ni med benen ? Kramar ni om hästens mage mest hela tiden?
Jag förstår självklart att man måste skänkla, men jag vill också ha en stabil sits utan att spänna benen eller låta de hänga för långt fram så att man "sitter i stol".
Tips?

Aldrig sitta och krama. Du kan säga något till hästen = skänkla. Eller vara tyst = skänkeln är mjuk och följsam. Samma med handen, när du inte vill säga något till hästen så är handen mjuk och följsam.

Alla hjälper är tysta till du ber hästen om något, då använder du hjälpen, och sedan tystnar du igen. Du småhänger inte i tygeln, och klämmer inte med skänklarna.

Du sitter på trekanten - sittben och blygdben. Överskänkeln ligger an emot sadeln utan att klämma, och underskänkeln är följsam. Balansen är i bålen, så kläm inte fast dig själv i sadeln med benen - det blir obekvämt för hästen och du blir spänd i hela sitsen.

Testa Centrerad Ridning om du får chansen, eller läs lite och se om de förklaringsmodellerna passar dig. Det är mkt fokus på just följsamheten, balansen och att komma rätt i sadeln.
 
Skulle jag sitta och klämma med benen hela tiden så skulle det på ena hästen gå fortare, fortare och fortast medan andra om hon var i brunst inte vilja ta ett steg efter ett tag och om inte brunstig så som den andra hästen.
 
Skulle jag sitta och klämma med benen hela tiden så skulle det på ena hästen gå fortare, fortare och fortast medan andra om hon var i brunst inte vilja ta ett steg efter ett tag och om inte brunstig så som den andra hästen.

Kom att tänka på min gamla vallack en gång. Han var ändå rätt snäll och förlåtande mot folk han kände. Men en vän till mig skulle rida lektion för en AR-instruktör som resandes ett bit ifrån och skulle ha en workshop. Det var nåt problem med vännens häst så hon lånade min gamling.

Instruktören ska att hon skulle låta skänklarna gunga i takt med rörelsen, så hon satt liksom där och småskänklade och småskänklade, och jag bara såg hur vallacken började surna till. Efter två-tre varv gick han i strejk och bara ställde sig i ett hörn. :rofl:

Jag var ju där och bad henne bara sluta skänkla om hon inte ville nåt... Tror inte det riktigt var instruktörens intention med övningen kanske. Men hästen tjurade hela passet sen och gick emot, det är därför jag minns det fortfarande. Det var en mjuk och fin ryttare annars, och verkligen inga hårda tag, men det där tjatandet kan vara störigt! :cool:
 
Kom att tänka på min gamla vallack en gång. Han var ändå rätt snäll och förlåtande mot folk han kände. Men en vän till mig skulle rida lektion för en AR-instruktör som resandes ett bit ifrån och skulle ha en workshop. Det var nåt problem med vännens häst så hon lånade min gamling.

Instruktören ska att hon skulle låta skänklarna gunga i takt med rörelsen, så hon satt liksom där och småskänklade och småskänklade, och jag bara såg hur vallacken började surna till. Efter två-tre varv gick han i strejk och bara ställde sig i ett hörn. :rofl:

Jag var ju där och bad henne bara sluta skänkla om hon inte ville nåt... Tror inte det riktigt var instruktörens intention med övningen kanske. Men hästen tjurade hela passet sen och gick emot, det är därför jag minns det fortfarande. Det var en mjuk och fin ryttare annars, och verkligen inga hårda tag, men det där tjatandet kan vara störigt! :cool:
Detta! Gud så många ryttare som sitter och "småskänklar" som mer eller mindre ett ticks, utan att det egentligen har någon effekt, men det känns som de tror att de skulle tappa samling eller framåtbjudning om de inte var där och konstant naggade?
Inte konstigt hästar blir skänkeldöva, tänker att det handlar just om att de inte får någon förstärkning för vad som egentligen är önskvärt beteende när skänklarna ligger an och helt enkelt slutar lyssna på det.
 
Detta! Gud så många ryttare som sitter och "småskänklar" som mer eller mindre ett ticks, utan att det egentligen har någon effekt, men det känns som de tror att de skulle tappa samling eller framåtbjudning om de inte var där och konstant naggade?
Inte konstigt hästar blir skänkeldöva, tänker att det handlar just om att de inte får någon förstärkning för vad som egentligen är önskvärt beteende när skänklarna ligger an och helt enkelt slutar lyssna på det.
Det är många som är omedvetna om vad de gör både med hand och med skänkel.
Och folk vet inte om hjälpen gått igenom eller ej.
Det gäller handen lika mycket. Kanske nästan än mer i många fall. Man utbildar ju folk till att upprepa tygeltag tills det går igenom. Inte att bibehålla samma tygeltag tills det går igenom. Hur ska hästen då veta när den gör rätt? När man tar och ger oavsett respons från hästen..
Det blir knepigt för både häst och ryttare med den inkonsekvensen.
 
Kom att tänka på min gamla vallack en gång. Han var ändå rätt snäll och förlåtande mot folk han kände. Men en vän till mig skulle rida lektion för en AR-instruktör som resandes ett bit ifrån och skulle ha en workshop. Det var nåt problem med vännens häst så hon lånade min gamling.

Instruktören ska att hon skulle låta skänklarna gunga i takt med rörelsen, så hon satt liksom där och småskänklade och småskänklade, och jag bara såg hur vallacken började surna till. Efter två-tre varv gick han i strejk och bara ställde sig i ett hörn. :rofl:

Jag var ju där och bad henne bara sluta skänkla om hon inte ville nåt... Tror inte det riktigt var instruktörens intention med övningen kanske. Men hästen tjurade hela passet sen och gick emot, det är därför jag minns det fortfarande. Det var en mjuk och fin ryttare annars, och verkligen inga hårda tag, men det där tjatandet kan vara störigt! :cool:
Min häst hade antingen piafferat i den snabbaste takt möjlig eller om de inte också höll emot i handen kutat som en galning. :laugh:

Min tränare hade tränat en häst tom GP. Den skulle säljas och en kvinna reste hela vägen från USA för att provrida. Hon letade GP-häst via förmedlare som bokat allt. När hon skulle sitta upp såg själva uppsittningen rätt obalanserad och osmidig ut. Men tränaren tänkte att "jaja, hon kanske inte ridit på några år". Sen satt hon och lutade sig fram av bara helsike och det slutar med att hästen pinnar på för fort, hon blir rädd, kniper med benen, hästen typ skenar iom att hon både lutar sig fram och kniper. Hon skriker av fasa och undrar hur hon ska få stopp. Tränaren ropar luta dig bak och släpp benen. Men hon har sådan panik att det inte går. Han fick rusa ut framför hästen och hugga tag i tygeln med allt han var värd.
Det blev inget köp..:angel:
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 819
Senast: valy
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
11 835
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
866
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 802

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp