Jante2020

Trådstartare
Hej!
Jag återvändande vuxen ryttare och det är mycket att lära om.
Hur gör ni med benen ? Kramar ni om hästens mage mest hela tiden?
Jag förstår självklart att man måste skänkla, men jag vill också ha en stabil sits utan att spänna benen eller låta de hänga för långt fram så att man "sitter i stol".
Tips?
 
Oj, det tycker jag är svårt att säga exakt hur jag gör, men är inte helt avslappnad i benen, men inte heller helt spänd heller. Det är någon slags balansgång där.
Sen använder jag skänklarna när jag antingen vill byta gångart, få hästen att forma sig och mycket mer som jag tycker är svårt att förklara i text. Det finns säkert någon här på buke som kan förklara det bättre än vad jag kan.

Kanske @Cherarriduracell om jag inte missminner mig jobbar som ridlärare också, men mitt minne kan svika mig. 😅 🙈
 
Jag skänklar inte hela tiden. På storhästen har jag benen emot hennes mage utan tryck, och när jag vill att hon ska göra något är det främst med sitsen men till viss del skänklarna jag använder. På den lilla islänningen når jag nästan nedanför magen och jag försöker inte få benen att vara emot hela vägen.

När jag vill att hästarna ska trava skänklar jag i travtakten. Skänklar jag med bägge benen samtidigt (från skritt) ökar de bara skritten. Ska de galoppera skänklar jag med ytterskänkeln något längre bak och ändrar sitsen, hur vet jag dock inte.

Jag har den mesta av tyngden i stigbyglarna, tycker att jag sitter mest stabilt så även när hästen studsar eller byter gångart. Mestadelen av stabiliteten sitter dock i bålen.
 
Hej!
Jag återvändande vuxen ryttare och det är mycket att lära om.
Hur gör ni med benen ? Kramar ni om hästens mage mest hela tiden?
Jag förstår självklart att man måste skänkla, men jag vill också ha en stabil sits utan att spänna benen eller låta de hänga för långt fram så att man "sitter i stol".
Tips?