Skaffa häst utan transport?

PonnyMajsan

Trådstartare
Hej har ingen aning om tråden ligger rätt isf får nån gärna flytta på den, men till frågan. Kan man skaffa häst utan transport?:)
 
Sv: Skaffa häst utan transport?

Klart man kan! Det finns massor av hästägare som inte har transport. Det finns att hyra och har man tur och har snälla stallkamrater (det har inte mina ;)) kan man få låna transport.
 
Sv: Skaffa häst utan transport?

Klart man kan!

Jag har inte ägt transport till mina tidigare hästar för det har alltid funnits att hyra i min närhet. Tyvärr så la alla ner den verksamheten på alla mackar i min närhet och jag fick till slut låna säljarens släp för att kunna köra hem nya hästen.
Då kändes det väldigt osäkert att inte ha eget släp om hästen tex hade behövt åka in till veterinären, så jag köpte ett släp och det var rätt beslut för mig. Är i behov av eget då jag tänkt åka på träningar med hästen längre fram. Har redan hunnit besöka veterinären för vaccination och varit på utställning. Hade jag inte kunnat om jag inte haft eget släp.
Visst kan man äga häst utan, men det underlättar att ha.
 
Sv: Skaffa häst utan transport?

Hur blir det om hästen blir sjuk? Hur gör man när man köper en häst, transporterar säljaren hästen då?
 
Sv: Skaffa häst utan transport?

Förslagsvis hyr du en transport? På vilken sketen bensinmack som helst finnas säkert nån gammal kärra (om man nu vill transportera det käraste man har i en sån) Varför har du fått för dig att man måste ha en transport? Blir hästen sjuk kan du hyra en, ska du åka och träna kan du hyra en osv. Enkelt.
 
Sv: Skaffa häst utan transport?

I första hand tar man veterinären till stallet, i andra hand hyr eller lånar man en transport. Det är mycket viktigare att ha tillgång till en bil som får dra så mycket att man kan hyra de flesta sorters transporter.
 
Sv: Skaffa häst utan transport?

Jag har inte ägt en transport vid köpet av någon av mina hästar (2st). Jag bodde i Stockholm och att få ut en veterinär till stallet - planerat eller akut - var inget jag kände att jag behövde oroa mig över. Jag hade möjlighet att hyra, eller (om det var akut) låna en transport. Försäkringen jag hade på min första häst täckte hästambulans, så det såg jag som en lösning om det varit riktigt akut att få hästen till klinik.

Idag skulle jag dock inte vara pigg på att ha häst utan transport. Jag har flyttat ut i obygden, och har idag ca 6mil (längs inte alltför rolig väg när vinterväglaget slår till..) till klinik. Kliniken är av flera skäl det bästa alternativet, och för att ta mig dit krävs bil (och för hästen transport). De jag hittat som hyr ut transport är ungefär lika långt bort som kliniken (möjligen finns det ca 4mil bort). Jag har ingen som jag vet kan låna ut sin transport akut. (När jag köpte min nuvarande häst stod jag i ett stall där flera hade transporter; oddsen för att någon skulle kunna ställa upp i ett riktigt akut läge var betydligt bättre.) Blir hästen sjuk och behöver vård, vill jag kunna lasta och åka så att vi kommer till veterinär innan läget är så illa att hästen inte kan transporteras säkert (t.ex. kolik). Därför vill jag ha en egen transport.
Till nuvarande häst har det också underlättat på så sätt att jag kunnat lastträna när jag behövt. Han var lättlastad vid köpet (ej resvan), men när vi började åka på lite träning/tävling blev han successivt mer svårlastad. I vintras/våras fick jag börja om helt och hållet, eftersom jag vill kunna lasta och åka med hästen själv. Eftersom jag hade en egen transport kunde jag lastträna dagligen under några månader.
Sen är det klart att det är bekvämt att kunna åka på tävlingar etc utan att leta upp ett släp att hyra först ;) . Men hade jag bott där jag bodde förut, hade det varit ett mindre problem.
 
Sv: Skaffa häst utan transport?

Visst kan man det. Jag har aldrig själv ägt någon transport men lånat en hel del både från vänner och dyra bensinmackar. När jag fick ta ut veterinär akut förra året förberedde jag mig direkt på värsta scenariot och ringde närmsta bensinmack och kollade så att släpet va inne. Typiskt nog va mina vänner iväg med sitt släp som jag annars hade kunnat låna. Mackens släp va inne och efter att veterinären kollat hästen blev det till att åka ner till macken och hämta släpet.

Det är ju smidigt när man bor så som vi gör men bor man avsides så hade jag aldrig tvekat att ha eget släp hemmavid, det är ett måste. Så det beror givetvis på hur det ser ut där du befinner dig och vilka förutsättningar du har att snabbt kunna fixa en transport när något händer.

Där jag står nu är det många som har egen transport och jag har snackat med stallägaren och hon lånar ut vid akuta tillfällen. Jag har kikat lite på transporter till och från men det har inte blivit av ännu att jag köpt eget.
 
Sv: Skaffa häst utan transport?

Jag hade häst i många år utan att ha släp, skulle man iväg så fick man hyra. Köpte eget släp när jag haft stora hästen i ca 3 år, då jag ville kunna köra iväg oftare och träna samt lastträna.

Har nu ett släp till som jag övningskör med inför be kort, blir dock mest lastträning igen då hästen antagligen tycker att detta släpet är för stort och stabilt :rofl:.

Men det går utmärkt att ha häst utan transport, men lite jobbigt om man ska iväg mycket.
 
Sv: Skaffa häst utan transport?

Att ha egen transport är överskattat om du inte verkligen varje vecka ska/kan träna på anläggning där du måste transportera hästen pga avståndet.

En transport kostar ändå en del och är bara en lyxighet utöver allt annat, sen man ska ha råd att använda den också.
Slitaget på bilen ökar också kraftigt samt bensinåtgången vid regelbunden användning. Många gånger måste man dessutom byta bil för att ens få en vettig dragbil..det viktigaste nästan för att det ska kännas säkert är att ha en bra och stark bil! Sen ska det spelas på vikter hit och dit..många tar utökat och det kostar också pengar.
Sen ska man kunna förvara transporten också, det är inte alla stall som erbjuder plats och då får man hyra någon annanstans - ytterligare en kostnad

Jag har en egen transport av enklare modell som vi köpte för ett antal år sen med motiveringen att det är skönt att ha om något akut inträffar..jag kan räkna på mina fingrar hur många gånger vi faktiskt använt den, altså typ aldrig. Just nu är den helt avställd i väntan på antingen renovering eller försäljning.
Vid de där akuta fallen så har alltid veterinär tillkallats till stallet då man inser att det inte är så motiverat att faktiskt transportera en häst vid de där akuta tillfällena alls..
Vid klinikbesök är dem oftast förbokade = gott om tid att även boka en transport att hyra

Att hyra transport är dessutom väldigt tryggt (men inte av privata!!) då man därigenom betalar för försäkringar osv i hyran, dvs man lägger en liten peng jämfört mot vad det kostar att ha egen om man inte har behovet och kan lämna tillbaka släpet efter användning.
 
Senast ändrad:
Sv: Skaffa häst utan transport?

tillägger: eller om du har behovet att åka på träningar längre bort eller tävling typ varje helg.

Har man inte dessa behov behöver man knappast en egen transport
 
Sv: Skaffa häst utan transport?

Vi skaffade släpet innan vi ens hade funderat på att skaffa häst.
Det användes först till att frakta ved och andra saker i. Vilket vi fortfarande gör. Tror att släpet används minst en gång/vecka för andra saker än att köra häst...
 
Sv: Skaffa häst utan transport?

Jag skulle inte vilja ha häst utan transport.
Har 7 km till närmaste bra dressyr tränare och längre till hoppningen, nej kan inte ta hem då jag inte har ridbana.

Har ingen stallägare eller inhyrda att låna av och vet bara ett ställe som hyr ut en transport och dom har långt ifrån öppet dygnet runt, tror inte äns min bil får dra den transporten.

Sedan så är den bra att ha vid transport vid annat.
 
Sv: Skaffa häst utan transport?

Det är väl rätt vanligt att man har häst utan att ha transport, och bor man bra till där man kan låna/hyra transport av andra även akut så funkar det väl hyfsat problemfritt.

Jag själv hade aldrig vågat ha häst utan transport, inte för att så ofta behövt flytta häst akut men själva känslan och vetskapen av att jag KAN göra det om det krävs. Hade varit svårt att slappna av annars, att veta att om nåt händer och jag inte får tag på transport är jag körd..

Oavsett är nummer ett en bra dragbil som de andra också sagt, att ta utökat körkort för att få dra fler transporten när man inte har en egen man vet att man får dra är också en bra sak att tänka på. Det är inte alls dyrt i sammanhanget, 880 kr bara så är det klart.

Sen kanske jag är extrem åt andra hållet, då jag tycker det känns osäkert att bara ha en bil som får lov att dra transport (tänk om den går i sönder?) så jag har två bilar som får dra min transport. Ingen transport eller dragbil alls är alltså inget för mig..
 
Sv: Skaffa häst utan transport?

Drt var v'ödans vad negativ du var.
Slitaget på bilen blir ju inte mindre för att man hyr transport :p

Jag har en relativt liten bil och en enhästarstransport, funkar alldeles utmärkt. Drar runt litern med släp :)
Kostar inte heller många kronor att äga.

Vi amvänder släpet till allt möjligt, kör inte bara häst i. Är väldigt nöjd med min kärra och vill inte vara utan även om man absolut klarar sig utan.
 
Sv: Skaffa häst utan transport?

Utifrån mig själv så är jag det nog ja eftersom att jag naivt trodde att jag verkligen hade behov av mitt, så fel jag hade :p

Ville verkligen understryka till ts att man inte alls måste ha transport om man verkligen inte har behov av det, det är ju ingen grundförutsättning direkt för att skaffa häst precis

Kör man släp ofta så är det visst en ökad förbrukning (inte bara bensin) på bilen och i längden ställs högre krav på den. Sen ska man noga tänka på vad man har för bil, som i många fall behöver bytas till nåt vettigare..huga, ryser de gånger jag ser megalätt och tanig bil till ett stort släp som knappt orkar sig upp för backar..
 
Senast ändrad:
Sv: Skaffa häst utan transport?

Klart att det sliter på bilen att köra med släp, men det gör det ju oavsett om man äger det eller lånar.

Jag kör normalt ett par dagar i veckan och då dricker bilen såklart mer men så snart jag kopplar återgår den till normal förbrukning.
 
Sv: Skaffa häst utan transport?

Vart har jag belyst att det kostar mer/mindre av att låna eller äga egen i förslitningssynpunkt?

Jag menar att det är en ökad kostnad i sig att köpa, äga och använda ett eget släp det är allt
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
460
Senast: misswilma
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 487
Senast: iNHALE
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 886
Senast: villhöver
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp