Skaffa häst utan transport?

Sv: Skaffa häst utan transport?

Tyckte bara det lät lite kul. Har man behov så har man, då är slitaget samma oavsett om man äger eller hyr :)
 
Sv: Skaffa häst utan transport?

Har tänkt att ha hästen på en ridskola ett privatstall så jag skulle nog inte behöva åka på träning
 
Sv: Skaffa häst utan transport?

Hej!

Jag har haft häst i 13 år och inte ägt en enda transport. Går alldeles utmärkt bara man känner någon som är villig att hyra ut sin (eller har något lämpligt företag som hyr ut). Visst har jag enstaka gånger fått låta bli att åka, men oftast går det att lösa.

Dock, skulle jag börja träna varje vecka i ridhus på bilavstånd skulle jag skaffa transport, men än så länge har jag inte varit ute och åkt så mycket att det känts vettigt att skaffa en.

/Lavinia
 
Sv: Skaffa häst utan transport?

Jag har haft häst i 19 år utan att haft en transport bortsett från dom två senaste åren. Har alltid stått uppstallad på ställen med bra träningsmöjligheter på plats och hyrt transport då jag åkt till tävlingar etc.
Köpte min transport för två år sedan då jag skulle flytta och ha hästarna hemma på gården utan ridbana/ridhus och eftersom mitt tävlande ökat rejält också kände jag att det inte var ekonomiskt lönsamt att hyra en transport varje gång jag ville åka någonstans.
Har använt min transport ca 1-2ggr/vecka sen jag köpte den.
 
Sv: Skaffa häst utan transport?

*kl*
Har haft häst i drygt 10 år utan att äga transport. Jag har aldrig *peppar peppar* behövt köra till klinik och hästen har tävlat sammanlagt max fem gånger på bortaplan. Han tränade då och då på bortaplan för några år sedan, men numer står vi på en anläggning där vi kan träna hemma året om. Vi har inget behov av en egen transport helt enkelt.
 
Sv: Skaffa häst utan transport?

Hej!

Glömde visst säga att jag mer eller mindre har klippkort på kliniken. Förrförra vintern var vi inne var 4e vecka i 4 månader. Hästen innan hade klippkort på 2 kliniker, där växlade vi beroende på var veterinären hade tid att ta emot oss...

/Lavinia, som också tränade varannan vecka ett tag och klarade det med utan egen transport (men jag skulle inte rekommendera det i längden)
 
Sv: Skaffa häst utan transport?

*kl

Största fördelen med eget släp är att man inte behöver åka iväg och hämta/lämna det hyrda eller lånade släpet... :D
 
Sv: Skaffa häst utan transport?

Och att man inte måste göra släpet kliniskt rent om man är dödstrött efter en lång tävlingsdag.
 
Sv: Skaffa häst utan transport?

Att ha egen transport är överskattat om du inte verkligen varje vecka ska/kan träna på anläggning där du måste transportera hästen pga avståndet.

En transport kostar ändå en del och är bara en lyxighet utöver allt annat, sen man ska ha råd att använda den också.
Slitaget på bilen ökar också kraftigt samt bensinåtgången vid regelbunden användning. Många gånger måste man dessutom byta bil för att ens få en vettig dragbil..det viktigaste nästan för att det ska kännas säkert är att ha en bra och stark bil! Sen ska det spelas på vikter hit och dit..många tar utökat och det kostar också pengar.
Sen ska man kunna förvara transporten också, det är inte alla stall som erbjuder plats och då får man hyra någon annanstans - ytterligare en kostnad

Jag har en egen transport av enklare modell som vi köpte för ett antal år sen med motiveringen att det är skönt att ha om något akut inträffar..jag kan räkna på mina fingrar hur många gånger vi faktiskt använt den, altså typ aldrig. Just nu är den helt avställd i väntan på antingen renovering eller försäljning.
Vid de där akuta fallen så har alltid veterinär tillkallats till stallet då man inser att det inte är så motiverat att faktiskt transportera en häst vid de där akuta tillfällena alls..
Vid klinikbesök är dem oftast förbokade = gott om tid att även boka en transport att hyra

Att hyra transport är dessutom väldigt tryggt (men inte av privata!!) då man därigenom betalar för försäkringar osv i hyran, dvs man lägger en liten peng jämfört mot vad det kostar att ha egen om man inte har behovet och kan lämna tillbaka släpet efter användning.

Vi tycker uppenbarligen olika.
Jag tycker inte alls att det är överskattat och lyxighet att ha egen transport trots att jag de senaste 6 månaderna knappt använt mitt.
Men visst i perioder tränar jag mycket och använder släpet flera ggr i veckan då.
För mig är det viktigaste tryggheten, jag vet att jag har en funktionsduglig transport OM det händer något.
För drygt ett år sen behövde min häst till klinik akut, jag har gångavstånd till kliniken men nu skulle inte hästen gå mer än nödvändigt så släpet behöves. Distriktarn ville inte åka ut för den kunde ändå inte göra något..
Har även behövt köra andras hästar till Strömsholm akut mitt i natten och då kan det ju vara minst sagt knepigt att hitta ett släp att hyra/låna.
Numera är det dessutom allt färre mackar som hyr ut hästsläp och det är inte jättemånga som är villiga att låna ut sina heller, jag har 2 stycken jag lånar ut mitt släp till men ingen annan.

Tycker inte heller att det behöver vara dyrt att ha ett släp, när jag började om med hästar för 6 år sen så köpte jag ett billigt enkelt basic helt funktionsdugligt släp för 8000:- och det enda som den kostade var besiktning och skatt som är några hundralappar och 200:- på att byta stödhjul.
Men visst jag gillar ju att ha friheten att kunna åka på träning/tävling när jag får infall och att jag får lite mer sinnesfrid av att veta att transporten finns om det händer något akut.
Tänker jag dessutom på min vän som fick ta bort hästen för att hon kom in till sjukhuset för sent så känns det ännu bättre att veta vart transporten står så det bara är att hänga på släpet, lasta och åka vid behov...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
460
Senast: misswilma
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 486
Senast: iNHALE
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 885
Senast: villhöver
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Semester.
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp