Skaffa hund trots äldre katt?

Gretagris

Trådstartare
Jag är uppväxt med hund och har blivit så sugen på att skaffa hund nu efter 6 år utan.
Vi har blivit erbjudna att ta över en 1 årig bichon frise som inte trivs i lägenhet. En jättego, glad liten hane. Älskar barn (vilket är bra eftersom vårt barn älskar hundar ;) )

Problemet är väl att vi har två katter, en 15 åring och en 5 åring.
Är det elakt mot dom? Tänker främst på den äldsta. Han är lite speciell men det gick bra både med bebis och kattunge för några år sedan så det kanske kan funka med en hund också? Det är ju ingen stor hund och ingen valp heller, trots att det är en väldigt pigg och glad hund så har den väl hunnit bli lite mer förståndig tänker jag...
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Vill ju såklart inte att någon av katterna ska må dåligt ❤️
 
Det hela beror ju på vad hunden tycker om katterna och vad katterna tycker om hunden. Och det vet ni ju inte förrän ni provat. Bara för att hunden är ”vuxen” (en 1-årig hund är enligt mig inte särskilt vuxen i huvudet oavsett ras) betyder det inte att den automatiskt vet att den ska strunta i katterna.
Jag antar att ni tar hem hunden på prov först? Så får ni utvärdera efter det hur det går med katterna och hunden.
 
Jag blir väldigt misstänksam när hundar "inte trivs i lägenhet".

Vad är det egentliga problemet? Att hunden har seperationsångest och ylar oavbrutet? Att den vill äta upp grannen eller grannens hund när man möts i trapphuset?
Att den är så mentalt instabil att den skäller på allt hela tiden? Att den är så översexuell att den svälter sig när någon tik inom 2km håll löper?
 
Det kan ju vara mycket troligt att den helt enkelt inte får tillräckligt med aktivitet?

Jag har introducerat vuxen hund till katter och det har inte varit något problem, viktigt är dock att katterna kan få vara ifred och att man inte lämnar dem ensamma första tiden utan har tummen i ögat på samtliga. En hund som inte är kattvan kan få för sig att jaga eller helt enkelt är för på då den inte förstår kroppspråket och det kan bli bråk och skador. En katt kan se hunden som inkräktare och vill jaga bort den eller bara är någonting otroligt tröttsamt som behöver spöas upp så den vet att den står längst ner i rang, efter smuts under skorna.

De hundar jag har nu är bägge omplacerade belgare = stora och även om de enligt mina katter är otroligt onödiga inneboende så tolereras deras existens så länge de inte blir närgångna. Min cocker som också var en omplacering var det inga problem med alls när det gäller katterna.
 
Tycker det är enklare att skaffa katt före hund så att säga, så som du kommer göra nu.
Då är katten redan trygg med hemmet och vet var man kan gömma sig.

Haft hundar som inte bryr sig om katter alls, hund som älskade katter, hund som var RÄDD för katter och nu hund som tycker det är ok med våra katter men gärna jagar okända katter (får han givetvis inte, men gör det om man inte har tummen i ögat på honom).
Han hade period där han gav sig på ena katten när hon gick nära oss, men det är nästan borta nu. I bland slänger han onda ögat på katten men då åker han ut i köket och är inte välkommen i soffan mer den kvällen.

Å andra sidan har vi nu två katter som är helt ok med hundar (uppvuxna med hundar, en av dem diade på hund när hon var kattunge så hon har liksom inget vett att vara försiktig med hundar, alls), men fick omplacera en av mina katter som inte klarade av hunden. Och en katt som inte klarade av de andra katterna. Så det är väldigt svårt att säga. Just nu har vi en ganska så harmonisk flock med djur här inomhus. De tolererar varandra helt enkelt. Hoppas inte "behöva" skaffa ny katt under denna hundens levnadstid iaf, då det är mer jobb än det är nöje för både oss och djuren.
 
Om du har möjlighet att avvara ett rum som bara katterna kommer in i så är det toppen förresten. En barngrind som katterna kan hoppa över (förutsatt den gamla katten klarar sådana övningar).
 
Tack för era svar! Det är en familjemedlem som har hunden så vi känner den hyfsat sen innan. Anledningen till att den inte trivs i lägenhet är för att den är understimulerad, den får inte röra sig så mycket som den vill.

Vi har en trappgrind som katterna tar sig förbi och skulle isf ha ett helt källarplan för sig själva, där är även deras mat.

Får suga lite på karamellen 🤔
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 291
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 038
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 064
Senast: cirkus
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 779
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp