Skaffa katt!

M

mellon

Jag har tänkt att skaffa mig en raskatt, tycker
det verkar kul att gå på utställningar.
Kan katten vara ensam hemma på dagen när jag är
i skolan?
Vet någon var man hittar utställningar för katter?
och var hittar man uppfödare?
 
Det beror lite på hur länge du är borta om dagarna. Om det är mer än 7 timmar om dagen så tycker jag att du borde skaffa två katter istället för en.

Att åka på utställning och titta är en bra idé, då kan man få möjlighet att se många olika raser i verkligheten, och kanske få chans att prata med olika uppfödare i person.

Lista över vilka utställningar som kommer finns på sveraks hemsida: http://www.sverak.se/nya/frameset.htm under 'utställningar'.

För att hitta olika uppfödare så råder jag dig att titta på rasringars hemsidor, de brukar ha förteckningar över uppfödare i landet. Lista på olika rasringar finns tex på www.katter.nu (under klubb/förening)

Har du någon speviell ras i åtanke?
 
Var bor du då?
kan ju tipsa om nästa utställning för mig,Säter i Dalarna.den 11:e oktober.... :D
 
Hur länge en katt klarar av att vara ensam hemma beror på individen. Kattungar och ungdjur rent generellt brukar må bra av att ha en lekkamrat då det är svårt för oss människor att stimulera katten tillräckligt.

Gå på någon utställning och läs om de kattraser du är intresserad av. När du sedan har hittat en ras du är intresserad av kan du dels hitta uppfödare genom de olika SVERAK-klubbarna och IDP-klubbarna, men de går att finns hos olika rasringar och som sagt på www.katter.nu.
 
om jag har 2 katter akn dom vara ensamma hur länge som hälst?? :confused:

Inte hur länge som helst. De behöver daglig tillsyn. Skulle någonting hända (någon av katterna blir sjuk tex) och veterinären måste kontaktas kan de ju inte sköta den delen själva ;)
 
Nu börjar jag fundera...

På hund skriver du att du vill köpa en hund till en 13-årig flicka. Och du undrar om hunden kan vara själv när flickan är i skolan. Och nu skriver du här att du vill köpa katt.
Sen är du åter på hund och skriver du vill köpa en vuxen hund och undrar om den kan vara själv om den bara har en kattkompis.
Jag tycker det verkar som du ska vänta med djur tills ni kan vara hemma och sköta dom. Sen verkar det som om du är den 13-åriga flickan.

När man funderar i dina banor hur länge ett katt/hund kan vara själv, då ska man helt enkelt inte skaffa djur. Man köper inget djur för det ska vara själv större delen av dagen/sitt liv.

Och svaret på din fråga. Nä, två katter kan inte vara själva hur länge som helst.

Att skaffa djur är ett stort ansvar och man har många år som man måste anpassa sig efter att man har djur.
 
Du tog orden ur min mun :bow:

Till Mellon: Har du tänkt på kostnaderna runt att ha djur? Även katter kostar pengar. Det är vacc, kastrering (om du inte köper en raskatt att avla på), försäkring, ev. veterinär kostnader, mat, kattsand, leksker mm.

Innan man skaffar ett djur, vilket som helst, så ska man verkligen tänka över om man har tid, lust, ork och råd att ta hand om det.

Om du övervägt allt detta och kommit fram till att skaffa ett djur så kan jag bara grattulera dig. Du kommer att få många mysiga stunder att se fram emot.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 679
Senast: Luff
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 591
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 784
Senast: Sel
·
Katthälsa Går en skabbräv här väldigt nära oss. Självklart håller vi katterna inne, var en jägare här idag men jag vet inte om räven är hittad...
Svar
1
· Visningar
507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp