Skaffa marsvin? Tips och råd önskas!

AbsolutEnsam

Trådstartare
Hej på er! Är nu inne på om inte två marsvin vore roligt och att ha som sällskap i lägenhet! Några frågor kommer här;

- Två honor eller två hanar?
- hur stor bur behövs för marsvinen ska trivas som bäst?
-hur gör man med kloklippningen?
-vilken ras och pälstyp är bäst att ha som nybörjare?

Har köpt boken ” Allt om marsvin” som jag hoppas är bra!

Tack på förhand!

Marsvin är väldigt trevliga små djur, tycker jag.

Om du bara vill ha två marsvin så skulle jag satsa på hanar, med en åldersskillnad så att åtminstone den ena är ordentligt vuxen (2 år och upp). Det minskar risken för tjafs om de inte är jämngamla, så de inte är i puberteten samtidigt.

Två honor kan bli fruktansvärt jobbiga mot varandra när de brunstar. Det brukar fungera väldigt mycket bättre om man har en kastrerad hane också, för då sysselsätter han den brunstande honan så hon inte har tid att jäklas med kompisarna.

För två marsvin tycker jag att 180×70 cm är en ganska lagom yta, absoluti inte mindre än så. Jag gillar öppna så kallade bokhylleburar, och gärna att man får upp buren en bra bit från golvet så att marsvinen kommer i mer bekväm höjd.

När det gäller kloklippning så är vi två. En som klipper och en som håller. Min vän, som också har marsvin, klipper och håller själv, så det går.

Som nybörjare så skulle jag satsa på vuxna marsvin (de är inte fullt lika springbenägna), gärna med kort, slät päls eller med virvlar. Jag skulle undvika teddymarsvin, som lätt får problem med svamp i pälsbotten och också sådana med lång päls som antingen behöver klippas eller borstas.

Boken har jag ingen uppfattning om. Jag har inte läst den. Däremot så vet jag att Eragons har bra informationsmaterial på sin hemsida.

Jag skaffade marsvin som nybörjare. Två honor med ca 10 månader emellan, från samma uppfödare. Skaffade sedan även en hane som jag kastrerade. De fungerade problemfritt ihop, även när jag sedan skaffade en fjärde hona.
Jag hade både långhår och korthår/strävhår.
De långhåriga kräver avsevärt mycket mer skötsel. Bad och klipp samt rakning vid rumpan där det annars hamnar kiss i pälsen.
Har alltid klippt klorna själv, inga problem alls faktiskt. Håller med en hand med marsvinet med ryggen emot min mage och klipper sedan.

• Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
17
· Visningar
766
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Hej! Jag har ett stort dilemma kring mina två katter. Jag har en hona på snart 10 år, som jag haft sedan hon var kattunge och en hane på...
Svar
18
· Visningar
953
Senast: Bison
·
Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 789
Senast: lilstar
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka