Bukefalos 28 år!

Skakande häst

Nibla

Trådstartare
Idag väntades ju oväder så jag gav mig ut i hagen för att hämta on hästarna. Mitt kallblod och min russvalack kom direkt, precis som vanligt men russtoet kom inte. Eftersom jag sett henne i hagen visste jag var hon fanns så jag gick efter henne. På långt håll såg jag att hon skakade rejält dessutom var hon lite stirrig. Hon följde med mig in i boxen. Där sprang hon runt ett par varv men efter ett tag lugnade hon sig. Skakningarna slutade efter ca fem minuter. Hon har stått inne ett tag nu och allt verkar vara som vanligt, hon äter och dricker och har ingen feber eller andra tecken på sjukdom. Kan det vara så enkelt som att hon frös? Eller skakade hon för att hålla värmen? Ska jag ha täcke på henne vid regn fast att det är så varmt? Tillägger att jag inte känner henne så väl än eftersom jag bara ägt henne i ca en månad.
 
Mycket möjligt att hon frös. Min shettis fryser i ihållande regn vid dessa temperaturer i kombination med blåst. Båda mina pållar har haft ofodrade regntäcken på sig idag.
 
Idag väntades ju oväder så jag gav mig ut i hagen för att hämta on hästarna. Mitt kallblod och min russvalack kom direkt, precis som vanligt men russtoet kom inte. Eftersom jag sett henne i hagen visste jag var hon fanns så jag gick efter henne. På långt håll såg jag att hon skakade rejält dessutom var hon lite stirrig. Hon följde med mig in i boxen. Där sprang hon runt ett par varv men efter ett tag lugnade hon sig. Skakningarna slutade efter ca fem minuter. Hon har stått inne ett tag nu och allt verkar vara som vanligt, hon äter och dricker och har ingen feber eller andra tecken på sjukdom. Kan det vara så enkelt som att hon frös? Eller skakade hon för att hålla värmen? Ska jag ha täcke på henne vid regn fast att det är så varmt? Tillägger att jag inte känner henne så väl än eftersom jag bara ägt henne i ca en månad.

Hade det börjat regna innan du tog in de?
 
Idag väntades ju oväder så jag gav mig ut i hagen för att hämta on hästarna. Mitt kallblod och min russvalack kom direkt, precis som vanligt men russtoet kom inte. Eftersom jag sett henne i hagen visste jag var hon fanns så jag gick efter henne. På långt håll såg jag att hon skakade rejält dessutom var hon lite stirrig. Hon följde med mig in i boxen. Där sprang hon runt ett par varv men efter ett tag lugnade hon sig. Skakningarna slutade efter ca fem minuter. Hon har stått inne ett tag nu och allt verkar vara som vanligt, hon äter och dricker och har ingen feber eller andra tecken på sjukdom. Kan det vara så enkelt som att hon frös? Eller skakade hon för att hålla värmen? Ska jag ha täcke på henne vid regn fast att det är så varmt? Tillägger att jag inte känner henne så väl än eftersom jag bara ägt henne i ca en månad.
Om man skakar för att hålla värmen så fryser man. Tycker ofta man får höra i djurkretsar (häst och hund) när man ser ett skakande djur att "Nej den fryser inte den skakar för att hålla värmen" - Vilket precis innebär att den fryser, Därför skakar den för att försöka hålla värmen! Exakt som när vi människor fryser så vi skakar!
 
Om man skakar för att hålla värmen så fryser man. Tycker ofta man får höra i djurkretsar (häst och hund) när man ser ett skakande djur att "Nej den fryser inte den skakar för att hålla värmen" - Vilket precis innebär att den fryser, Därför skakar den för att försöka hålla värmen! Exakt som när vi människor fryser så vi skakar!

Håller helt med, folk verkar ha gjort ngn rejäl tankvurpa, självklart är det precis som du säger, skakandet är ju ett symptom på att djuret blivit nedkylt och skakar för att försöka få upp värmen - dvs den fryser.....
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 707
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 008
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 840
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 395
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp