Skall bygga hage, tips!

diamonia

Trådstartare
Jag vill ha tips på material, stolpar, elband/tråd/rep, elagregat, isolatorer, handtag, grindar mm.

Hagen är ca 3 ha och skall väl delas i flera olika hagar.

Vad är bäst och vad skall man akta sig för?

Sv: Skall bygga hage, tips!

Jag tror att trästolpar i hyfsad tjocklek och elband är det bästa (om man nu inte har lust att lägga ut en förmögenhet på staket)

Till ginden hade jag använt elastiska elrep (typ gummiband) Dom slits visserligen efter ett tag men det tycker jag är värt. jag hade aldrig köpt sån där spiralgrind iaf, dels för jag har hört så mkt om div olyckor med sånna, och dels för att jag blir helt hypnotiserad själv och går rätt in i dom :D

Ett bra handtag är nog rätt underskattat, många köper bara det billigaste som finns och sen går det snabbt sönder, (inte skönt och vara trött en morgon och ta fullt grepp i ett söndrigt handtag! :p) Så satsa på ordentliga handtag!

Det finns ju elrep som är i en rulle (typ flexi-koppel) det verkar praktiskt! har dock aldrig sett irl men det kan ju vara värt att kolla upp.

Ska den delas hade jag nog satt avsåndsisolatorer mellan hagarna eller byggt en gång mellan dom så hästarna inte kan nosa på varandra o få med sig linan vid ev frambens-viftningar.

Ska själv bygga hage inom kort så vill gärna ha tips jag också!

Senast ändrad:

jag bygger oxå hage såhär inför vintern och vi har fått ner trästolparna o satt isolatorer uppe på stolparna så dom inte kan gnaga på stolparna..

pappa köpte nått "handtag" till borrmaskinen så isolatorerna gick jättelätt o skruva fast.
nu skavi ju ha nått slags rep också men vet inte vad..
men huvudsaken e att stolparna e nere innan de tjälar i marken..

6218.jpg

Den röda på dennabilden hade jag inte köpt tex, den är urkass.

Satsa på det här:

8292.jpg

eller:
8296.jpg

Här är flexi-grinden jag nämnde:
8297.jpg

www.bole.nu

Senast ändrad:

ja, det man ska akta sig mycket för är att göra för svaga hörn, det kan förstöra en hel del.. sätt antingen väldigt kraftiga stoplar i hörnen, eller med stag inåt..
och det där med stag inåt är en sak många undrar över, hästen kan ju snubbla, men saken är den att man ändå ska skära av hörnorna så att ingen häst kan bli trängd..

hur ser dina hagar ut? är det 100x300 m eller 200x200 m med 100x100 m som fattas i ena hörnet? är det platt mark eller blandat?
har man blandat kan det vara bra att se till att det blir bete i 2 hagar och bara skog i en för vinterhagen.. då sliter man inte på betet.. är det däremot långt platt bete överallt kan man gärna göra 3 avlånga hagar som är 30x300 m, det gör att hästarna görna sträcker ut och springer en bit..

ang trådar och sådant så säger jag bara att det är bäst med 3 trådar/band/whatever.. på 50, 90-100 och 140 cm höjd..
och med grinden så heter den Flexigate, den som är självupprullande som ett hundkoppel.. den finns på nordpost..

vid ingångarna till hagar kan det lätt bli lerigt, så bygg en "sandlåda", gör först en ram, lägg större grus under för dränering, sedan vägmatta och till sist sand, då slipper du massor av lerklafsande!

du var verkligen noggran med hagar!!!
vi kommer bara ha 2 trådar. en över på stolpen..kan de va 110?
o sen kanske på 70-80 så att inte tråden tar i snö o sånt så strömmen leds ivägpå vilovägar..!!
o sen e min ena ponny jätteduktig på o fastna i nedersta tråden om den blir för låg för o viftar så med frambenen..stoet som tror hon e hingst..!!

panaccea skrev:
Här är flexi-grinden jag nämnde:
8297.jpg

tycker att den verkar praktisk för på ridskolan där jag rider har vi vanliga trådar och jag tycker att det är jobbigt att lossa dom och lägga på marken där inte hästarna är, sen ta upp dom medan man håller i hästen och sen dra dom så att kroken går i.

hur långt avstånd ska det vara mellan stolparna? och vad är bäst; eltråd eller staket?

jo, hästens säkerhet framför allt ju.. :)

jag utbildar mig till byggnadsingenjör och ska inrikta mig på stall och hästgårdar, så då lär man kunna alla knep.. så att det passar olika människor, och olika hästar.. ett stall för islandshästar behöver inte se ut som ett stall för tävlingshästar liksom, likaså med människorna som är där.. är det en ungdomsgård/ponnyridskola eller ett hälsohem för pensionärer/handikappade liksom..

eltråd + staket är absolut bäst, men ska man välja bara ett altenativ är juh eltråden bättre, lättare att laga och unerhålla än ett tästaket, även om ett trästaket är såååå snyggt..

avstånd mellan stolpar med trästaket är 2,5 meter..

med eltråd/rep är det 5-6 meter.. har man bredare elband som tar upp vinden bättre så rekomenderas 3-4 m om man inte har gjutna järnstolpar..
är marken dessutom ojämn bör man korta avsåndet med 1 m till

ok, så mellan stolparna där isolatorerna sitter ska det vara ca 5 m?

ja precis, ca 5 m mellan varje stople som hör till staketet..

är det förresten någon mening med att ha en stolpe utan isolatorer? :D

:p

jag som trodde att det bara skulle vara ca 2 m :angel: man lär sig så mycket varje dag

ja.. ibland är det juh så, vet men inte exakt så kan man få för sig både det ena och det andra.. innan jag läste om de rekommenderade avstånden, så hade avstånden kunnat vara allt mellan 2 och 10 meter för min del :p

jo, om man har sin hage bredvid en allmän väg (tror jag) så står det i Hööks katalog att det är obligatorisk var 100:e meter, på Hööks hemsida 50:e meter och på Börjes hemsida var 25:e meter. Så jag undrar vilket som är rätt :confused:

och så undrar jag om det ska vara 5 m vid öppningen oxå

Jag har köpt vita rinda kraftiga plaststolpar som jag är jättenöjd med. Skruvat på egna isolatorer och satt ditt 40 mm elband. Mycket snyggt. Ser lite ut som ett vitt trästaket.

Jag satte mina stolpar med 6-7 m avstånd, förstår nu att det var lite för långt imellan. Varför kollade jag inte här innan jag slog ner dem :mad:

är plast bättre än trä? vilket är snyggast? vilket är billigast?

Vad för elaggregat skall man satsa på då?

Med eller utan batteri?

Himla många bra tips! Tack!

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 380
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 018
Senast: tuaphua
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 273
Senast: Fiorano
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hur ska vi tänka? Häst/hundmöte -tillbud
  • Atletix
  • Chat GPT
Tillbaka