Skamtråden- när graviditeten är allt man inte vill

Jag tror inte man behöver ta till hormoner för att kunna förklara varför någon som håller på att gå igenom en separation, mår fysiskt dåligt av en massa krämpor, är orolig för framtiden och har det tufft på jobbet efter att ha missat sitt drömjobb inte är så glad. Det verkar mycket begripligt.

Det tokiga, i mitt tycke, är snarare att gravida förväntas vara glada och lyckliga, nästan oavsett livssituation.

@Panik : som sagt, inte är det konstigt att du känner dig less. Att man haft svårt att bli gravid betyder inte att man kommer älska att vara gravid, bara att man vill ha ett barn. Jag har mer sett graviditeterna som ett nödvändigt ont för att få barn, knappast något lyckotillstånd.

Sen, att få en pojke - det spelar väl egentligen ingen roll, hur barnet blir beror ju på arv och miljö, inte könet. Enda skillnaden är väl egentligen hur det kommer vara att byta blöja, annars vet jag ingen skillnad på att ha pojkar eller flickor.
Nej i det här fallet är det- precis som jag också skriver- förstås mer än hormoner som spelar in, MEN de kan definitivt förstärka andra känslor, som tex förtvivlan över att vänta en pojke. Jag skrev ju inte direkt "lugn, det är bara hormonerna som spelar dig ett spratt", utan tog hennes mående på allvar och tipsade om att söka hjälp.

Självfallet kan inte alla gravida gå runt och klappa sig lyckligt på magen (själv levde jag som vanligt 3 graviditeter), men självfallet måste man, tycker jag, ha stor förståelse för att det blir extra jobbigt när en så planerad graviditet (via ivf till och med- då ville man verkligen från början ju) känns som en mardröm.
 
Nej i det här fallet är det- precis som jag också skriver- förstås mer än hormoner som spelar in, MEN de kan definitivt förstärka andra känslor, som tex förtvivlan över att vänta en pojke. Jag skrev ju inte direkt "lugn, det är bara hormonerna som spelar dig ett spratt", utan tog hennes mående på allvar och tipsade om att söka hjälp.

Självfallet kan inte alla gravida gå runt och klappa sig lyckligt på magen (själv levde jag som vanligt 3 graviditeter), men självfallet måste man, tycker jag, ha stor förståelse för att det blir extra jobbigt när en så planerad graviditet (via ivf till och med- då ville man verkligen från början ju) känns som en mardröm.

Många graviditetsåkommor är ju inte så mycket att göra åt, mer än att sluta vara gravid. Så om det är hormonerna som är problemet så torde det inte gå att göra särskilt mycket åt saken.

Jag tycker man många gånger tillskriver hormoner alldeles för stort förklaringsvärde när det gäller tankar och mående.
 
Många graviditetsåkommor är ju inte så mycket att göra åt, mer än att sluta vara gravid. Så om det är hormonerna som är problemet så torde det inte gå att göra särskilt mycket åt saken.

Jag tycker man många gånger tillskriver hormoner alldeles för stort förklaringsvärde när det gäller tankar och mående.
Fast nu skrev jag ju INTE att jag trodde allt berodde på hormonerna och oavsett vad dåligt psykiskt mående beror på (i detta fall troligen många faktorer) behöver ju TS hjälp att hantera sina känslor och sin situation.
 
Du är inte hemsk!
Jag var "värdelös" på att vara gravid, jag avskydde det tillståndet som jag var i. Kände mig inlåst i min egna kropp. Grät var och varannan dag, panikångest och odräglig att leva med.
Min BM fångade upp mig under andra graviditeten och bokade tid med en av deras psykologer. Gick tre månader hos henne och förstod tillslut att jag inte kommer vara gravid förevigt.
Idag mår jag som vanligt igen och njuter av mina två barn som är 5 veckor och 1,5 år.

Be om hjälp! Det finns så mycket bra stöd att få. :)
 
Många graviditetsåkommor är ju inte så mycket att göra åt, mer än att sluta vara gravid. Så om det är hormonerna som är problemet så torde det inte gå att göra särskilt mycket åt saken.

Jag tycker man många gånger tillskriver hormoner alldeles för stort förklaringsvärde när det gäller tankar och mående.
Det här tycker jag du ska läsa TS, för det här är så klokt. Strunta i det där snacket om hormoner, utan fokusera på att du faktiskt går igenom en separation och står inför en livsomställning. Och sånt är svårt- oavsett hormoner eller ej som förstärker. Man ska ha respekt för det man känner, och just nu mår du inte bra och behöver hjälp. Och sådan finns.
 
Att läsa ditt inlägg är verkligen berörande och samtidigt upprörande. Inte upprörande för att du börjar tvivla på graviditeten, utan för att du verkar ha en så enormt utmanande situation att hantera i en situation där du borde få ha fullt upp med att ta hand om dig själv. Oavsett om man är gravid eller inte är en förändring av det slaget du beskriver hos en partner något som för mig hade vänt livet upp och ned. Det är mpnga drömmar och tankar man har gemensamt, och så när du blivit gravid och har det kämpigt med illamående, jobbsituation och migrän så börjar han vackla. Ta kroppens och hucudets signaler på allvar, och försök hitta samtalshjälp som många andra skrivit. På mitt sjukhus finns kurator knuten till kvinnohälsan, kanske finns något liknande hos dig?

För mig framstår du som stark som dels delar med dig av vad du upplever, och som också resonerar om vad som lett fram till den situation du är i nu. Jag är själv gravid och tycker att det är tufft trots allt det övriga livet flyter på bra och jag har full uppbackning, och tycker att din situation verkar väldigt akut att få stöd i. Det viktigaste är hur du mår.
 
Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli slaktade på tex familjeliv) och skamfyllda man kan prata om om gravid. Men jag måste. Anonymt nick o kommer nån på vem jag är så vänligen knip igen. O de som bara vill döma kan skriva annanstans, jag dömer mig själv tillräckligt.. (långt inlägg)

Jag är 30+ och vi blev inte gravida naturligt (så alla som tänker att man inte får ha önskningar eller tankar om en bebis för att man haft svårt att bli gravid- det är bullshit). Efter flera års försök tog det sig direkt med sjukvårdens hjälp. Tyvärr har jag haft enormt svårt att slappna av och njuta, för skräcken (inte bara rädsla/oro, en vedervärdig skräck varje dag) att få missfall var förlamande. Men var ändå så lycklig. Tog säkert tio gravtest bara för att få se plusset om och om igen. Tog kort på magen varje vecka och även om jag egentligen fattar att det typ bara är tarmar som svullnar upp osv så ville jag så gärna tänka att det var min blivande bebis som putade.. Tindrade över barnvagnar o barnkläder hela kvällarna. Köpte lite saker och tindrade ännu mer, fast jag fortfarande var livrädd över missfall. Smolket i glädjebägaren var mannen som dagen efter vi avslutat behandlingen fick kalla fötter och började säga saker som att han kanske kommer "dra när som helst när ungen är ute" och annat.. hemskt. Blev enormt sårad, detta har vi ju jobbat för under lång tid.. Men han blev bättre. Dock nu nyligen åter sämre, vi har bestämt att byta bostad då vi nu varit särbos ett litet tag pga jobb. Ska istället köpa gemensamt och större, billigare att bo ihop ändå osv. Men han fick åter kalla fötter (människan är nästan 40 kan tilläggas..). Sa saker som att vad vi än gör kommer det bli skit, han vill nog inte flytta, vill inte byta bil (han har liten tvåsitsig sportbil..) för det blir ju ändå mitt jobb att köra runt på barnet.. Har känt mig tvungen att börja så smått planera för att orka vara ensamstående mamma. Byta boende på egen hand, hur nu det ska gå.

Till saken hör kanske att jag även blev erbjuden mitt drömjobb (som jag pluggat och jobbat för att få sedan 2005) precis efter att vi plussat. Ville vara ärlig och säga att jag var gravid, det gällde ju bara ett vick på ett år och kontakter är allt inom den ytterst smala branschen med få tjänster runt om landet.. Men istället för att tacka för min ärlighet hörde jag inte av dem mer. Tänkte att det var ju trist men glädjen över graviditeten så mycket större.

Nu till problemet.. Om vi backar 10-14 dar var jag glad, förväntansfull, livrädd för missfall. För en vecka sedan mer likgiltig, orkade inte vara livrädd längre, blir det missfall så är det väl meningen. I helgen bröt jag ihop hemma hos min syster, helt oförberett. Satt bara o grät o kände att "det var inte så här jag ville ha det". En man som är mer ovillig än nåt annat o som inte stöttar alls. Spyr halva dagarna och har migrän jätteofta och därmed oro över att få skit på jobbet då chefen inte uppskattar frånvaro (får inte ta mina mediciner mot det pga graviditeten). Sover uselt. Oro över att hitta bostad, fixa själv eller trots allt våga försöka med mannen. Extremt tungt jobb framförallt psykiskt men även fysiskt med långa pass (vakna dygn bland annat) och en del manliga kollegor som är helt oförstående till att jag inte vill vara med på de delar av jobbet som innebär strålning. (Har rätt att låta bli men att orka ta diskussionen och få höra att man inte ska vara så nojig tar på krafterna..) Min syster blev så skärrad att hon ringde igår och försiktigt lade fram förslaget om att abort faktiskt inte behöver vara fel även i min ålder o trots att det varit svårt.. Hon hade aldrig sett mig så uppriven sa hon.

Idag fick jag svar på blodprovet vi betalat för som visar om fostret har en del fel, och det hade det inte. Det är en pojk (och här kommer skam del två), och jag ville verkligen verkligen (mer än jag trodde) ha en flicka. När jag var yngre runt 20 vägrade jag skaffa barn av den anledningen, att jag absolut ville ha dotter men inte son o då kändes det ju vettigt att låta bli helt av förklarliga skäl. Sedan tog barnlängtan över med alla år som gått och det där glömdes helt av. Grejerna jag köpt åt eventuell bebis är till och med åt det pojkiga hållet om man får säga så. Men nu- det bara brast. "Jag vill ju inte HA nån jäkla POJKE hur fan ska jag uppfostra en sådan SJÄLV" och tårarna sprutade. Igen. Jag har alltså gått från en lycklig tindrande gravid till ett känslomonster på typ tio dagar, snarare mindre. Jag får huvudvärk av att ens tänka på bebisgrejer, när det poppar upp reklam på Facebook osv med barnsaker blir jag irriterad, blöjreklamer med barn får mig snarare äcklad, usch massa barn, fy.. Vill göra allt utom att kolla på barngrejer och att inreda ett vidrigt barnrum och sen behöva stå ut med en unge som vill ha vapen och slagsmålsdockor och springa runt och slåss hela dagarna med andra smågrabbar.. Ja ni fattar. Det är sjukt. Jag fattar det. Jag känner inte igen mig själv.

Hade jag tyckt att detta kändes normalt hade jag gjort abort direkt, bokat tid idag om jag kunnat. Men jag vet ju att jag inte kände såhär förrän precis nu. Och det knäppaste är att min barnlängtan är stark nånstans ändå, men att det känns som att min egen hjärna undermedvetet avskyr just det här fostret. Jag vill ha barn, men inte det här. Jag blir till och med provocerad av att se rapporter om hur många våldtäkter som skett i sommar och känner att det är en sån jag går runt och bär på, sån som kommer terrorisera stackars tjejer.. Hatar magen, skäms över den, försöker hålla andan och dra in den när jag är ute för att den inte ska synas. Hatar att må illa. Vill gråta hela dagarna och lägga mig och sova i tio år. Likgiltig inför mannen som idag meddelat att han inte har tid o ork att följa med på ultraljudet nästa vecka..

Ja jag fattar att jag kommer ha upprört halva bukefalos nu. Jag vet att många kommer tycka att jag är sjuk i huvudet. Men jag har läst och läst på nätet, när jag nu ändå slagit upp numret för att ringa och diskutera abort.. Och sett att jag inte verkar vara ensam. Det står väldigt lite men finns bla en lång tråd där flera tjejer skriver att de känner precis som jag. Gått från att vara glada till att hata graviditeten, ångra att de blev gravida osv. Och jag läser att för en del släpper det lika fort som det kom. Men sedan tänker jag på alla här på forumet som skrivit i trådar om att de ångrat sina barn. Artikelserien i DN om kvinnor som inte ens tycker om sina barn. Sån vill jag ju inte bli. Jag har fått bli gravid men nu känns det som att jag blivit besatt av en jävligt bitter arg o ledsen djävul som ser fostret som roten till allt ont. Som vill ha barn men inte DET HÄR. Först var det bara äckelkänslor för graviditeten i sig, men när vi nu fick könet kändes det mer som att det vändes mot fostret. Jag vet att det antagligen finns en del att rota i psykologiskt här som bubblar upp- min biologiska far var inte särskilt närvarande och min styvfar var ett monster som terroriserade familjen och polisen var ständiga gäster i vårt hus när han misshandlat och dödshotat oss- vi borde blivit omhändertagna men man gjorde väl inte så där vi bodde på den tiden antar jag. Hela den delen av familjen som jag umgås med har enbart fått flickor.. Jag känner väl att jag inte alls vet hur man uppfostrar en pojke, kan inga grabbiga grejer, och ska mannen försvinna så står jag där själv.

Börjar verkligen förstå de där nyblivna mammorna som tar livet av sig på de mest brutala vis, för mår man såhär av att skaffa barn förstår jag om det blir för mycket, sedan alla skuldkänslor över att man inte är lycklig.. Finns det nån som känt något liknande eller har nåt råd? Desperat och så innerligt ledsen.. Är rädd för att göra abort också för det kanske inte går att bli gravid igen om jag ångrar mig, o tänk om jag tar bort ett friskt foster på grund av hormonspöken, leva med de skuldkänslorna..
Din stackare.
Men i din sits med en så elak kille hade jag nog känt liknande. Det är ju inte alls vad du tänkt dig.
Men du- livet blir inte alltid som man tänkt sig. Och rättvist är det inte heller.
Att vara ensam förälder utan säkert jobb kan ju skrämma slag på vem som helst.
Och med en sån pappa förstår jag att det blir extra jobbigt med en son. Lätt att tänka att alla män föds skitstövlar! Men så är det ju inte såklart, men ibland känns det bra att kunna förlåta sig själv för att man tänker så. Du är inte en dålig människa för det.

Be om hjälp hos din BM och berätta hur du har det.

Stor styrkekram!
 
Senast ändrad:
Svarar generellt då jag själv skrev om bla hormoner; självklart ska man inte SKYLLA på hormonerna dock som i mitt eget fall är dessa en stor orsak till mitt mående under just graviditeten och orksarar tom min depression.

Men att mannen i ts fall är en riktig rövhatt det har ingenting med grav hormoner att göra så klart.
 
Tusen tack för alla svar, ni kan verkligen inte ana vad det betytt för mitt mående att läsa. Jag kan verkligen inte med ord förklara hur det hållit mig från att krascha helt senaste dygnet, TACK.

Svarar några i taget, kortade inläggen lite:

Och även om du älskar din son (som du kommer att göra) så får du sörja dottern du inte fick.

Tack :heart Tog ut specifikt den här meningen för den gav mig sån lättnad på nåt vis. Att jag faktiskt skulle kunna både älska en son OCH få sörja flickan som inte blev. Jag har nog tagit för givet att det är ett antingen/eller. Mycket på grund av att det är så tabubelagt, man får inte sörja det man inte fick för då uppskattar man inte det man har, typ. Och så måste det ju faktiskt inte vara..


Så skäms inte, allt är absolut inte pluttinuttit och rosenrosa. Vi är många som haft blandande känslor inför graviditeten och det är helt okej! Det är också helt okej att avsluta en graviditet som man känner att man inte mäktar med oavsett hur den blev till. Men det är väldigt viktigt att du pratar med någon för att bena ut dina känslor och funderingar.

KRAM!

Tack, känns skönt på nåt sätt att det kan kärva länge men att det ändå kan fungera för vissa. Just det om att det finns blandade känslor har jag liksom fått för mig (totalt knäppt jag vet, men undermedvetet på nåt sätt) är mer ok för de som blir oplanerat gravida.. som IVF-människa känns det som att begå den största synden att inte vara superduperöverlycklig hela tiden.

Känndes faktiskt helt okej när jag på ul fick veta att de va en son, men så var vi barnvakt en helg åt två bröder som bara ville köra vår traktor och kolla på bilfilm.
Jag grinade i en vecka, jag ville ju ha en hästtjej, en dotter som är lik mig, hur skulle jag lära en kille att stå upp och kissa i skogen? Och hur tvättar man en snopp jag hade ingen aning!! Ifrågasatte om sambon och jag verkligen passar ihop, att de kanske är någon anledning till att vi inte kunde få barn ihop. /// Dessutom när man nämnde de i andra sammanhang tex vänner så säger de ofta att man ska vara glad att man ska få barn å så vilket gör att man mår ännu sämre...

Hör gärna av dig om jag kan ge dig stöd eller hjälp dig på något sätt!! Gör dock inget förhastat utan försök få någon att prata med!! Kram!!

Åh jag förstår precis.. Det var två pojkar i kanske 5 och 7 års ålder i väntrummet på mvc igår och de sprang runt som galna, skrek o slet i saker och jag kände verkligen den där känslan. Jag vill ju oxå ha en hästtjej, är själv det och hela familjen (som alla är hästmänniskor och alla har fått döttrar, det finns verkligen enbart ingifta män i vår släkt de senaste hundra åren..). Fattar det är en konstig sak att känna och att en kille kan vara mysig och gilla hästar men när jag pratade med mannen igår grät jag bara om att jag inte vill köpa låtsaspistoler och ha barn som leker krig, är ju lite färgad av de bekantas barn där sönerna i regel springer runt och vrålar "PANG PANG du är DÖD" när man kommer förbi och sedan häller sand i ens skor medan tjejerna vill titta på bilder av våra föl.. Jag har antagligen väldigt stereotypa ungar runt mig. Och annars kan jag se förbi sånt men i det här stadiet har jag blivit helt svartvit och försöker banka in vett i mig själv..

Förresten var det en kvinna som gjorde abort när jag skrapades senaste gången. Hon hade gjort en IVF.

Första sekunden tyckte jag att hon var sjukt otacksam men sedan kom hjärnan ikapp och insåg att alla barn ska vara önskade och ångrar man sig oavsett orsak (mycket kan ju hända på kort tid!) så spelar det ingen roll hur graviditeten kom till, det är liksom det minsta i det stora hela.

Men du måste verkligen hitta någon att prata med, omedelbums, oavsett om du landar i att avbryta graviditeten eller ej. Har du dessutom fått svar på NIPT så har du ju hunnit en bit i graviditeten och tiden är en faktor.

ja det är stressande som bara den med tiden. Är i tolfte veckan och det känns redan sent. Har kub nästa vecka och har bestämt att jag borde ha tagit ett beslut då men det är så svårt. På alla sätt.
 
Men kära du, du är inget monster alls. Du har ju skaffat barn med en förfärlig man, som jag verkligen tycker du ska dumpa. En person som struntar i en på det här viset....inte underligt att du mår dåligt. Det ÄR skitjobbigt att vara gravid för en del, jag själv fullkomligen avskydde det. Och jag kände inte heller någon slags magisk kärlek till fostret utan led mest. Jag tyckte inte heller särskilt mycket om bebisar. Så det är väldigt olika hur man upplever allting, och det är HELT ok. Jag pratade med MVC som gav mig mkt bra hjälp, mina problem handlade om anknytning och sådant sen. Du ska vända dig till MVC de brukar vara toppen på att fånga upp sånt här.

När började det kännas bättre för dig, men anknytning och så? Var det stor skillnad när barnet var fött? Förstår om det känns för privat för att svara!

Det tokiga, i mitt tycke, är snarare att gravida förväntas vara glada och lyckliga, nästan oavsett livssituation.

Jaa särskilt när man varit ofrivilligt barnlös känns det som att det förväntas ännu mer på nåt sätt. Hade nog förväntat det av mig själv också faktiskt så jag är lika skyldig jag..

Jag tror du har fått en graviditetsdepression. Sök hjälp för såhär ska du inte behöva må.

Jag känner igen mig i en del i det du skriver, jag blev bla besviken när jag fick veta att jag bar en pojk. Men den kärleken som jag kände sekunden jag fick upp honom på bröstet - de går inte beskriva. Idag skulle jag inte byta ut honom mot någon flicka i hela världen. Han är de roligaste och finaste lille huligan som existerar i min närhet. Du kommer bli en underbar mamma till din pojk.

Sök dock hjälp, jag är själv inne i en grav.depr. och man tänker alla möjliga ologiska tankar och känner saker man inte trodde man kunde känna. Känslor som inte fanns innan alla hormoner började spela Allan med kroppen ❤️

Det är verkligen så, just att jag har massa tankar och känslor jag inte trodde fanns i min skalle ens. Så hemska tankar om ett oskyldigt foster som JAG kämpat med att få dit.. Och så kan jag inte ens uppskatta det :( Mannen sa igår att han skulle spara mitt ledsna sms han fått dagen innan, och visa för barnet när han blev äldre typ "se här vad din mamma tänkte när hon väntade dig". Var ju delvis ett skämt men gjorde ju inte att jag kände mig mindre vedervärdig..

Du är inte hemsk!
Jag var "värdelös" på att vara gravid, jag avskydde det tillståndet som jag var i. Kände mig inlåst i min egna kropp. Grät var och varannan dag, panikångest och odräglig att leva med.
Min BM fångade upp mig under andra graviditeten och bokade tid med en av deras psykologer. Gick tre månader hos henne och förstod tillslut att jag inte kommer vara gravid förevigt.
Idag mår jag som vanligt igen och njuter av mina två barn som är 5 veckor och 1,5 år.

Be om hjälp! Det finns så mycket bra stöd att få. :)

När släppte det för dig, var det direkt efter förlossningen? Har läst om en del där det vänder då, för en del mår de skit några veckor, och för andra verkar det ta evigheter att vända det..

För mig framstår du som stark som dels delar med dig av vad du upplever, och som också resonerar om vad som lett fram till den situation du är i nu. Jag är själv gravid och tycker att det är tufft trots allt det övriga livet flyter på bra och jag har full uppbackning, och tycker att din situation verkar väldigt akut att få stöd i. Det viktigaste är hur du mår.

Tack! Känner mig allt utom stark men jag försöker hålla näsan ovan vattenytan så gott det går..
 
Var på mvc igår, läkarbesök eftersom jag har en sjukdom som kan ställa till det med ökad risk för missfall osv. Fick träffa en rätt hemsk läkare, hon var väldigt arrogant och kall och jag kände att jag ville men inte kunde öppna mig alls om hur jag mår. Hon frågade inte alls hur det är (då hade jag sagt det) utan sa bara att "Jaha, barnmorskan har skrivit att du mår illa mycket" "Eh ja det gör jag, massor"
Svaret blev: "Det gläder mig, mår man dåligt under graviditet är det ett bra tecken" och sen vände hon sig till datorn. Kände mig rätt avsnoppad (av alla ord..) och när jag ställt mina FYRA frågor om min sjukdom och min medicin- verkligen stora viktiga frågor typ ska vi ha extra kontroller, finns det nåt att göra om det drar igång alldeles för tidigt, osv- då säger människan "Jaa har du några fler scenarion du tänker noja över som vi måste prata om?". Så då sa jag nej och gick.. Kände mig om möjligt sämre än innan. Fick tag i en vän som varit hos samma läkare och sa att hon också upplevt henne som hemsk så är väl inte bara min sinnesstämning som färgar det..

Blev ändå lite stärkt av det ni skrivit så jag ringde mvc idag och bad om hjälp. De frågade om jag ville ha kontakt med kurator, psykolog eller barnmorska.. ja inte vet jag vad som är bäst för mig. Men nu blir det tid till barnmorskan på måndag och då ska hon bestämma om jag får remiss till deras psykolog. Hoppas det går fort isåfall för känner mig så väldigt stressad att jag måste bestämma hur jag ska göra med graviditeten snarast.. Verkligen försökt prata med mannen igen igår men han tycker jag är rätt hemsk. Säger "men du kan ju inte hata vår son" och att jag ska skärpa mig och lägga av. Jag är nog dålig på att beskriva hur jag mår fast jag försöker för han ser det verkligen som att jag försöker utpressa eller "hota" honom när jag pratar om att kanske avsluta graviditeten, hota honom till vad är oklart.. Vill bara få gråta ut och slippa slita med allt. Hade fått mail från ansvariga högt upp på jobbet idag, hade hört av mig förra veckan och hört om hur de ser på det med våra dygnspass, för vet förra på liknande arbetsplatser där de nationellt har sagt att sista två månaderna av en graviditet behövs inget intyg utan man ska slippa de passen oavsett.. Men på min arbetsplats förväntas man jobba non stop till gravledigheten tydligen. Känns helt oöverstigligt.. Men finns väl läkarintyg att få om det inte går hoppas jag. Just nu känns mina tolv dagars jobb i sträck oändligt nog..
 
När började det kännas bättre för dig, men anknytning och så? Var det stor skillnad när barnet var fött? Förstår om det känns för privat för att svara!


Det är verkligen så, just att jag har massa tankar och känslor jag inte trodde fanns i min skalle ens. Så hemska tankar om ett oskyldigt foster som JAG kämpat med att få dit.. Och så kan jag inte ens uppskatta det :( Mannen sa igår att han skulle spara mitt ledsna sms han fått dagen innan, och visa för barnet när han blev äldre typ "se här vad din mamma tänkte när hon väntade dig". Var ju delvis ett skämt men gjorde ju inte att jag kände mig mindre vedervärdig..
..

Jag hade inte riktigt denna hormonpåverkan vid förra graviditeten, denna är mycket värre. Men jag minns att jag sa till sambon när vi åkte till förlossningen att : du måste hjälpa mig att söka hjälp om detta skiter sig fullständigt och jag inte vill ha barnet.

Dock va de känslorna borta så fort han va född, trots att det va en HAN. För mig försvann alla tankar om att jag skulle ha en dotter så fort jag såg honom. Han va mitt allt.

Denna gången har jag mått psykiskt dåligt sen v 5. Jag har mest legat i sängen, mått illa och velat stänga ute hela världen. Tog tag i det efter 2 veckors : jag orkar inte med detta, jag tar bort bebisen. De är inte värt de. Fick remiss till psykolog och där går jag nu.

För mig är det väldigt lätt att känna igen känslorna som kom i samband med graviditeten och såg fort att det handlar om hormonerna. Min hjärna är tyvärr väldigt känslig och seratonin nivån är redan innan för låg. Jag vet också att jag inte kommer må såhär resten av livet utan det kommer vara under 9 månader, fortsätter de mot förmodan efter så är jag uppfångad av psykolog och kan få vidare stöttning.

Alltså nej!!! Så där skriver man inte till någon som mår dåligt! Det du eller jag tänkt/tänker nu är ingenting som ett barn ska belastas med. Vet inte hur många gånger jag sagt till sambo; jag orkar inte med det här, jag vill inte va gravid längre.

Det är tankar i stunden, inget jag kommer känna när barnet är HÄR!

Sen ska du naturligtvis ta dig en funderare ifall du VILL bli mamma. För det här att känna sig redo vet jag personligen inte ifall man någonsin kommer göra.
 
Det är verkligen så, just att jag har massa tankar och känslor jag inte trodde fanns i min skalle ens. Så hemska tankar om ett oskyldigt foster som JAG kämpat med att få dit.. Och så kan jag inte ens uppskatta det :( Mannen sa igår att han skulle spara mitt ledsna sms han fått dagen innan, och visa för barnet när han blev äldre typ "se här vad din mamma tänkte när hon väntade dig". Var ju delvis ett skämt men gjorde ju inte att jag kände mig mindre vedervärdig..

Ursäkta, men så GENOMVIDRIGT din man beter sig!! Man häpnar över hans idioti :eek::rage:

Du är ingen vedervärdig människa! Din man däremot...

Jag hoppas att allt ordnar sig för dig. Oavsett vad du väljer att göra i detta och hur du känner dig så definerar inte det hur du är som människa.
 
Det är verkligen så, just att jag har massa tankar och känslor jag inte trodde fanns i min skalle ens. Så hemska tankar om ett oskyldigt foster som JAG kämpat med att få dit.. Och så kan jag inte ens uppskatta det :( Mannen sa igår att han skulle spara mitt ledsna sms han fått dagen innan, och visa för barnet när han blev äldre typ "se här vad din mamma tänkte när hon väntade dig". Var ju delvis ett skämt men gjorde ju inte att jag kände mig mindre vedervärdig..
Tack! Känner mig allt utom stark men jag försöker hålla näsan ovan vattenytan så gott det går..

Äh fy fan vilket praktarsle till "man" :mad:
 
Åh jag förstår precis.. Det var två pojkar i kanske 5 och 7 års ålder i väntrummet på mvc igår och de sprang runt som galna, skrek o slet i saker och jag kände verkligen den där känslan. Jag vill ju oxå ha en hästtjej, är själv det och hela familjen (som alla är hästmänniskor och alla har fått döttrar, det finns verkligen enbart ingifta män i vår släkt de senaste hundra åren..). Fattar det är en konstig sak att känna och att en kille kan vara mysig och gilla hästar men när jag pratade med mannen igår grät jag bara om att jag inte vill köpa låtsaspistoler och ha barn som leker krig, är ju lite färgad av de bekantas barn där sönerna i regel springer runt och vrålar "PANG PANG du är DÖD" när man kommer förbi och sedan häller sand i ens skor medan tjejerna vill titta på bilder av våra föl.. Jag har antagligen väldigt stereotypa ungar runt mig. Och annars kan jag se förbi sånt men i det här stadiet har jag blivit helt svartvit och försöker banka in vett i mig själv..

Min son blir tre år i höst. Han har ridit ponnyridning en gång, klappat hästar några gånger och fått se filmer på när hans mamma (jag) rider. Han säger ofta att han vill rida, att han vill ha en häst, att han vill att mamma ska ha en häst (:D) och att "hästar är fina". Jag har en bild på första gången han träffade en häst: man ser liksom hur hela ungen lyser upp och hur han är till lika delar förtjust som fascinerad över detta stora, mjuka djur som andas på honom.

Utöver det älskar han alla typer av fordon. Och våra katter. Och att måla. Och att vattna blommorna. Leka med lera. Klättra. Dansa. Leka monster. Hoppa i vattenpölar. Och tusen andra saker.

Jag tror att barn ofta har många olika intressen. Det handlar mest om vad de vuxna runtomkring dem uppmuntrar och låter de utveckla. Barnen har sina egna personligheter, förstås, men de påverkas väldigt mycket av vad deras föräldrar och andra runtomkring dem gör.
 
Och just det, jag kan inte hjälpa men att tycka att din man är ett arsel. Bortsett allt annat (som verkligen är "skäl" nog att må dåligt, utan att man ens behöver skäl att må på något visst sätt!) så verkar han ju verkligen bete sig som ett black om foten just nu.
 
Mycket kan bero på hormoner , jag ville ta livet av mig när jag var gravid i början, alltså på riktigt ta livet av mig.
Man kan bli totalt fläpp av graviditet.
Nästan säker på att du kommer älska din pojk lika mycket som det vore en flicka när du väl har honom, och pojkbarn kan vara supersöta de med och ofta är de livliga och roliga :)
 
Nej i det här fallet är det- precis som jag också skriver- förstås mer än hormoner som spelar in, MEN de kan definitivt förstärka andra känslor, som tex förtvivlan över att vänta en pojke. Jag skrev ju inte direkt "lugn, det är bara hormonerna som spelar dig ett spratt", utan tog hennes mående på allvar och tipsade om att söka hjälp.

Självfallet kan inte alla gravida gå runt och klappa sig lyckligt på magen (själv levde jag som vanligt 3 graviditeter), men självfallet måste man, tycker jag, ha stor förståelse för att det blir extra jobbigt när en så planerad graviditet (via ivf till och med- då ville man verkligen från början ju) känns som en mardröm.
Vissa blir jättepåverkade,och är inte sig själva alls medans vissa är precis som vanligt.
HÅller med i allt !
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 904
Senast: gulakatten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 763
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 399
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp