Då är vi två som blir kvar här
@GardenAngel!
kl
Jag är inflyttad från Östersund, och jag är helfast här nere

Jag hatar vinter och snö, även om det inte är kul när det är blött, kallt, mörkt och blåsigt här nere så är det väl värt det när hösten drar ut på tiden och våren kommer tidigt. Dessutom älskar jag de få dagar med minusgrader och knappt någon snö här nere, det är förbenat vackert!
Sommarvärmen är inget problem för min del, jag älskar värme och medan maken (infödd skåning

) ligger och svettas här hemma kan jag dra en filt över benen för att det drar från det öppna fönstret
Jag har heller inga problem att förstå även den grötigaste skånskan, men så har jag gått på naturbruksgymnasium och jobbat bland bönder också...
När vi är uppe i Östersund förstår jag att jag flyttade så fort därifrån. Tonvis med snö på vintern så det knappt går att röra sig om det inte sitter ett par skidor på fötterna (eller en skoter. Skoteråkning saknar jag när jag är i Skåne!). Är det en dålig vinter, som i år, så tinar och fryser det om vartannat så det blir stenhårt och snorhalt överallt. Det är mörkt dygnet runt så min dygnsrytm blir helt off, detsamma fast tvärtom gäller på sommaren, jag kan inte sova alls.
Något jag saknar i Skåne jämfört med Jämtland är den vidsträckta skogen och ensamheten i densamma. Här nere brukar jag passa på att åka iväg med hunden när alla andra jobbar, så jag får vara ifred

Men när jag väger det mot närheten till "allt" (utom Brunflo) här nere så vinner nog ändå närheten.