Bukefalos 28 år!

Skåningar - hur står ni ut?

Fy vilken mardöm.

Mina föräldrar håller på att dö av blåsten när de är på besök. Det har aldrig varit värt att kallas blåst när de varit här :-P

Själv vande jag mig ovanligt fort men jag tycker oxå väldigt mycket om vädret o naturen i Sverige, älskar varenda årstid och skiftningarna!

Och som sagt, att hästen går lugn i hagen utan varesig gift eller täcke hela sommaren är värt VÄLDIGT mycket för mig. Det enda vi behöver är huva med öron mot flugor i ögonen o småkryp i öronen vissa perioder.
 
Jag har hittills inte sett en enda trekant eller stor broms varken i hage eller på ridtur här. Sjukt skönt!

Trodde förra året var ren tur, många som så att det var extremt lite insekter. Vilket kanske stämde då jag på "blinningrundan" smällde typ 10 blinningar på hela året. Nu är det typ 10 de värsta dagarna på den rundan. Men när de kommer max tre åt gången o en landar så är det ju hanterbart :-P

Det är så himla värt det att jag funderar på att dra tillbaka mitt "max 5 år sen vill jag flytta till skogen och backarna!" och låta sambon bygga sitt monstergarage.

Jag gillar inte när hästen störs i vardagen och hans ogillade mot blåsten verkar vi ju fått bukt med :-)
Ja just det du har "bara" bott här nere de två sista somrarna, de har som sagt varit extremt insektsfattiga, så vänta bara tills det blir ett normalt insektsår så tror jag jag faktiskt inte heller ni klarar er för erfarenheten från det området är inte att det är särskilt fritt från platta normala år, men ni kan ju ha tur. Det positiva med dessa insektsfattiga år är att det ju borde påverka i några år framåt kan man ju tycka för ju färre som lägger ägg (eller vad sjutton de gör) ett år ju färre lär det även bli året efter så tar förhoppningsvis några år innan stammen är uppbyggd igen.
 
Jag tänkte det. Eller Blekinge. Eller södra Kalmar län. I odlingszon 1 eller 2 helst.

Men det vore ju kul om man slapp flytta till något ställe med insektsinvasion och det får man kanske inte reda på förrän efteråt. Här där jag bor just nu är det rätt lugnt, trots en hel del skog. Så något liknande vill jag ha, fast i södra Sverige.
Jag bor utanför Bromölla, dvs nästan Blekinge. Här finns massor med skog, inte minst Ryssberget som är ett jättestort område med både bokskog och annan skog. Kuperat och fint med stora sjöar. Norr om oss finns hur mycket skog som helst, man kan stå uppe på en höjd och titta ut över sjöar och blånande skogar och åsar och det SISTA landskap jag skulle gissat på (om jag förts dit med förbundna ögon) var Skåne. (Möjligen efter Öland och Gotland.....)

Men det finns mygg också. Massor med mygg. Och fästingar.................
 
Jag bor vid sydkusten och det är väldigt sällan man ser bromsflugor, åtminstone märker man aldrig av dem. Vanliga flugor finns det en del och hästarna här kan besväras kring ögonen men på öppna fält behövs det normalt aldrig flughuvor. Och mygg och knott är som sagt en raritet på slätten.

Antalet fästingar verkar följa rådjursstammen, innan när det fanns rådjur överallt gick det knappt att gå genom delar av trädgården eller ens lägga sig på gräsmattan utan att få någon fästing på sig, men nu när rådjuren decimerats till rimligare nivåer har fästingproblemet också minskat.
 
Senast ändrad:
Det känns ju inte rimligt. Det är självklart jättelokalt, nere på Kungsgården är det såklart insekter, skyddat och dungar. Men i Skåne är det ju rätt lätt att hitta slättmark där det mer eller mindre blåser året runt, typ som hos mig.

Våra hästar får blinningar stillastående dagar med typ 25+ grader om vi rider dem svettiga i hagen. Jag har aldrig sett en blinning/regnbroms på dem gåendes i hagen. Lite mygg, en hel del svidknott extremt periodvis, lite små knott någon dag förra sommaren. Det enda de sprungit för är styngflugan.

Går man däremot till vissa områden så är det "mycket" blinningar, man kanske smäller 10 på en timme.

Och på närmsta terrängbanan 6 km bort är det ofta småkryp. Oxå mer skyddat, vatten o mer växtlighet.
Skriver bara vad jag såg, dom stod och vifta och hade sig med svansarna precis som här hemma. Sen är det väl inte enbart blinningar som stör hästar, flugor och knott och mygg också. Även där det var öppna fält var det en hel del irriterade djur. Dock så var jag ju där nu när det var väldigt varmt och inte någon direkt vind att prata om men visst hade dom det jobbigt, även om dom säkerligen hade det mera jobbigt hemma. Såg det ut som iallafall.
 
Fast att man inte hör den är inte detsamma som att den inte hörs, bara att man vant sig. ;)
Ännu en sak jag inte gillar med Skåne: det går inte att komma undan "civilisationen" - ser man inte asfalterade stigar och soptunnor, så nog sjutton hör man folk eller trafik i alla fall.
Jag bor nog runt 7 km från E22:an och jag hör den tydligt, framför allt kvälls- och nattetid. Dock är jag van och störs inte. Bilar hörs alltid här trots att jag bor på "landet" mitt i en åker. Landet i skåne är inte landet utan mer förort- känns det som ibland.

Någon gång har jag läst här på buke om bilar som kan gå sönder "tänk om du blir stående på vägen mitt i ingenstans och har inte ett hus på många km", det är inte så här. Här ser man hus och hör grannarna så ingen risk att gå vilse eller vara HEEEEEEEELT ensam mitt i ingenstans!

:D :D
 
A/"exempel är vädret. Hur står ni ut?"
B/ Språket.

På A/ svarar jag. Vi skåningar står inte ut. Vi är hårda. Eftersom gud vill att skåningarna ska uppfylla världen så har han/hon gjort oss hårda genom att ge oss ett sånt här väder som vi skåningar i årtusenden har fått träningsstånga oss mot.

B/ Språket. Vi skåningar är så pass intelligenta att vi begriper vad uppsvenskarna säger. Att ni inte begriper vad vi säger beror antagligen på att gud tänkt att ni andra ska ha nåt att sträva efter. Ni andra vill självklart uppnå våran höghet och glans och sitta vid våra fötter och insupa våra visdomar. Ett nirvana i att förstå det vackraste språket på jorden.

Ett tillägg! Skåne är jordens navel, Skåne är det ursprungliga Edens lustgård.

:D:devil::D
Det är intressant det där om att folk inte begriper skånska. Vi skåningar har så lätt för att begripa andra dialekter, antagligen för att det fins så många utomsocknens folk här att man lärt sig tidigt hur andra dialekter låter. Men folk utomsocknens förstår inte skåningar, jag fattar inte det- hur svårt är det?! ;)

kl

Jo, Skåne är platt. Om man känner att man måste döpa några backar så säger det en del om landskapet:p Allvarligt talat, jag har varit i Sörmland två gånger i år och jag är alldeles salig där, SÅ mycket skog och vatten och klippor och stora stenar och man måste lyfta på tassarna när man är ute och går. Jag är inte van så jag har lätt för att trampa fel och snubbla!:o Nog för att lövskog är fint och vackert, men man tröttnar rätt fort på det där med 5 minuter att rida igenom en skog, grusvägar att rida fram och tillbaka på och blåsten och åkrar och dialekten och ... ja allt annat!

Skåne består av 70% av åker- och ängsmark och 30% av skog. Att säga att Skåne har mycket skog och backar är ju att ta i lite. Kolla på en Sverigekarta och kolla var det är rätt gult.

Och nej, jag ska inte bo kvar här. Det är lite för mycket åker och för lite skog.

Fördelen med skåne är att det är nära till allt och har tågtrafik som nog är bäst i hela Sverige. DET är bra!
 
Känner att jag är en av de få inflyttade skåningar som inte skulle flytta tillbaka norröver, ens om jag separerade från min sambo (tror jag).

Jag är född och uppvuxen i Leksand, Dalarna, Nordvästra Svealand och har aldrig trivts med klimatet pga av den jävla vinstern. Snön ligger från november till april, sen kommer slasket och det torkar inte upp förrän i juni. Sommaren regnar bort. September - oktober är riktigt trevligt.
Redan som barn förstod jag att det var England eller Skåne som gällde för min del, och så blev det. Har bott ett år i Cambridge och älskade klimatet! Snön låg 4 dagar på hela vintern och våren började i februari. Blåsten gjorde mig inget, har bott på västgötaslätten (Skövde), där blåste det.
I Skåne fläktar det. Då får man bra med luft. ;)

Jag bor i södra Trelleborg, några kilometer från Sveriges södra spets. Trelleborgskan är den dialekt som klassas som den absolut värsta skånska talgröten och jag förstår den flytande efter 7 månader här. Någon gång kan man möta gubbiga lastbilschaufförer som knappt är begripliga, men det är inte ofta jag träffar dem.. (En gång)
Jag har snarare upplevt att de äldre trelleborgarna inte förstår mig, som pratar "rikssvenska" med en nyans av dalmål..

Jag älskar Skåne..
 
Då är vi två som blir kvar här @GardenAngel! :D

kl
Jag är inflyttad från Östersund, och jag är helfast här nere :love: Jag hatar vinter och snö, även om det inte är kul när det är blött, kallt, mörkt och blåsigt här nere så är det väl värt det när hösten drar ut på tiden och våren kommer tidigt. Dessutom älskar jag de få dagar med minusgrader och knappt någon snö här nere, det är förbenat vackert!
Sommarvärmen är inget problem för min del, jag älskar värme och medan maken (infödd skåning ;)) ligger och svettas här hemma kan jag dra en filt över benen för att det drar från det öppna fönstret :angel:

Jag har heller inga problem att förstå även den grötigaste skånskan, men så har jag gått på naturbruksgymnasium och jobbat bland bönder också...

När vi är uppe i Östersund förstår jag att jag flyttade så fort därifrån. Tonvis med snö på vintern så det knappt går att röra sig om det inte sitter ett par skidor på fötterna (eller en skoter. Skoteråkning saknar jag när jag är i Skåne!). Är det en dålig vinter, som i år, så tinar och fryser det om vartannat så det blir stenhårt och snorhalt överallt. Det är mörkt dygnet runt så min dygnsrytm blir helt off, detsamma fast tvärtom gäller på sommaren, jag kan inte sova alls.

Något jag saknar i Skåne jämfört med Jämtland är den vidsträckta skogen och ensamheten i densamma. Här nere brukar jag passa på att åka iväg med hunden när alla andra jobbar, så jag får vara ifred :angel: Men när jag väger det mot närheten till "allt" (utom Brunflo) här nere så vinner nog ändå närheten.
 
Håller helt med dig @Flixon om skogen. Den är det enda jag saknar här. Och här nere vid havet är träd sällsynta öht.. Men man får åka en bit till bokskogen i Svedala :)
 
Ja här i Lund har vi ju lite närmare till skogen, dels ut mot S Sandby men också i Lomma. Men det är väldigt välbesökta skogar båda två, och rätt små...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp