Skåningar - hur står ni ut?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare ufot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 112
  • Visningar Visningar 11 975
Av alla osannolika ställen en äkta norrlänning kan hamna på flyttade jag hipp som happ till Skåne. Det finns en hel del jag inte förstår mig på i detta sydliga landskap. Till exempel är vädret. Hur står ni ut? Vintern, om man nu kan kalla det för vinter, är svinkall. Det regnar och blåser hela tiden och hur mycket kläder jag än sätter på mig fryser jag. Sommaren är alldeles för varm. Hur klarar ni er utan att få värmeslag? Jag svettas konstant, dricker vatten som en kamel och orkar knappt lyfta ett finger.

En annan sak är skånskan. Den låter ju som kinesiska i 180. Hur i hela halva världen kan ni förstå varandra? När förra arbetsgivaren skulle beskriva hur jag skulle göra stod jag som ett levande frågetecken och var tvungen att genant säga: Kan du ta det igen, lite saktare? Det ännu mera genanta var när jag inte förstod det ens andra gången utan en tolk var tvungen att kallas in som pratade någorlunda begripligt.

Ibland, eller om sanningen ska fram, ganska ofta, frågar jag mig hur det kom sig att jag egentligen flyttade hit och hur det kommer sig att jag stannar kvar i alla fall ett par åt till. Den enda anledningen jag kan komma på är väl våren. Den skånska våren är fantastisk. Dock slår den inte norra Norrlands vårvinter med gnistrande snö, klartblå himmel och en sol som värmer underbart.

Nej, det är bara att erkänna det. Jag har hemlängtan. Det konstigaste i denna hemlängtan är att det jag främst saknar från min barndom är klimatet och språket.

Så, kära skåningar: HUR STÅR NI UT.
Åh det var längesedan jag skrattade så mycket som efter att ha läst denna tråd. :rofl:

Jag är infödd skåning som efter ett par år i Jönköping glatt flyttade hem igen.

Vad det gäller dialekter så skiljer det sig oerhört beroende på vart man är. Att den ska vara lättast att förstå i nordöstra Skåne håller jag väl inte helt med om. Gemensamt för de alla är att bönder är svårast att förstå ;) i mångt och mycket vill de inte riktigt bli förstådda heller.

Vintern är fuktig och blåsig i Skåne, det håller jag med om. Dock kan vädret överlag vara betydligt bättre beroende på var i Skåne man väljer att bo. Jag är uppväxt på landet utanför Malmö och där är det fruktansvärt året om, det stormar alltid och på vintern måste man köra precis bakom snöplogen för att komma någonstans. :meh:
Nu bor jag dock i häljarp (en liten ort utanför landskrona) och här blåser det ALDRIG. 3 av årstiderna är helt underbara. Det är dock inte så svårt att förstå varför alla har pool trots att det bara är ngn kilometer till havet. Det blir äckligt varmt här på sommaren. :wtf:

Inte heller är här landskapet enformigt just här. Vi har promenadavstånd till havet, skogen, stan, slätten och hästen står uppstallad där man på 80-talet hade skidbacke med liftar :eek:

Det finns en del gamla "ordspråk "som fortfarande florerar i Skåne.

Allt ovanför trädgränsen är norrland.
Vart trädgränsen går tvistas det en del om men den anses antingen gå vid Hallandsåsen eller Eslöv (alltså mitt i Skåne)

Och ska man norrut så får man inte glömma passet då passkontrollen ligger i Ljungby..

Detta är givetvis sådant som sägs med glimten i ögat :D

Att skåningar skulle vara snåla kan jag inte hålla med om dock röstas det tyvärr lite väl friskt på SD men det är något vi andra får jobba hårt mot.

ALLT annat bleknar när man som hästmänniska inser att det finns områden i Skåne som varken har blinningar, knott eller mygg. Det är så_inihelvetes underbart att se hästarna i hagen svaja lite med svansen och kunna rida normalt hela sommaren. Obeskrivligt!!!!

Skånskan har jag vant mig vid, blåsten gick fort att lära sig hantera oonumera gillar jag den. Pga blåsten blir värmen oftast hanterbar. Vinter har jag alltid gillat med rätt utrustning.

Dessutom är det najs att vissa år är det terrängträning hela vintern :-P och som fälttävlansnörd är det ju helt_okej att ha närmre till ett helt gäng terrängbanor än vad man hade till ridhus förr :-)

ALLT annat bleknar när man som hästmänniska inser att det finns områden i Skåne som varken har blinningar, knott eller mygg. Det är så_inihelvetes underbart att se hästarna i hagen svaja lite med svansen och kunna rida normalt hela sommaren. Obeskrivligt!!!!

Please, ge mig tips på var dessa områden finns. Jag längtar efter att flytta söderut. :)

@ufot
Skåne är platt, men inte så platt som resten av Sverige verkar tro :) Och vi har träd, till och med skog, vilket verkar förvåna vissa.. :p
Skåne har helt fantastisk natur, bilsemestrar varje år i skåne mycket pga det, och dessa otroligt roliga småvägar som finns överallt. Tror jag har kört på varenda småväg i hela skåne snart och jag tröttnar då aldrig.

Jag bor på gränsen mellan skåne och blekinge men bodde ett halvår i Luleå
Jag saknar Luleå ibland, men när jag bodde där saknade jag södern med såklart.
Det jag saknar mest med Norrland är att det ofta va fint väder. Alltså strålande sol på vintern trots snön, "skånevintern erbjuder få sådana dagar. Dessutom verkar dom kommit på hur man plogar där uppe ;) att gå promenad är inget problem när det finns skottade välupplysta cykelvägar trots snön. Jag tyckte det va jättejobbigt att solen inte gick ner på sommaren, och myggen!

Det som får mig att njuta av att inte bo där uppe är när man ser alla vårblommor och hör att där uppe ligger snön kvar. Att kunna åka nästan vart som helst utan problem. Utbudet över huvud taget, likadant i trädgården, att kunna ha nästan vilket ros eller växt som helst är liksom guldkant på nåt vis. Lövskog!!

Please, ge mig tips på var dessa områden finns. Jag längtar efter att flytta söderut. :)

Vi bor precis norr om byn Flyinge, liksom på kanten till dalen där Kävlingeån rinner. Mitt i typ 30 vindkraftverk :-P

Visst är blåsten jobbig vintertid men med ridhus på ridavstånd och lite smarta lösningar (det är nog bara i Skåne man rider i rånarljuva, fodrade ridbyxor, dubbla ländtäcken varav ett över benen och REGNjacka :-D) som skyddar utsatta delar så är det egentligen bara jobbigt med rakriktning när man har sidvind. Tycker jag. Som sagt, insektsfritt sommartid väger upp allt!

Min häst gick dock från 100 g vanligt täcke o begränsad mängd grovfoder till 800 g med hals och fri tillgång (och åt 75 % mer MJ) första vintern och HATADE blåsten. Denna vintern gick bättre när matte helt enkelt struntade i "normal" täckning och höll pålle rejält varm.

För min del är det lugnt bara man har en overall i det lugna stalljobbet och jag fryser dagligen året runt.

Men visst ska jag erkänna att man de dagar det är vindstilla stannar upp och tänker "vad tyst det är?!". Å andra sidan bor vi ett fält (iofs ett Skånefält dvs superstort) från e22:an och det är väldigt sällan man hör den om man inte lyssnar efter det. Oftast hör man vindbrus i träden.

Hm, ja, det är då inte här uppe i nordöst, på gränsen till Småland och Blekinge, i alla fall :mad:. Min häst fick sitt första flugtäcke idag, för jag är så in i bombens TRÖTT på att spreja gift som ändå inte hjälper så bra....

Men visst ska jag erkänna att man de dagar det är vindstilla stannar upp och tänker "vad tyst det är?!". Å andra sidan bor vi ett fält (iofs ett Skånefält dvs superstort) från e22:an och det är väldigt sällan man hör den om man inte lyssnar efter det. Oftast hör man vindbrus i träden.

Fast att man inte hör den är inte detsamma som att den inte hörs, bara att man vant sig. ;)
Ännu en sak jag inte gillar med Skåne: det går inte att komma undan "civilisationen" - ser man inte asfalterade stigar och soptunnor, så nog sjutton hör man folk eller trafik i alla fall.

A/"exempel är vädret. Hur står ni ut?"
B/ Språket.

På A/ svarar jag. Vi skåningar står inte ut. Vi är hårda. Eftersom gud vill att skåningarna ska uppfylla världen så har han/hon gjort oss hårda genom att ge oss ett sånt här väder som vi skåningar i årtusenden har fått träningsstånga oss mot.

B/ Språket. Vi skåningar är så pass intelligenta att vi begriper vad uppsvenskarna säger. Att ni inte begriper vad vi säger beror antagligen på att gud tänkt att ni andra ska ha nåt att sträva efter. Ni andra vill självklart uppnå våran höghet och glans och sitta vid våra fötter och insupa våra visdomar. Ett nirvana i att förstå det vackraste språket på jorden.

Ett tillägg! Skåne är jordens navel, Skåne är det ursprungliga Edens lustgård.

:D:devil::D

A/"exempel är vädret. Hur står ni ut?"
B/ Språket.

På A/ svarar jag. Vi skåningar står inte ut. Vi är hårda. Eftersom gud vill att skåningarna ska uppfylla världen så har han/hon gjort oss hårda genom att ge oss ett sånt här väder som vi skåningar i årtusenden har fått träningsstånga oss mot.

B/ Språket. Vi skåningar är så pass intelligenta att vi begriper vad uppsvenskarna säger. Att ni inte begriper vad vi säger beror antagligen på att gud tänkt att ni andra ska ha nåt att sträva efter. Ni andra vill självklart uppnå våran höghet och glans och sitta vid våra fötter och insupa våra visdomar. Ett nirvana i att förstå det vackraste språket på jorden.

Ett tillägg! Skåne är jordens navel, Skåne är det ursprungliga Edens lustgård.

:D:devil::D
:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

.... Skåne är det ursprungliga Edens lustgård.

Skåne för hundra år sedan var nog bra nära i varje fall.

Vårdad skånedialekt, ibland kallad riksskånska, och finlandssvenska är för mig de vackraste "dialekterna" vi har, skånskan för sin kraftfullhet och tyngd och finlandssvenskan för melodin och för att den bevarat mycket av språkets ursprungliga karaktär.

Norrland för mig är norr om Dalälven.
Ett av de plattaste landskapen i Sverige är nog Uppland ;)
Skånska fattar jag inte, inte heller danska så engelska är bra :)

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka