Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Att något sprider sig irriterande kraftigt i ens trädgård är inte samma sak som att den är invasiv i ordets juridiska mening.Själv är jag förvånad i dessa upplysta invasiva tider att inte plantskolor regleras mer. Men det är väl redan för sent, folk fattar inte vilka problem starkväxande trädgårdsväxter kommer att ge. Ett är hybrida blåtåtelgräs som sprider sig dit där de inte ska vara. För den delen tusenskönan.
jag har tänkt göra lite samma i min slänt ner mot en gångväg som är jäkligt trist idag.Hur vet man vilka blommor man ska så, för att det ska passa både pollinerare och växtplats?
Jag har en yta, som jag förutsätter generellt är torr. Tänk ett större stenröse som bara är täckt med jord, så väldränerat...
Det finns växtlighet där men jag vet inte riktigt vad. Vilka blommor trivs bra där det är väldränerat/torrt?
Eftersom det är en upphöjd yta kommer den vara jobbig att hålla efter som en gräsmatta, därför tänker jag att det är roligare att den gör nytta för pollinerare, genom att växa vilt och orört över sommaren. Men vad ska jag så/plantera?
Min plan är att trycka ner en massa krokuslökar där i höst, för det är trevligt med färgklickar i det grå innan gräset börjar växa. (Kanske även tulpaner, påskliljor och andra lökar?)
Seh funderar jag på om man inte kan bara kasta ut frön över ytan och "det som gror, det gror". Tanken bakom det är att växter i naturen gör så, att de släpper ifrån sig sina frön och hoppas att de sprider sig. Finns det några särskilda blommor som skulle fungera bättre eller sämre att göra så med? Ska jag sprida fröna före eller efter vintern?
Visa bifogad fil 188938
Men hallå gjorde inte du ett inlägg om tusenskönans naturliga förekomst i naturen?Obetydlig fröspridning.
Jag skulle personligen skippa rölleka får lätt ett invasivt växtsätt.jag har tänkt göra lite samma i min slänt ner mot en gångväg som är jäkligt trist idag.
jag har beställt bland annat vallmo, blåklint, prästkrage, rölleka mm olika blomfröer, kommer blanda med sand och i höst kommer jag att så alla på friland.
Ja men jag syftade på myntans spridningsvägar, mynta har en obetydlig fröspridning den sprider sig främst med rotskott.Men hallå gjorde inte du ett inlägg om tusenskönans naturliga förekomst i naturen?
Har jag sagt det? Men växter som sprider sig o skadar- även om de inte klassas som invasiva kan få ett invasivt o skadligt växtsätt.Att något sprider sig irriterande kraftigt i ens trädgård är inte samma sak som att den är invasiv i ordets juridiska mening.
Invasivitet gäller bara växter som tagits in i Sverige efter år 1800-1850 och som utgör ett hot på något sätt mot flora och fauna.
Skadligt för vad?Har jag sagt det? Men växter som sprider sig o skadar- även om de inte klassas som invasiva kan få ett invasivt o skadligt växtsätt.
Det blir lite konstigt när du svarar mig på så sätt att du insinuerar att jag påstått tusenskönan är invasiv. Det har jag inte. Däremot har den fått ett kraftigt oönskat invasivt växtsätt på många ställen och när den fått fäste kan bli explosiv i sin utbredning, den är lågväxande blir heltäckande o kväver allt i sin väg, alltså tränger ut ängsblommor o även orchideer på de ängar där den får fäste. Det verkar som om många går efter tabell invasiva växter, problemet är långt större än den lilla listan.Tusenskönan är ju tex in inhemsk art och därmed en naturligt del av flora och fauna i Sverige https://artfakta.se/taxa/220997/information
De tränger ut andra arter som man vill ska vara kvar , de tränger ut den biologiska mångfalden, om jag förenklar beskrivningen trädgårdsblåtåtel är rena döden att få in i mossar o rikkärr , ja i områden öht som ska betas varsamt.Skadligt för vad?
Enligt min erfarenhet sprider den sig främst med rotskott. Och är seriös i det uppdragetMen den fröar väl?
Vi har några kvadratmetrar vi inte klipper gräset på. Det är säkert 20 olika arter som växer där utan att vi sått nåt. Som blåklocka, prästkrage, gullviva.Hur vet man vilka blommor man ska så, för att det ska passa både pollinerare och växtplats?
Jag har en yta, som jag förutsätter generellt är torr. Tänk ett större stenröse som bara är täckt med jord, så väldränerat...
Det finns växtlighet där men jag vet inte riktigt vad. Vilka blommor trivs bra där det är väldränerat/torrt?
Eftersom det är en upphöjd yta kommer den vara jobbig att hålla efter som en gräsmatta, därför tänker jag att det är roligare att den gör nytta för pollinerare, genom att växa vilt och orört över sommaren. Men vad ska jag så/plantera?
Min plan är att trycka ner en massa krokuslökar där i höst, för det är trevligt med färgklickar i det grå innan gräset börjar växa. (Kanske även tulpaner, påskliljor och andra lökar?)
Seh funderar jag på om man inte kan bara kasta ut frön över ytan och "det som gror, det gror". Tanken bakom det är att växter i naturen gör så, att de släpper ifrån sig sina frön och hoppas att de sprider sig. Finns det några särskilda blommor som skulle fungera bättre eller sämre att göra så med? Ska jag sprida fröna före eller efter vintern?
Visa bifogad fil 188938
Jag fick in masseffekt av rölleka genom att en hästtransport mockades ur på gården och jag la det i rabatter och runt buskar.Jag skulle personligen skippa rölleka får lätt ett invasivt växtsätt.
Jag är inte insatt i trädgårdsblåtåtel och hittar den inte när jag söker. Så jag vet inte vad som skiljer den från den vilda blåtåteln som är normalt förekommande i mossar och rikkärr.De tränger ut andra arter som man vill ska vara kvar , de tränger ut den biologiska mångfalden, om jag förenklar beskrivningen trädgårdsblåtåtel är rena döden att få in i mossar o rikkärr , ja i områden öht som ska betas varsamt.
Ja den är bedrövlig, växer rätt starkt marktäckande på en äng jag jobbar som va kraftigt igenväxt va det gammal rölleka typ 15 cm som kvävde allt utom sig självt. Djur äter den inte heller det är ju därför de får sånt fäste.Jag fick in masseffekt av rölleka genom att en hästtransport mockades ur på gården och jag la det i rabatter och runt buskar.
Numera krigar jag mot den . Ett förbaskat elände där den får fäste.
Ett kraftigare bladverk kraftigare växtsätt. Tränger ut bl a andra strån man vill ha.Jag är inte insatt i trädgårdsblåtåtel och hittar den inte när jag söker. Så jag vet inte vad som skiljer den från den vilda blåtåteln som är normalt förekommande i mossar och rikkärr.
Kan tillägga att att om inehmska växter konkurreras ut av andra inhemska växter så är det något som skett i balansen i biotopen tex att det har blivit för näringsrikt eller att kemin tex surhetsgraden i marken förändrats eller kanske skugg/solförhållanden.De tränger ut andra arter som man vill ska vara kvar , de tränger ut den biologiska mångfalden, om jag förenklar beskrivningen trädgårdsblåtåtel är rena döden att få in i mossar o rikkärr , ja i områden öht som ska betas varsamt.
Ytan har inte varit skött på många år, möjligen att gräset är slaget nån gång om året. Där finns bara gräs typ. Ytan ligger utanför huset jag ska flytta till och huset är inklämt mellan skog och en åker där det odlats vall. Där finns inget som går att kalla för gräsmatta ens.Det gör det faktiskt kommer av sig själv alltså, med rätt skötsel. Är platsen torr och näringsfattig borde du princip bara kunna sluta klippa ytan och istället slå av den en gång om året eller när växterna du vill ha där gått i frö. Otroligt många gräsmattor innehåller stora mängder undertryckta blommande växter speciellt om de är torra.
Min mynta har genom åren dött ut så jag ska sätta några nya plantor. När den levde var den på en begränsad yta på max 1 kvm.Har den chans så exploderar den. Mynta är jag EXTREMT försiktig med.
Jag tror det har blivit en oklarhet i tråden (eller jag har i alla fall väntat med att svara för att jag inte riktigt varit klar över din målbild) eftersom en äng, som nämns i trådrubriken, är en viss sorts biotop med inhemska blommor, medan när du beskriver mer vad du tänker, tex lavendel så blir det tydligt att det är en blommande, torktålig yta du tänker dig, som du nu också skriver.Ytan har inte varit skött på många år, möjligen att gräset är slaget nån gång om året. Där finns bara gräs typ. Ytan ligger utanför huset jag ska flytta till och huset är inklämt mellan skog och en åker där det odlats vall. Där finns inget som går att kalla för gräsmatta ens.
Och jag vill inte vänta på att något eventuellt kommer börja växa där utan jag vill, som jag skrev i trådrubriken, skapa en blommande yta.