Skapa blomsteräng för pollinerare

Bukefalos 30 år!

Jag skulle personligen skippa rölleka får lätt ett invasivt växtsätt.
där jag ska ha den är det bara en fördel :rofl:

ingen blir glad av hur det ser ut just nu (till vänster skylten)
1785779376256.webp

Det stämmer inte, den är i grund inte inhemsk och borde räknas som invasiv det har bara tagit drygt 250 år innan den spridit sig till de problem den nu ger.

Svensk förekomst​

Bofast och reproducerande
Spontan

På artfakta som jag länkade till så står det spontan det betyder att den vandrat in i Sverige själv utan hjälp från människan. Då räknas den som naturligt förekommande. Den är även rödlistebedömd vilket inte görs på främmande arter.

Så tusensköna är naturligt förekommande i Sverige och ingår i vår flora.

Fröbanken har också några roliga fröblandningar. Jag har några magra steniga åkrar att leka med på vår nya gård. Jag har tänkt att viga en av dem att så in lite olika typer av ängsblandningar och se vad som trivs där helt enkelt

Så tusensköna är naturligt förekommande i Sverige och ingår i vår flora.
Nej den är sannolikt inplanterad, ingår inte i vår flora- och vadå vandrat in själv?? Om det fastnar frö under en sko eller följer med en annan planta in i landet kan det knappast klassas som ” vandra in själv”. Då menar du att den spanska skogssnigeln vandrat in själv?

Nej den är sannolikt inplanterad, ingår inte i vår flora- och vadå vandrat in själv?? Om det fastnar frö under en sko eller följer med en annan planta in i landet kan det knappast klassas som ” vandra in själv”. Då menar du att den spanska skogssnigeln vandrat in själv?
Det är inte jag som menar det det är bedömningen. Det är rödlistebedömningen och artdatabanken från SLU och de i sin tur baserar sina rön på Linnés inventeringar https://www.nrm.se/fakta-om-naturen/vaxter/landvaxter/varvaxter/tusenskona. Vad använder du för källor som säger något annat?

Det är inte jag som menar det det är bedömningen. Det är rödlistebedömningen och artdatabanken från SLU och de i sin tur baserar sina rön på Linnés inventeringar https://www.nrm.se/fakta-om-naturen/vaxter/landvaxter/varvaxter/tusenskona. Vad använder du för källor som säger något annat?

Jag nöjer mig med att förklara att tusensköna har ett kraftigt invasivt växtsätt och uppträder invasivt, tusensköna är skadlig för naturbetesmarker, ängar osv och tränger ut alla andra blomster på sikt, blir en heltäckande tät låg matta- som jag skulle våga påstå är det mest svårbekämpade ( utan kemiska medel) som finns av många olika anledningar. Sen kan man ju fråga sig hur kunde Linne va så säker på att utesluta inkomna plantor?

Och sen SLU och artdatabanken, de är väääldigt sena med sina varningar om olika växter som är invasiva och eller har ett invasivt växtsätt, inte på något vis i framkant.

Jag nöjer mig med att förklara att tusensköna har ett kraftigt invasivt växtsätt och uppträder invasivt, tusensköna är skadlig för naturbetesmarker, ängar osv och tränger ut alla andra blomster på sikt, blir en heltäckande tät låg matta- som jag skulle våga påstå är det mest svårbekämpade ( utan kemiska medel) som finns av många olika anledningar. Sen kan man ju fråga sig hur kunde Linne va så säker på att utesluta inkomna plantor?

Och sen SLU och artdatabanken, de är väääldigt sena med sina varningar om olika växter som är invasiva och eller har ett invasivt växtsätt, inte på något vis i framkant.
Om man betraktar den invasiv så borde det komma från skåne och lite norrut.
Från i alla fall Mälardalen och norrut är den sällsynt. Kommer något enstaka exemplar i äldre gräsmattor, dvs där det varit gräsmatta länge. Jag har aldrig sett den i naturen.

Var någonstans har den uppträtt invasivt?

Tror inte ens jag sett tusensköna alls, bor i södra Dalarna. Var tvungen googla för att se hur den såg ut, samt googla skillnaden mellan den och prästkrage 😂

Jag tror det har blivit en oklarhet i tråden (eller jag har i alla fall väntat med att svara för att jag inte riktigt varit klar över din målbild) eftersom en äng, som nämns i trådrubriken, är en viss sorts biotop med inhemska blommor, medan när du beskriver mer vad du tänker, tex lavendel så blir det tydligt att det är en blommande, torktålig yta du tänker dig, som du nu också skriver.
Du kanske har rätt i det. Det jag tänker mig är en blommande yta som tilltalar och lockar pollinerare.

Var någonstans har den uppträtt invasivt?
I olika ängar och naturbeteshagar där jag jobbar, nu tror inte jag, även om mina chefer sett problemet, att det händer så mkt, finns ju så mkt annat som det jobbas med o har högre prio ex jättebalsamin, ( som har ett synnerligen harmlöst växtsätt och ännu harmlösare fröbank), problem med spansk skogssnigel som äter upp orchideeblomman , starka bredbladiga trädgårdsgräs som djuren ratar och som då får livsutrymme. Osv Vad gäller tusensköna så måste den grävas upp för hand, jag stoppar iof min treklinga i på snedden i plantan/ jorden men det mesta av rotsystemet blir ändå kvar så egentligen är det nog helt meningslöst arbete,

Kan tillägga att att om inehmska växter konkurreras ut av andra inhemska växter så är det något som skett i balansen i biotopen tex att det har blivit för näringsrikt eller att kemin tex surhetsgraden i marken förändrats eller kanske skugg/solförhållanden.
Men ja, vissa växter får man många av när man planterar in dom i sin trädgård, vill man inte ha många av den växten/stora bestånd ska man inte plantera in dom. De är dock inte ett hot mot flora och fauna som bedömt invasiva växter är.
Fast det kan du ju inte alls veta…. vad som har hänt om 100 år eller mer. Och det stämmer inte om nu tusensköna konkurrerar ut annan växtlighet så beror det på dens växtsätt, och inhemska arter är inte rustade för det. Ta kirskål ex. Samma där, växtsättet tränger bort all annan växtlighet( den klassas inte heller som invasiv (än)och den fanns precis som tusenskönan innan Linne började artbestämma)

Fast det kan du ju inte alls veta…. vad som har hänt om 100 år eller mer. Och det stämmer inte om nu tusensköna konkurrerar ut annan växtlighet så beror det på dens växtsätt, och inhemska arter är inte rustade för det. Ta kirskål ex. Samma där, växtsättet tränger bort all annan växtlighet( den klassas inte heller som invasiv (än)och den fanns precis som tusenskönan innan Linne började artbestämma)
Nej det är därför jag baserar mina råd på vetenskap, lagstiftning och praxis.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka