Skatt vid lön i Enskild firma

QuickStar

Trådstartare
Hjälp!

Jag ska ta ut lön för första gången i min firma men hur funkar det med skatten?
Ska jag dra av skatten in jag betalar ut den till mig själv eller inte, hur betalar jag itne skatten? skickar Skm ut inbetalnings kort?
Hur blir det med arbetsgivar avgift för mig själv?

Gah jag har ju läst både företags ekonomi och bokföring men jag lyssnade visst inte på just de lektionerna för det stå helt still i huvudet på mig! :o
 
Du skattar inte uttagen ur en enskild firma. Det är vinsten i verksamheten som beskattas. Ett uttag bokförs bara som just ett eget uttag.
 
Jag betalar in preliminär skatt varje månad. Har alltså i förväg fått räkna ut vad jag kommer att få för inkomst under året och skattar utifrån det. Sedan justeras det i efterhand när jag gjort bokslut.

"Lön" bokförs som Eget uttag.
 
Generellt sett, om du inte har stor vinst, kan du räkna med att det du kan ta ut som lön är hälften av din vinst (alltså inkomster minus kostnader). Resten ska betalas in som sociala avgifter och skatt.

Jag har aldrig tagit ut mer än hälften och på det sättet är man säker på att man inte drabbas av någon skattechock.
 
Är de sociala avgifterna inräknade i din preliminärskatt då? Jag trodde bara att det var den vanliga skatten som räknades på den summan och att man sedan när man tog ut lön fick betala in extra...
 

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 899
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 635
Senast: fejko
·
F
Skola & Jobb Förhoppningsvis finns det någon/några här med erfarenhet av egen firma som kanske kan svara på mina cirka tusen (förmodligen dumma)...
2
Svar
32
· Visningar
3 074
Gravid - 1år Är det någon här som vet hur det fungerar/har erfarenhet med föräldrarpenning och FA-skatt? Jag är anställd på 60 % på ett företag. Vid...
Svar
3
· Visningar
1 504
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp