Sv: Skattesänkningar ska prioriteras
Nej, det som krävs är startkapital.
Har du 10 miljoner och köper aktier för dessa som ger avkastning med 5-10 % varje år så kan du sitta på verandan och dricka paraplydrinkar resten av livet.
Vad gäller Ramonas lilla tal om lön så är saken den att världen är inte särskilt rättvis, hade jag fått vad jag förtjänar så hade jag varit miljardär
Om det inte är tack vare arbetarna på golvet som företaget går med vinst så kan ju alla prova att gå hem i några dagar...
Om du har jobbat nått med lean så vet du vad värdeskapande tid är för nått.
Kunden vill ju egentligen bara betala för den tid som det tar att producera artikeln - det är den tiden som är värdeskapande.
Resten av organisationen är mer eller mindre tärande, även om den i mångt och mycket är viktig eller i vissa fall oumbärlig.
Och du förstår fortfarande inte vad som är företagets kapital... gamla aktier påverkar inte företagets kapital, det är endast vid emission som företaget får in pengar från aktien.
Idag är det ofta bättre att låna upp kapital, eftersom räntorna är låga, än att göra en emission.
Jag säger inte att det inte ska vara utdelning på aktier - det jag säger är att det finns en inbyggd konflikt i systemet då aktieägare ofta prioriterar kortsiktiga utdelningar istället för att prioritera långsiktiga investeringar.
Att ha utdelningar på 5-10% är rimligt, förutsatt att företaget är "stadd i kassa".
Men att ha orimligt höga avkastningskrav eller att prioritera aktieutdelningen framför konsolidering av företaget är inte bra för företaget.
Thomas N. Att köpa aktier vid en nyemission är inte "att ställa upp" utan det är att göra en investering.
Vad gäller att starta eget så har jag de facto haft tankarna på just detta. Dock är jag synnerligen skeptisk till att driva det som aktiebolag med mindre än att jag själv äger minst 51% av aktierna... Jag är nog mest inne på att i såna fall sätta lönerna till 20 000 men istället kompensera låg lön med vinstandelar.
En arbetare som ständigt får höra hur lätt det är att byta ut vederbörande och att hen bara ska vara lycklig att ha jobb kommer aldrig att ge 100% på jobbet. Ge däremot samma människa en påtaglig del av vinsten så kommer dennes engagemang och arbetsvilja att öka markant.