Skav på manken

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nyrelski
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 092
N

Nyrelski

En av mina hästar som är väldigt känslig får lätt skav och tryck på manken/halsen där täcket ligger.
Jag har bara Horseware Amigo täcken till henne som sitter väldigt bra annars förutom det. Funderade på om man kunde sy fast nått ludd, men jag vill helst inte göra hål i onödan ifall täcket läcker där då?
Provade limma men det funkade inte alls...

Någon som har någon smart lösning?
Min andra har jag precis köpt ett Rhino Plus till som verkar sitta bättre då det är lite högre skuret.
Men denna har flera Amigo som som sagt är super annars, jag har inte riktigt råd att köpa helt nya täcken till henne också just nu :(

Sv: Skav på manken

Jag har sytt ludd på några täcken. Man syr ju ändå bara någon cm in från kanten, så om det skulle komma några vattendroppar där gör inte så mkt tycker jag. :) Köpte bland annat några billiga rattmuffar i fårskinn som ja klippte bort resåren på, så var det bara att ta en lagom lång bit och sy fast. :D Teddy hjälper inte mkt, det ska var riktigt fårskinn tycker jag.

Sen är täcken med halvhals bra, typ rhino wug, blir ingen skarv precis över manken.

Ok, jag kanske kan prova sy iaf. på ett täcke då. Hittade ett billigt nackludd som jag har delat i tre nu och tänkte sy på :)

Jag gillar inte riktigt halvhals, är rädd att det inte kommer finnas någon man kvar i slutet på vintern då...

Min förra häst fick problem med skav av täcket vid manken ibland trots ludd. Jag tog tjock skumgummi som är tänkt till stolsdynor, vek dubbel och tråcklade fast under "framvalvet" på täcket. Det fungerade bra på honom.

Liknande trådar

Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
3 087
Senast: gylle
·
Utrustning Sliter mitt hår snart! Min häst fryser när det blåser, och blåser gör det mycket här. Han har mat, han är frisk, han är inte... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 199
Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 528
Senast: Niki
·
Hästvård Jag förstår inte hur det kan vara möjligt... Min häst får skav av precis allt! Det började bak på ryggen precis där som bossorna ligger...
Svar
11
· Visningar
2 139
Senast: Krizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka