Hästtjej32

Trådstartare
Hej!
Min häst har fått ett litet skav vid armbågen, antagligen pågrund av att han har stött emot sadelgjorden när han rör sig? Har fårskinn på sadelgjorden, och det hjälper inte. Någon som har tips på någon sadelgjord som är extra svängd eller liknande så att den inte ligger emot? :)
 
Ha en så tunn sadelgjord som möjligt.
Jag vet precis hur det är med häst där sadelgjorden glider fram vad man än gör.
ELT gjord kan vara ett bra alternativ.
 
Ha en så tunn sadelgjord som möjligt.
Jag vet precis hur det är med häst där sadelgjorden glider fram vad man än gör.
ELT gjord kan vara ett bra alternativ.
Tack för tipset! Ska försöka hitta en tunn sadelgjord. Vilket material tycker du fungerar bäst? Läder eller något annat?
Får kika på en ELT gjord, hört mycket bra om dem! :)
 
Hej!
Min häst har fått ett litet skav vid armbågen, antagligen pågrund av att han har stött emot sadelgjorden när han rör sig? Har fårskinn på sadelgjorden, och det hjälper inte. Någon som har tips på någon sadelgjord som är extra svängd eller liknande så att den inte ligger emot? :)
Jag håller oxå med om ELT, jag köpte min begagnad och min häst älskar den :love:en annan bra gjord som också kan passa skavkänsliga hästar och som är betydligt billigare är den gamla hederliga snörgjorden.
 
Tack för tipset! Ska försöka hitta en tunn sadelgjord. Vilket material tycker du fungerar bäst? Läder eller något annat?
Får kika på en ELT gjord, hört mycket bra om dem! :)
Min fick likt din skavsår av vanlig dressyrgjord i läder då den åkte fram vid ridning. Funkade inte med fårskinn där heller. Köpte då en ELTgjord och efter det har han aldrig haft skavsår då den gjorden inte glider fram 😊
 
När min kom hade han sår vid sadelgjordsstaden. Han är väldigt rörlig och har liten plats för sadelgjord. Han kom med en bred lädergjord som klämde honom.
Jag bytte till ELT och har aldrig haft problem sen dess. Supernöjd!
 
Verkar som om det kommer från sadelgjorden, då de inte uppkommer efter att jag rider barbacka, men kanske kan vara det ändå? Tack för svar!
 
Ludd är oftast bra men ibland fastnar luddet i pälsen om de har lång/mkt päls och liksom ruggar den. Jag har också ELT (använder bara det) men tror du inte det finns ett billigare alternativ om det enbart är pga skav av nuvarande sadelgjord som du vill byta? Nya ELT kostar en ju del..:)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 534
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 021
Senast: KAROLIJNAH
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: liiinnea
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 908
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp