I

Isolde

Såg på Filipstadsritten att FZ fått små skav i armhålan, inte av sadelgjorden, utan som av sin egna hud som gnussats. Isolde fick det en gång på en ritt med väldigt fuktigt väder, men bara på ena sidan. Jenny som groomade mig, tipsade om att smörja in med tex. "fälttävlansfett" i det känsliga området innan det blir blöt/skavigt på ritt.
Någon som testat detta, eller har något annat bra tips?
 
Sv: Skav

Små känsliga damer med tunn hud verkar ha detta besvär. bella får alltid som hudskorvor i armvecken efter en ritt. Glidslem från apoteket (rfsu) rekommenderar många. Jag har inte prövat detta, men kommer att göra det.
 
Sv: Skav

Jag har också märkt att det lättare blir skav vid "blöta" ritter. En häst som aldrig får det annars kan få det vid sånt tillfälle.
Låter vettigt med vaselin el dyl men jag har inte behövt, har faktiskt oftast tur med vädret...!
 
Sv: Skav

Bionda fick jämt skav i bägge "armhålorna".
Hon hade haft så många föl och sen när hon malnade av så blev det överflödgt skin som vek sig och gnuggades.
Det som hjälpte busbra var silonsalva, köpt på apoteket.
Den är inte vattenlöslig så den stannar kvar.
Använd inte fårskinnsgjordar o dyl för då kletar det utan neopren el liknande.
Hade aldrig problem efter silonet!
 
Sv: Skav

Tack, tack! Ska inköpa silonsalva, antar att det finns på apoteket, kanske inte i metropolen Rimbo där det om är lunchstängt 2 tim på dagen..
 
Sv: Skav

Cleese blir sådär också i sina extraveck i armhålorna och han får det rejält - ibland redan efter en 2-mils träningsrunda hemma... Det blir sår och svullet - inte kul alls. I höstas kom han iväg till Ölandsrittens 50km och då var vi förberedda med allt vi kunde komma på. Vid varje groomstopp svampade Patrik armhålorna på honom så att svett och sand kom bort, sedan var det på med rejält med glidmedel. På 50km blev det inga sår med hjälp av detta. (Fast jag kör fårskinnstunnel på honom - kanske borde testa utan också?) Annat jag har fått tips om men inte hunnit prova ännu är grönsåpa eller kroppspuder.

Den där silonsalvan - vad används den till i normala fall? Någon som kollat innehållet mot dopinglistan?
 
Sv: Skav

grönsopa sägs klia nå grymt på dem men vad vet ja ja e inte häst:idea:
 
Sv: Skav

Jag var på apoteket igår och jag frågade just vad silonsalva används till och det var barnrumpor, fick tipset att använda en väldigt fet salva som eftervård; Repair. Silonet var i liten mindre tub, kostade ca 45 kr, jag tog 2 för att vara säker på att ha.

Jag tror inte på puder, risken är att det bara blir grötigt tillsammans med svett och i alla fall inte gör det mindre skavigt.
 
Sv: Skav

Bepanten salva har samma användningsområde, eller jordnötsolja som oxå köps på apoteket
 
Sv: Skav

Jag provade silonsalva på Greveritten. Cz får alltid skav i armhålorna men inte med denna salva! Så jag :bow: för tipset.
Silonsalvan kan även användas på djur. Har inte kunnat hitta något om karenstid på den.
// Linda
 
Sv: Skav

Ett extra tips när det gäller silonsalva. Den är också väldigt bra på bläs-mular som blivit skadade av solen! Det har jag använt till min 2-åring och det blev jättefint på bara ett par dagar!
 
Sv: Skav

Hej,
Fallon hade samma problem. Jag provade glidslem och det funkade faktiskt perfekt.
Ha en bra fortsatt tävlingssäsong! Själv har jag abstinens och har inte ridigt på flera veckor. Klämmer ibland på all utrustning och känner mig melankolisk...
Häls
Jeanette
 
Sv: Skav

Silonalvan var kanonbra! Inte ens i den värmen som var i helgen, min rara groom Jenny bättrade på i varje grind och vi slapp skav!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp