Bukefalos 28 år!

Skendräktighet

Sockerbit

Trådstartare
Som pricken över iet har lilla hunddamen gått och blivit skendräktig. Har talat med veterinär och vi ska inte åtgärda medicinskt i första hand. Så hur gör jag för att hon ska komma ur det här så snabbt och smidigt som möjligt? En del säger dra in på mat och motionera, medans andra tycker det är föråldrat. Tips någon?
 
Sv: Skendräktighet

Jag tycker det funkar bättre med mindre mat och mer motion INNAN hunden blir skendräktig. Jag drar ner på maten redan i slutet av löpet.
 
Sv: Skendräktighet

Det beror väl helt och hållet på hur påverkad hunden blir. Min yngsta blir skendräktig, men bara så att hon vill krypa in under möbler när vi är inne i ca 2 veckor samt får dåligt matlust under den tiden. Ute är det lika full rulle som vanligt, så det lilla störs jag inte av. Den andra visar endast dålig matlust en vecka eller två, så inget nämnvärt att bry sig om:)
 
Sv: Skendräktighet

Det hade givetvis varit det ultimata. Tyvärr så hade vi inte en tanke på att det kunde inträffa då vi tidigare aldrig haft någon hund som drabbats. Och så kom den lillas första löp och nu har det väl gått cirka två månader och så pang så kom tuttarna och hela paketet tillsammans med skendräktigheten :banghead:

Men det ska jag tänka på tills nästa löp, att förebygga! Dessvärre vågar vi nog inte dra in för mkt på mat då hon varit dålig och varit öppnad för att rätta till tarmar m.m. men motion borde vara ett säkert kort. Vi är redan väldigt aktiva men matte behöver även hon extra motion ;)
 
Sv: Skendräktighet

Skönt att höra, vissa jag talat med har hetsat upp sig något enormt av det hela. Men liksom shit happens och det är ingen dödlig sjukdom, och enligt information jag fått ska behöver man inte medicinera om det inte är så att hunden får mjökstockning och feber.
 
Sv: Skendräktighet

Jag vill minnas att jag tyckte att min hund blev mer tydligt skendräktig efter sitt första löp, men att det nu har stabiliserats och det är mycket lugnare numera.
 
Sv: Skendräktighet

Så sa även veterinären, att det kunde bli bättre och att hon blev skendräktig nu behövde inte betyda att hon kommer fortsätta bli det framöver.
 
Sv: Skendräktighet

Nej, senaste skendräktigheten visade sig mest i att hunden var lite tröttare inomhus. Jag tyckte mig inte heller se något mer bäddande, som hon kunde roa sig med tidigare under skendräktigheterna. Det har varit riktigt skönt att hon, även om hon varit tröttare inomhus, alltid varit lika taggad på arbete/promenader osv.
 
Sv: Skendräktighet

Skönt att höra, vissa jag talat med har hetsat upp sig något enormt av det hela. Men liksom shit happens och det är ingen dödlig sjukdom, och enligt information jag fått ska behöver man inte medicinera om det inte är så att hunden får mjökstockning och feber.

Nä det är inget att hetsa upp sig för:) Det är normalt att en tik går in i "dräktighets-läge" efter varje löp med tanke på att att deras hormoner faktiskt säger så i kroppen på dom oavsett om dom är parade eller inte. Sedan är det ju mest beroende på hur man själv kan ta det. Jag har inga problem att hunden kanske tar det lite lugnare i 2 månader efter löpet (så länge som en dräktighet varar), men vill helst inte att tiken får massor med mjölk - men det finns mediciner om det blir så och skapar problem.

Den enda tik jag haft som det gick för långt på var min förra tik. Efter sin valpkull så blev hon oerhört skendräktig efter varje löp - så pass att hon blev ordentligt sjuk. Först så blev hon precis som hon var när hon var dräktig (trött, fick vätska i kroppen) i två månader. Sen fick hon grava mängder med mjölk och på det alltid mjölkstockning och över 40 graders feber. Hon fick oerhört ont. Det är enda tiken jag låtit kastrera, men där var det befogat då hon inte tålde Galastop och blev sjuk av det att försöka sina mjölken.

Men så länge en tik själv inte lider av en skendräktighet (dit räknar jag inte trötthet) och/eller om ägaren inte lider av perioder med en dämpad tik så är det ju inga problem. Man får bara anpassa vissa perioder efter hur läget är:)
 
Sv: Skendräktighet

Jag tror inte det brukar hjälpa med minskad mat osv när tiken redan hunnit bli skendräktig.
Om hon inte besväras massor av mjölk så skulle jag bara vänta ut henne. Det kommer gå över.
Och så kan du försöka förbereda vid nästa löp för att slippa då :)
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 430
Senast: Elendil
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 643
Senast: Icfafn
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 207
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 305
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp