Skicka sadel?

Sv: Skicka sadel?

Nu pratar vi förstås om Schenkers Privpak som kostar 120:- för 10kg och inte blocket paketet. Där är lådan begränsad i maxstorlek.

Du är rätt okunnig om du tror att blocketpaket är särskilt säkert. Japp det är säkert för köparen men helt åt helvete för säljaren vänta du bara tills du upptäcker baksidorna med det, tyvärr många som fått lära sig den hårda vägen, du kan ju bland annat söka på exakt samma tjänst som paypal har haft i många år så ser du väldigt många exempel på vad du kan drabbas av som säljare om du använder det. Finns redan ett antal kända bedrägerier som även skett med just blocket paketet.
Blocketpaket är enbart säkert för köparen inte ett dugg säkert för säljaren inget jag rekommenderar någon säljare att använda.

Jag tänkte mest på köparen. Man har hört så mkt skräckhistorier om folk som trott att dom köpt en sak så är det något helt annat som ligger i lådan.
 
Sv: Skicka sadel?

Jag tänkte mest på köparen. Man har hört så mkt skräckhistorier om folk som trott att dom köpt en sak så är det något helt annat som ligger i lådan.

Och det är nog till största delen just skräckhistorier utan verklig förankring. Jag har köpt och sålt massor av sadlar genom åren samt känner många som också gjort det så länge du håller dig borta från uppenbart för billiga sadlar utan att kolla upp att säljaren verkligen existerar och och uppgifterna du fått verkligen stämmer så är det aldrig några problem åt det hållet.
Däremot är det tvärtom oftast köparna som strular tex inte löser ut när det är skickat mot postförskott så att säljaren dels är av med sadeln i flera veckor och dessutom får stå för frakten. Många är de som varit korkade och inte fått betalt för hela sadeln i förväg som sen fått rita sig när det gäller att få resten av pengarna osv.
Använder du blocketpaket som säljare är du tillbaka till att vara helt utlämnad till köparen. Dels hamnar hela risken med fraktskador på säljaren för blir sadeln skadad godkänner naturligtvis inte köparen skicket och du står där som säljare med både en fraktkostnad men även en fraktskadad sadel. Många är det också som fått vara med om att köpare utnyttjar de 24 timmarna till att prova sadeln och passar den inte så godkänner de helt enkelt inte skicket även om det inte är där skon egentligen klämmer.
Sen finns det de riktigt skrämmande fallen du kan drabbas av som säljare, köparen kan skicka tillbaka precis vad som helst till dig om de väljer att inte godkänna, du har inga garantier alls att du verkligen får tillbaka vad du skickade. Detta har utnyttjats friskt på paypals variant. De hämtar ut sadeln tar hem och packar ner en helt annan sadel naturligtvis inte värd ett skit och godkänner inte skicket och sänder tillbaka fel sadel.

Vist är det ett utmärkt säkert sätt för en säljare att skicka sina varor eller inte.......
 
Sv: Skicka sadel?

Jag har nog bestämt mig för att posten kanske är det som är säkrast ändå :) Bussgods känns inte direkt som ett alternativ pga. hanteringen och att de faktiskt inte är särskilt billiga..:crazy:
 
Sv: Skicka sadel?

KL

Ska skicka med posten nu och jag undrar hur ni har gjort! Packar ni ner sadeln och sen tar med paketet till ombud och betalar där och hoppas på att det inte kommer kosta flera hundratals kronor? Hittar nämligen inte någon stans på deras hemsida om hur man skickar skrymmande paket? :o
 
Sv: Skicka sadel?

Packa ner sadeln (jag tar många flyttfiltar för att skydda mot stötar så inte t ex bakvalvet spricker), mät och kolla på Posten.se, deras skickaguide ger dig pris direkt.
 
Sv: Skicka sadel?

Tja i min del av landet har det varit flera fall hos tingsrätterna med folk som t ex köpt mobiltelefon och när dom öppnar paketet så är det något skräp, mm. Så jag tror inte alls att det är skräckhistorier utan verklig förankring.
 
Sv: Skicka sadel?

Japp och skall vi slå vad om att det är mobiler till väldigt lågt pris (som alltså borde kostat mkt mer) och att de inte alls kollat upp säljaren. Elektronik är nog det allra värsta du kan handla över nätet det är ju välkänt hur mkt bedrägerier som sker med elektronik och har gjort i massor av år.
Det är bara att lära sig en sak är något för bra för att vara sant så är det oftast också det. Kommer in uppenbara bedrägeri annonser även bland sadelannonserna (och övriga hästgrejor också för den delen), när någon lägger in annonser på nästan nya butet, cwd odyl för typ 6-7000 och alltid dessutom utan telefonnummer odyl då är man inget annat än korkad om man går på det. Helt otroligt att man mer än en gång sen någon vecka efter ser varningsannonser för just dessa från någon som betalt och inte fått sadeln.
 
Sv: Skicka sadel?

Vill bara tillägga att du inte måste använda blockets betalningssätt bara för att du skickar blocketpaket. Det funkar även med förskottsbetalning! Så gjorde jag sist jag skickade sadel. Ville inte använda blocket-betalningen av den anledningen som gylle skrev om. Men när jag kollade runt så hade dom ändå den billigaste och smidigaste frakten för mig och mitt paket. Så köparen satte in summan direkt på mitt konto och sen fyllde jag bara i 0:- där man ska skriva vad köparen ska betala.
 
Sv: Skicka sadel?

Jag har köpt/sålt ett flertal sadlar genom åren och brukar använda Posten, numer Schenker. Packar sadeln i en flyttkartong med filt som skydd över bakvalvet mot skav. Sadlar med syntetbom tar inte skada av stötar, vilket en sadel med träbom däremot kan göra så dessa bör packas lite noggrannare.

"Blocketpaketet" är ren idioti, som invaggar köpare och säljare i falsk trygghet. Bättre att sälja mot betalning till konto eller avhämtning. När jag köper sadlar tar jag google till hjälp för att se till att köparen faktiskt finns.
 
Sv: Skicka sadel?

Javisst är dom det. Jag såg hur dom som hantera bussgods slänga paket där det var röda stora lappar med "aktas" på. Vill inte påstå att det är mycket bättre med lastbilar och även om de hanterar godset på rätt sätt, så kan det vara "inte så noga hur det står på flaket" och ev åker omkring. Så är man rädd om något, så är det nog till att göra som många säger mjukt runt så det inte blir några problem. :)

Ärligt vet jag inte varför de flesta är så oaktsamma vid hantering av paket till andra.. :/
 

Liknande trådar

Utrustning har en sadel som ska skickas, funderar hur jag bäst skickar den. har mycket bubbelplast och en låda efter att jag fick min nya sadel...
Svar
3
· Visningar
2 090
Utrustning Posten vet jag om såklart. Bussgods är inget alternativ. Vet att jag fått sadlar av privatperson med Schenker. Men när jag går in på...
Svar
16
· Visningar
7 183
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp