Bukefalos 28 år!

Skidvalla mot snöstyltor????

Marina_s70

Trådstartare
Vi satt häromdagen och diskuterade vad man kan göra för att slippa snöstyltor på skodda hästar och sulor vill vi inte ha!

Då kom morsan på att skidvalla kanske fungerar å ta på hovsulan.....

Vad tror ni om det?
Har ni andra bra tips?

Hovfett funkar inte.....
 
Sv: Skidvalla mot snöstyltor????

Ta isf rätt valla, alltså glidvalla, inte fästvalla :D

Nyfiken fråga, varför vill ni inte lägga på snösulor? Det finns en typ av snösulor som man sätter fast just vid ridning, kan det funka?
 
Sv: Skidvalla mot snöstyltor????

Vill ni inte ha snösulor heller? Eller såna där "pinnar" (vet inte vad de heter) man skruvar fast med broddarna ?
 
Sv: Skidvalla mot snöstyltor????

Hästarna kan få massa skit under hovarna som tex strålröta, hålvägg mm. Så vi vill undvika detta.
 
Sv: Skidvalla mot snöstyltor????

Det Linda8142 visar är en vanlig sort av snösula. Snösulor är inte heltäckande, om du trodde det?

Jag använder sådana snösulor på mina hästar och har aldrig haft problem med strålröta eller liknande. Risken för tappskor sägs öka men personligen har jag inte haft problem med det.
 
Sv: Skidvalla mot snöstyltor????

Vi trodde att dom var heltäckande *ler* Man lär sig något nytt ofta här....;)

Kan du länka till en bild på sådana som man sätter på vid ridningen bara???

Tapp skor får han ofta även nu *suckar*
Men jag skall nog få ordning på hans hovas *ler*
 
Senast ändrad:
Sv: Skidvalla mot snöstyltor????

Jag använder sådana snösulor på mina hästar och har aldrig haft problem med strålröta eller liknande. Risken för tappskor sägs öka men personligen har jag inte haft problem med det.

Jag har inte heller haft nån märkbar ökning av tappskor mellan sommar/vinter eller tidigare vintrar. Däremot upplever jag att det kan byggas på styltor ändå, tillräckligt för att inte broddarna ska nå ned och ta när man väl kommer till en isfläck. Så det är ju inte guld och gröna skogar direkt även om det blir lite bättre.
 
Sv: Skidvalla mot snöstyltor????

Vi trodde att dom var heltäckande *ler* Man lär sig något nytt ofta här....;)

Förr i tiden så var de ofta det, men nu har det kommit flera nya modeller som inte är det. Både sådana som man sätter dit permanent vid skoning, och sådana man kan sätta dit själv vid varje ridtur.
 
Sv: Skidvalla mot snöstyltor????

Hur ser dom ut som man sätter på själv vid ridturen?

Men iden med skidvalla tyckte jag va bra *ler*
 
Sv: Skidvalla mot snöstyltor????

Det finns alla varianter från egengjorda glassburkslock till olika att köpa. Sök här på forumet så kommer du att hitta massa tips!
 
Sv: Skidvalla mot snöstyltor????

Vi satt häromdagen och diskuterade vad man kan göra för att slippa snöstyltor på skodda hästar och sulor vill vi inte ha!

Då kom morsan på att skidvalla kanske fungerar å ta på hovsulan.....

Vad tror ni om det?
Har ni andra bra tips?

Hovfett funkar inte.....

Min pappa som red i kavalleriet berättade att de hade just valla eller ljus under hovarna på hästarna för att de inte skulle får styltor.

Jag har provat med varierande resultat. Nu har jag alltid snowgrips för jag vill inte att mina ska få styltor ute i hagen heller.
 
Sv: Skidvalla mot snöstyltor????

Ja då var det ingen dum ide *ler*

Det måste vara en billigare variant än sulor mm

Tack!
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 625
Senast: Meglio
·
Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 102
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 560
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp