Bukefalos 28 år!

Skidvalla mot snöstyltor????

Sv: Skidvalla mot snöstyltor????

Däremot upplever jag att det kan byggas på styltor ändå, tillräckligt för att inte broddarna ska nå ned och ta när man väl kommer till en isfläck. Så det är ju inte guld och gröna skogar direkt även om det blir lite bättre.
Man måste kratsa ordentligt under kanten så det inte packas med spån eller ridhussand, och så ska det helst vara ett mellanrum mellan "slangdelen" och skon annars kan den inte röra på sig och då fastnar det ju snö.
Jag har aldrig varit med om det som du beskriver. :)
 
Sv: Skidvalla mot snöstyltor????

*halvt kl

Min förra häst kunde inte ha snösulor eller liknande mellan hov och sko, då tappade hon skorna. (Ägaren innan mig hade tappskor ruggigt ofta mellan skoperioderna, men jag hade aldrig det problemet - tror att min hovis satte sömmen högre upp). Känner flera som har/har haft det problemet, så därför är jag lite tveksam till att sätta något mellan hov och sko.

Ungefär hälften av de hästar jag ridit, som haft vanliga snösulor, har fått styltor ändå. Snö som letat sig in och sedan bildat en kaka, som ofta varit svårare att få ur än om hästen inte haft sulorna.

Tjära och hovoljor av olika de slag har jag provat, men nja. Inget har gett resultat i mer än några minuter.

Förra året köpte jag PolarPads - heltäckande sulor som fästs med broddarna. Det blev aldrig av att jag använde dem, då det var mer is än snö där det var framkomligt. Men i år satsar jag på dem.
 
Sv: Skidvalla mot snöstyltor????

Man måste kratsa ordentligt under kanten så det inte packas med spån eller ridhussand, och så ska det helst vara ett mellanrum mellan "slangdelen" och skon annars kan den inte röra på sig och då fastnar det ju snö.
Jag har aldrig varit med om det som du beskriver. :)

Spån eller ridhussand ska det mycket till innan det fastnar där! De går på lösdrift med vetehalm och antalet gånger de är i ridhus på vinterhalvåret kan nog räknas på ena handens fingrar. Är det fruset och snö ute brukar det faktiskt vara soprent i fötterna på dem så när som på lite hårdpackad snö som vi får hacka loss!

Knepigt ändå att det verkar skilja så mycket i verksamhetsgrad mellan dina och mina erfarenheter! Vi har skott vissa med och vissa utan och visst är det skillnad. Men ingen banbrytande. Bästa sättet att slippa styltor är naturligtvis barfota, men det fungerar sagolikt dåligt på is istället. :meh: Undra om boots skulle vara en bättre lösning vintertid...
 
Sv: Skidvalla mot snöstyltor????

Snön i norra Norrland (har mina snösule-erfarenheter därifrån) kanske är annorlunda än den i södra Sverige. :)
 
Sv: Skidvalla mot snöstyltor????

Snön i södra Sverige blir till tjocka is klampar så fort hästen går ute :p, dvs genomskinlig is.. är det extra kallt och tort så blir det inga is styltor, men den vanliga slasken är hemsk.
 
Sv: Skidvalla mot snöstyltor????

Polarpads fungerar utmärkt kan jag meddela som använder den sen 2 år mot snöklampar fram. dock ska de ju bara användas vid ridning, inte i hagen.

har fullblod som inte kan ha permanenta snösulor pga att han lätt får tryck av dem. fördelen med fullblod som har platta fötter är att han inte får så jättestora snöstyltor öht pga plattfotheten - bak får han aldrig öht styltor oavsett klampväder, så jag använder mina polarpads fram, vid ridning de dagar jag envisas att rida ut om det är blötsnö.

i riktigt kalla minusgrader med fluffsnö får ju inga hästar styltor, det är i mildare grader med luftfuktighet som klampar bildas.

I hagen har jag glasslock sulor på honom de dagar det är riktig klampsnö varning. har funkat suveränt i + 9 år.
 
Sv: Skidvalla mot snöstyltor????

Silikonspray
Sadelfett den som luktar honung fungerar bäst. (ett tjockt lager).
Tjärsalva.
Såpa (bara i själva hoven)
Snögrepp. (ca 100 kr/par)
Sulor. (ca 100 kr/par)
Har testat alla grejor själv Tjärsalvan funkar bäst förutom sulorna/greppen.
 
Sv: Skidvalla mot snöstyltor????

Skidvalla är giftigt och man har visat att exempelvis professionella skidvallare har höga halter av gifter i blodet under lång tid. De brukar drabbas av något som kallas "fluorfeber". Jag vet inte hur lyckat det är att ha på hästhovar men jag skulle nog ta upp frågan med en veterinär eller mycket kunnig hovis innan jag testade.
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 625
Senast: Meglio
·
Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 102
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 560
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp