Skillander på Bates hoppsadlar?

Fredag

Trådstartare
Jag har en ny häst och letar förstås sadlar som ska passa.
Hon är rakryggad, men inte spikrak. Hög manke...
Jag har provat ut en Bates Caprilli dressyr som ligger riktigt bra, men inte hittat någon vettig hoppsadel ännu.
Dessutom är jag själv lång (177 cm), så en hoppsadel behöver vara hyfsat framskuren.

Självklart kommer tankarna att vandra kring en Bates hoppsadel också, men jag vet ingen jag kan prova på nära håll och har inte suttit i någon tidigare.

Hur är skillanden på de olika modellernas passform? Close Contact, Momentum och Elevation alltså. Är de olika raka? I dressyrmodellen så var Isabellen något för rak, men Caprillin låg bra. (Provade aldrig Innovan.)

Och hur olika är hoppmodellerna att sitta i? Olika framskurna? Olika stöd?
Jag har fått för mig att Momentum är flatare i sitsen, är det rätt? Bilderna är ju omöjliga att bedöma ifrån...
 
Sv: Skillander på Bates hoppsadlar?

Jag köpte en momentum för två veckor sen. Fick den utprovad. Provade även en caprilli cc med samma järn och sits storlek som inte funkade då den lättade jätte mkt bak vid lätt ridning men det gör inte momentumen.

Momentumen är mer framskuren och som du sa flatare i sätet. Jag gillar det upp och ned vända lädret i sitsen och på vulstrena då det ger bra grep.

Provade först en 17,5" men jag hamnade inte rätt i sitsen på den och provade sen en 17" vilket blev bra.

Jag är jätte nöjd och min häst trivs kanon bra med luft stoppning.

Stöden är lite olika på modellerna i orginal, men det går ju att ändra eftersom det är kardborre. Bara att köpa andra. Jag fick välja vilka stöd jag ville ha både fram och bak när jag köpte min.

25752924.jpg
 
Sv: Skillander på Bates hoppsadlar?

Tack för svaret!

Då är ju frågan, har du provat Bates Caprilli dressyr på samma häst och hur passade då den i jämförelse?

Är din häst spikrak eller ganska rak i ryggen?

Jag gissar att min häst är mest en CC-modell, men jag som ryttare förmodligen mer lämpad för Momentum (långa ben). Hur lång är du förresten?

Vart är Olgaklara - har inte hon båda? :bump:
 
Sv: Skillander på Bates hoppsadlar?

Har inte provat någon dressyr modell på honom.
Han är rätt rak men inte spikrak. Jag är 171 cm lång och har lång överskänkel.
 
Sv: Skillander på Bates hoppsadlar?

jag tror på caprillin om dressyrmodellen ligger bra. Men pröva båda. Absolut inte den nya modellen, den är crap! Smal i hela konstruktionen, pratade med Sharpman igår o de hade inte haft en endaste häst som den passat på....
 
Sv: Skillander på Bates hoppsadlar?

Den nya, är det Elevation+ du menar?

Det värsta är att jag har ingen att prova, utan tänkte chansa och köpa en begagnad på öppet köp. Skulle gärna välja "rätt" modell först så jag slipper skicka fram och tillbaka...
 
Sv: Skillander på Bates hoppsadlar?

Tack för svaret!

Då är ju frågan, har du provat Bates Caprilli dressyr på samma häst och hur passade då den i jämförelse?

Är din häst spikrak eller ganska rak i ryggen?

Jag gissar att min häst är mest en CC-modell, men jag som ryttare förmodligen mer lämpad för Momentum (långa ben). Hur lång är du förresten?

Vart är Olgaklara - har inte hon båda? :bump:

Här är jag :D

Jag har båda dvs CC och Momentum. Personligen gillar jag Momentum bäst att rida i.

Skillnader mellan dem finns CC är lite djupare i sätet och mer svängd än vad Momentum är.

CC är för svängd för min häst med rak rygg medan Momentum passar bra på honom. Även den hästen som är lite överbyggd så ligger Momentum bättre.
 
Sv: Skillander på Bates hoppsadlar?

Bra beskrivning!

Min är också överbygd men det "överbygda" börjar efter sadelläget.
 
Sv: Skillander på Bates hoppsadlar?

kl

Hakar på lite här.

Vad skiljer mellan Caprilli och elevation?
 
Sv: Skillander på Bates hoppsadlar?

Vad bra att du hittade hit! :)

Hur lång är du och hur upplever du skillnaderna för överskänkeln och hur den får plats? Alltså, knäet utanför kåpan typ... :crazy:
 
Sv: Skillander på Bates hoppsadlar?

Jag är ca 170cm men har rätt långa ben. Momentum tycker jag är lite mer framskuren än CC så jag upplever att jag kan ha kortare läder i den.
 
Sv: Skillander på Bates hoppsadlar?

Jag antar att det var mig du svarade och inte Olgaklara?

Jag har inget behov av en sadelutprovare (kan själv) utan ville ha information om skillnaden mellan modeller.
Har för övrigt köpt en Close Contact som blev bra.

Tack för viljan att hjälpa dock!
 

Liknande trådar

Utrustning Nu har vi jobbat oss igenom lite fler sadlar och fler funderingar har uppstått. När förra wintec 500 var poppis fick jag intrycket av...
Svar
2
· Visningar
815
Utrustning Har idag en Bates Innova Cair som ligger bra och hästen trivs med. Men saknar en hoppsadel för uteritter i högre tempon och...
Svar
3
· Visningar
972
Senast: ellipsis
·
Utrustning Om man har en häst med ganska rak och rund rygg. Troligtvis lite lång, men normalhög manke. Kan en Bates Elevation (den äldre...
Svar
5
· Visningar
2 765
Senast: Martina_m
·
H
Hoppning Själv äger jag en Bates Caprilli hoppsadel och är nöjd men den är ganska rakt skuren och skulle vilja ha en lite mer framåtskuren sadel...
Svar
3
· Visningar
1 349
Senast: Ellinore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp